AOO:N LUOTTAMUSHENKILÖIDEN JA HALLITUKSEN OPINTOMATKA LJUBLJANAAN

Lentoaikataulu oli seuraava:

Meno 8.9.2004                    AY 825         Helsinki - Frankfurt              17.00 – 18.40

JP 125           Frankfurt - Ljubljana            20.20 – 21.35

Paluu 12.9.2004                  JP 112           Ljubljana - Frankfurt            17.00 – 18.25

AY 826         Frankfurt - Helsinki              19.30 – 23.00

Osallistujat:

Ahonen Taisto, Fräki Liisa, Grönstrand Joel, Hyvärinen Olavi, Ikonen Pekka, Jalonen Leena, Kallioinen Matti, Kauppinen Pirkko, Kiljunen Unto, Kirkonpelto Seija, Koppanen Päivi, Korpi Vappu, Koski Päivi, Kurttila Pirkko, Kuula Taisto, Lehtinen Timo, Luukkonen Jaakko, Pekkanen Leena, Pietilä Eila, Rahikainen Seija, Rannikko Pekka, Ronkainen Pauli, Teittinen Leena ja Tikkanen Tuomo

Majoittuminen :

City Hotel Turist, Dalmatinova 15, 1000 Ljubljana.

Torstaina 9.9.2004

Klo 09.00 Suomen suurlähettiläs Birgitta Stenius-Mladenov vastaanotti ryhmämme Suomen uudessa suurlähetystössä. Lähetystöneuvos Kirsti Narinen ja suurlähettiläs Birgitta Stenius-Mladenov kertoivat vielä vähän keskeneräisen Suomen, Ruotsin ja Norjan suurlähetystön tiloissa meille slovenialaisten historiasta, Jugoslavian synnystä ja tuhosta sekä Slovenian valtion lyhyestä ( 1991 alkaen) historiasta. Lisäksi saimme neljä vuotta Sloveniassa asuneen Leena Jeroncicin varsin kattavan kuvauksen slovenialaisten arjesta, elämästä ja suhtautumisesta perheeseen, uskontoon, kulttuuriin ja muihin tärkeisiin asioihin.

Slovenia on pieni maa, jossa on n. 2 000 000milj. asukasta. Palkkataso on noin 60% suomalaisesta, mutta hintataso noin 80 % Suomen vastaavasta. Asukkaat elävät suurissa asunnoissa ja tyypillistä on, että lapset hankkivat ensin hyvän koulutuksen ja ammatin ja vasta sitten muuttavat pois kotoa siinä 30 vuoden ikäisinä. Useimmiten hankitaan omistusasunto, ja suurin osa ihmisistä asuu omissa taloissaan kaupunkien ulkopuolella, mikä on poikkeuksellista Euroopassa. Lasten hankkiminen ei ole muodissa, sillä syntyvyys on noin puolet pienempi kuin Suomessa.

Klo 11.00 oppilaitosvierailu Strednja poklicna in strikova sola Bezigrad. Oppilaitos on toisen asteen ammatillinen oppilaitos, missä opiskellaan kone- ja metalli-, auto- ja liikenne- ja vaatetusaloilla.

Koulutuksen esittelyn aloitti Tatjana Jurcovic koulutus-, tiede- ja urheiluministeriön kansainväliseltä osastolta.

Tohtori Slavica Cernosa samaisen ministeriön kehitysosastolta selvitti meille slovenialaisen koulutusrakenteen ja miten siinä voi edetä erilaisia valintoja tehden aina tohtoritutkintoon asti ammatillinen peruskoulutus pohjana. Hän selvitti myös koko koulutuskentän organisaation ja johtamisrakenteen. Slovenia käyttää noin 6% bruttokansantuotostaan koulutukseen, ja 67% väestöstä on saanut vähintään toisen asteen koulutuksen.

Hänen jälkeensä herra Mali opetusministeriöstä kertoi tarkemmin mitä väyliä ja valintoja opiskelijat voivat tehdä päästäkseen ammatilliseen päämääräänsä. Mielenkiintoiselta kuulosti hänen esityksessään esiin tullut toimielin, neuvosto, jossa on myös kauppakamarien edustajia ja muita työelämän ammatillisia asiantuntijoita. Neuvosto ohjaa, valvoo ja standardoi ammatillista koulutusta, käytettävää opetusmateriaalia, koneita ja laitteita ja vaikuttaa myös tutkintojen sisältöön. Ammatillista koulutusta ollaan muuttamassa niin, että hallintoa hajautetaan ja koulut ovat saamassa enemmän määräysvaltaa. Myös koulutusohjelmia kehitetään koko ajan: ammatillisessa koulutuksessa eivät suorittavan työn opintolinjat enää vedä opiskelijoita ja siksi halutaan uusia, nuorisoa vetäviä koulutuslinjoja.

