AOO:N ANSIOITUNEIDEN LUOTTAMUSHENKILÖIDEN JA HALLITUKSEN OPINTIOMATKA SLOVAKIAAN 4.10 – 7.10.2006

Osallistujat:

Grönstrand Joel, Halminen Esa, Hermunen Tarja, Hurmalainen Reijo, Jaara Sauli, Johansson Ari, Kahl Helena, Koppanen Päivi, Kulusjärvi Kaisu, Kuula Taisto, Lampinen Marjatta, Lindström Anna-Liisa, Nikkinen Reijo, Nuutinen Heikki, Pajari Seppo, Pakkanen Jukka,  Rannikko Pekka, Ronkainen Pauli, Sillanpää Timo, Sutinen Kirsti, Teittinen Leena, Tikkanen Tuomo, Tuppurainen Marjut, Valtanen Jorma

Keskiviikko 4.10.06

Kokoontuminen Helsinki-Vantaa lentoasemalle, hyvissä ajoin, niin kuin oli sovittu klo 14.00. Vapaata tutustumista opintomatkalle lähtijöihin. Koneeseen lastaus ja irti kiitoradasta hivenen myöhässä klo 15.17. ja kohti Wieniä. Kotimaan matkailijalle outo tunne, koska kuulutukset itävallaksi ja englanniksi.

Itävallan aika kotimaastamme -1h ja tällä aikataululla kosketus itävallan maaperään klo 16.50.

Matkamme tulkki ja mainio ja erittäin viehättävä opas Marketa Sindelova oli vastassa kentän aulassa, josta hän johdatti ryhmämme pikkubussiin (MB). Oppaamme suomen kielen taito yllätti porukat, kunnes selvisi , että hän oli asunut vuosia suomessa, ensin lahdessa ja sitten Tampereella, jossa hän kirjoitti ylioppilaaksi. Marketan isä oli pelannut Tapparan maalivahtina jääkiekkoa. Taisi muuten Tappara ollakin noihin aikoihin ihan kova joukkue.

Ennen lähtöä rajalle (n.50 km) vielä pieni tsekkaus, että kaikilla passi taskussa, yhdellä ei ollut, no Marketa antoi Sampan hakee matkatavaroiden joukosta passin. Niin jatkui matka kohti Bratislavaa, joka sijaitsee aivan itävallan rajan tuntumassa Tonavan varrella.

Illan jo hämärtyessä saapuminen Itävalta-Slovakia rajalle, josta ajamalla lävitse. Eli ei passien tarkastusta, vain oppaamme kävi pikaisesti ”kopissa”, ilmeisesti olettivat että matkassa kilttejä opeja.

Rajalta kaasua mersuun ja kohti hotelli Danubea (Rybne Namestie 1, Bratislava), johon saavuimme ennen kuutta ja majoittuminen kävi todella joutuisasti. Näin siis matkailija oli eka kertaa tuntemattomalla maaperällä Slovakian (5,5 milj. asukasta) pääkaupungissa Bratislavassa ( 430 000 asukasta).

Majoittumisen jälkeen vapaata tutustumista kaupunkiin, joka yllätti ennakkoluuloisen matkailijan siisteydellään ja rauhallisuudellaan. Bratislavassa muuten alle 30 -vuotiaita on 60 % asukkaista, eli opintomatkalaistemme keski-ikään nähden vastaan tuli useimmiten ”nuoria”. Slovakian kieli on sitten ihan yksinkertaista, otetaan sana ja siitä sitten suurin osa vokaaleista pois. Esimerkiksi jäätelö=zmrzlina.

sk eli hintataso on kotimaatamme

Torstai 5.10.2006

Saimme herätä aurinkoiseen ja lämpöiseen Bratislavan aamuun. Sattuneesta syystä matkailija ja hänen kämppiksensä olivat liikkeellä hyvissä ajoin ennen lähtöä Suomen suurlähetystöön. Ei siis muuta kuin pieni aamulenkki aamiaisen jälkeen vanhaan kaupunkiin. Matkalla houkutteleva kahvila Sibyla Cafe restaurant, jossa todella hyvä kahvi. Hieman hintatasosta. Slovakian rahayksikkö on koruna (sk), suomalaisittain kruunu, joita 1 eurolla saa noin 38. Kahvi maksaa 40 – 60 sk, vodka 4 cl 25 sk, Redd Bull 70 sk, olut 60-100 sk, bensiini 38 edullisempi.

Lähtö hotellin edestä suomen suurlähetystöön (Palisády 29). Edustavan näköinen suurlähetystörakennus joka on rakennettu 2004, ja jossa muuten vuokralaisena on ruotsin suurlähetystö, että joskus näinkin päin.

Lähetystössä

Lämminhenkinen vastaanotto ja pienten järjestelyjen jälkeen suurlähettiläs Rauno Viemerö esitelmöi opintomatkalaisille Slovakiaa suomalaisin silmin. Suurlähettilään lisäksi ryhmäämme isännöi lähetysneuvos Marko Laine ja lähetystösihteeri Virpi Hanhikoski.

Slovakia on EU-maa sekä jäsenenä NATO:ssa, josta johtuen maassa on palkka-armeija. Tasavallan presidenttinä on Ivan Gasparovic. Kesäkuussa Slovakiassa oli vaalit joiden tuloksena, hieman yllättäen, oppositiossa 8 vuotta ollut vasemmisto voitti. Nykyisen vasemmistohallituksen alkutaival oli hieman kankea, koska tiettyihin yksittäisiin lausuntoihin unkarin hallitus oli reagoinut voimakkaasti, koska maan asukkaista suurin vähemmistö on unkarilaisia (10%). Riidat on kuitenkin sovittu ja poliittinen tila on erittäin vakaa.

Taloudellinen kasvu on 5-6% ja inflaatio 7-8%. Verotus tasaverotuksena 19%. BKT noin 45% EU:n keskitasosta ja keskipalkka noin 450 € / kk.

Virallinen kieli on slovakia ja suurin osa kansasta katolilaisia.

Suurlähettiläs Viemerön esitelmän jälkeen saapui paikalle Slovakina opetusministeriöstä ammatillisen koulutusosaston johtaja Maria Jozsova sekä opetusneuvos Jana Vargova.

Johtaja Jozsova esitelmöi Slovakian koulujärjestelmästä.

Slovakian koulutusjärjestelmää ollaan parhaillaan muuttamassa ”eurooppalaisemmaksi” joita koskeva suunnitelmat ulottuvat vuoteen 2015 asti. Tarkoitus on 4 vuoden aikana toteuttaa nämä kiireellisimmät uudistukset, myös niin että koulutusta koskevat lait ja asetukset ovat kunnossa 2010.

Koulutuksen järjestäjinä ovat yksityiset, valtio tai kirkko.

Opetusministeriö saa valtion budjetissa koulutukseen varatun rahasumman joka läänien kautta jaetaan kouluille. Opetus tapahtuu slovakian kielellä, poikkeuksena muutama koulu joissa on muu opetuskieli. Opetus on maksutonta lukuun ottamatta joitakin yksityisiä kouluja, maksuttomuuteen ei kuulu ruokailua.

Peruskoulu on 9 -vuotinen, jossa 4 -vuotinen ala-aste ja 5 -vuotinen yläaste. Opiskelu aloitetaan 6 -vuotiaana. Oppivelvollisuus on 10 vuotta.

Toisella asteella on kolme vaihtoehtoa, lukio, ammattioppilaitos tai ammattiopisto.

Lukiokoulutus pohjustaa siirtymistä yliopisto- ja korkeakoulututkintoon, ammattioppilaitokset ammatilliseen tutkinnon kautta ammattikorkeakouluihin ja ammattiopistot työelämään siirtymiseen.

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut ovat 3 vuotisia.

Ammattikorkeakouluja on maassa 33 joista 20 julkisella rahoituksella, 10 yksityistä ja 3 valtion.

Oppilaitosvierailu

Näiden valaisevien esitysten jälkeen siirryimme bussilla ruokailemaan. Syötiinkin oikein kunnolla, koska edessä oli vielä vierailu catering-alan yksityisessä ammattiopistossa (Zehrianska 6). Eihän sellaiseen paikkaan passaa nälissään haalautua.

Aivan uskomattomassa paikassa keskellä asuinlähiötä sijaitsi tämä vierailumme ensimmäinen oppilaitos Sukromne stoedne odboryne uciliste GASMO, Zehrianska 6. Oppilaitos on 25 vuotta vanha, jossa opintoalat ovat kauppa, markkinointi, kokki, tarjoilija.

Oppilaitoksessa on 460 opiskelijaa ja 50 opettajaa ja muuta henkilökuntaa. Oppilaitoksen omisti kauppaketju vuoden -05 loppuun, mutta lakimuutoksen myötä jossa omistaja joutuu maksamaan verot, maksut tontista jne., omistajat joutuivat perustamaan vuoden alusta omistajaksi koulutusyrityksen. Tällä hetkellä rahoitus tulee sponsoreilta ja muilta yhteistyökumppaneilta sekä vähäinen osuus opetusministeriöstä. Bratislavan alueella on 6-7 vastaavaa oppilaitosta, joista 3 on yksityisessä omistuksessa.

Opiskelu jakautuu 35 viikkotuntisiin teoriajaksoihin ja 33 viikkotuntisiin työjaksoihin. Ensimmäisenä lukuvuotena viikossa on 4 päivää teoria opetusta ja 1 päivä työopetusta.

Luokkaopetuksessa ryhmäkoko voi olla 30 opiskelijaa ja työopetuksessa 10-15 opiskelijaa. Toisena ja kolmantena lukuvuotena opiskelu jakautuu viikko teoria opetukseen ja viikko käytännön työharjoitteluun. Lukuvuodessa on 2 kk kesälomaa sekä syys- ja kevätloma.