Esityksen jälkeen tutustuimme oppilaitoksen opetustiloihin. Koulu on perustettu 1962  ja luokkia on 64.

Nautimme koulun asuntolassa opiskelijalounaan ja palasimme hotellille klo 15 maissa.

Klo15-19 tutustumme omaehtoisesti Ljubljanaan, missä osa ryhmästä törmäsi. Suomen eduskunnan Ulkoasiain valiokunnan jäseniin.

Klo 19 alkaen nautimme päivällisen Ravintola Sokolissa vanhassa kaupungissa.

Perjantai 10.9.2004

Tutustumiskohteemme oli Catering- ja matkailualan toisen asteen oppilaitos, Strednja sola za gostinstvo in turizem.

Tilaisuuden alussa meille selvitettiin hyvin tarkkaan mistä opinnoista eri opintolinjojen opinnot koostuvat ja miten opiskelijat etenevät short term vocational-(koulumuotoinen, ei johda jatko-opiskeluun)-, secondary vocational( dual-muotoinen)- ja technical-vocational (johtaa ylempiin tutkintoihin)–ohjelmissa. Erot tulivat opiskeluaikojen pituudessa, työelämässä tapahtuvien opintojen määrässä, opiskelun lopussa suoritettavien tutkinnon osien tasossa ja siitä mikä instanssi ottaa lopputyön / kypsyyskokeen vastaan.

Matkailualan opiskelijat esittivät meille PowerPoint esityksen Sloveniasta, Slovenian luonnosta, harrastusmahdollisuuksista, historiasta ja muusta turistille suunnattavasta tiedosta.

Esityksen jälkeen meillä oli mahdollisuus keskustella ja vaihtaa mielipiteitä koulutuksesta, opiskelijoista ja muista opettajan arkipäivää koskevista asioista.

Tilaisuuden jälkeen tutustuimme koulun opetuskeittiöön ja ravintolaan, jossa söimme erinomaisen slovenialaisen lounaan asianmukaisine juomineen hyvästä palvelusta nauttien.

Oppilaitoksessa on noin 1000 opiskelijaa ja se on perustettu1945, aluksi catering-alan oppilaitokseksi ja matkailualojen opinnot ovat tulleet opinto-ohjelmiin vasta 70-80–luvuilla.

Lauantai 11.9.2004

Lähdimme bussilla kohti meren rantaa klo 9.30. Matkan ensimmäinen tutustumiskohde oli Postojnan tippukiviluolat. Teimme opastetun juna- ja kävelyretken vaikuttavaan luolastoon.

Matka jatkui kohti Slovenian 42 km pitkää rannikkoa. Opas oli kaiken aikaa äänessä ja selosti Sloveniaan, sen maantieteeseen, historiaan ym. liittyviä asioita. Saavuttuamme Portorozin kaupunkiin osa ryhmästä tutustui kaupunkiin ja osa nautti Adrianmeren lämpimästä vedestä. Iltapäivällä nautimme paikallisessa rantaravintolassa päivällisen, minkä jälkeen palasimme Ljubljanaan.

Sunnuntai 12.9.2004

Sunnuntaiaamupäivänä oli mahdollisuus tutustua Ljubljanan nähtäyyksiin ja linnaan, viettää aikaa kirpputorilla tai seurata Slovenian historian värittämää kulkuetta kaupungin halki kohti linnassa järjestettyä keskiaika-tapahtumaa.

Iltapäivällä nautimme ensin kevyen lounaan ja klo 14.30 aloitimme matkan kohti lentokenttää. Saavuimme Ljubljanan pienelle lentokentälle ajoissa, tuhlasimme jäljelle jääneet tolarit myymälöissä ja odotimme takaisin pääsyä Suomeen. Ennen Helsinkiä teimme lyhytmuotoisen hölkkä-pikakävely kierroksen Frankfurtin suurella lentoasemalla.

Klo 23.00 saavuimme Helsingin lentokentälle, jossa ryhmämme hajaantui ja kukin matkasi taholleen.

Pekka Rannikko