Opintonsa keskeyttäneitä on noin 5 % opiskelijoista.

Tämä varsinaisesti ensimmäisen ulkomaapäivän jälkeen porukka pääsi uupuneena ruokailemaan…

Perjantai 6.10.2006

Jälleen aurinkoinen aamu, ilmassa oli aistittavissa lämmin päivä. Monipuolisen ja maittavan aamupalan jälkeen kyyti oppilaitoskäynnille ja iltapäivällä tutustuminen Slovakian OAJ:n..

Bussi saapui Tonavan rannalla sijaitsevan historiallisen näköisen rakennuksen eteen. Olimme siis menossa tekniseen valtion ammattioppilaitokseen Stredna priemyselni skola strojnicka. Oppilaitos on perustettu 1903, jotenka ikää on kertynyt kunnioitettava määrä. Aulassa koulu rehtori Mr. Kopernicky toivotti vierailijat tervetulleiksi, hän on toiminut ko. oppilaitoksen rehtorina vuodesta 70. Koulussa opiskelee 364 opiskelijaa, joista 55 tyttöä. Opettajia on 43.

Ensin porukkamme vietiin oppilaitoksen tiloissa vuokralla toimivaan Citroen-Peugeot koulutuskeskukseen. Tämä autofirmojen junailema koulutus on tarkoitettu opintonsa päättävien jatkokoulutukseksi. Tilat ja laitteet olivat tyypillisiä autotehtaiden tuotantolaitteita, tosin esimerkiksi muoviraaka-aineen sijasta puristuskoneissa käytetään saippuaa. Nyt siis on tiedossa sekin, miksi Citikan omistajat on vähän rauhattomia kun taivaalle alkaa kerääntyä sadepilviä.  Tilat laitteineen on tarkoitus sulauttaa oppilaitokseen 2008. Muuten esittelytilaisuus oli mielenkiintoinen, eikä vähiten sen vuoksi, että  tulkkaus tapahtui ranska-slovakia-suomi periaatteella.

Kierros koulussa

Tämän jälkeen siirryimme varsinaisen oppilaitoksen todellisiin tiloihin. Koulutusalat oppilaitoksessa ovat tuotantotalous, kone- ja metallitekniikka. Alkujaan tiloissa toimi myös kemiantekniikka ja rakennustekniikka, mutta ovat nykyisin siirretty muualle. Opiskelu kestää 4 vuotta ja teoriaopiskelu koko ajan samassa luokassa. Kouluviikossa 34 tuntia ja lukuvuosi 10 kk. Lukujärjestys luokalla on koko lukuvuoden sama. Oppilaitoksessa ei ole omaa ruokalaa. Opiskelijoista 70% siirtyy jatkokoulutukseen ja 15-17% keskeyttää opintonsa. Toisella ja kolmannella luokalla 4 viikkoa työssäoppimista. Opiskelijoiden työllistyminen on hyvä johtunee siitä että Bratislavan alueella sijaitsee 70% slovakian teollisuudesta.

Paikallinen OAJ

Kello 12.30 siirryimme opetusalan ammattijärjestön Odborovy zvar pracovnikov skolstva a vedyn a Slovenska tiloihin. Ryhmämme vastaanotti järjestön puheenjohtaja Jan Gasperan. Ensitöiksemme tuli tutustuminen talon tapoihin ruokailemalla heidän työmaaruokalassa. Listalla oli suomalaisittain maisteltuna naudan lihaa tillikastikkeessa lisän länsirannikon ”klimppejä”. Ja ilman sipulia.

Jäseninä ammattiyhdistysliikkeessä on koko opetusala päiväkotien opettajista alkaen. Järjestö on slovakina suurin, 71000 jäsentä ja järjestäytymisaste noin 70%. Ylintä päätäntävaltaa käyttää 4 vuotiskaudeksi valittu liittokokous. Järjestöön kuuluu 35 eri ammattiliittoa.

Puheenjohtajan mukaan hänen yksi tärkeimmistä töistä on sosiaalinen keskustelu työnantajan ja maan hallituksen kanssa sovittavasta yleissopimuksesta. Paikallisesti tehdään myös oppilaitostasoisia sopimuksia.

opetusvelvollisuus opettajilla vaihtelee 22-23 tuntia viikossa ja kokonaistyöaika 37,5 h/vko. Loma-aika on 8-9 viikkoa. Palkat on sovittu talukkopalkoiksi joita on neljä. Jokaisessa taulukossa palkan lisä kasvaa opetusvuosittain 15 vuoteen asti 1%:n ja siitä lähtien 0,5% vuosittain.

Opettajien palkkakehitys on ollut yksityistä sektoria hitaampaa, vaikkakin edellisinä vuosia opettajille on tullut parempia palkankorotuksia, esim. vuonna 06 palkat nousivat 10%, joka toin noin 6% reaalisen palkannousun. Koko maan taloudellista kehitystä kuvaa se, että vuodesta 1999 laskettuun palkat ovat kaksinkertaistuneet.

Jäsenmaksut

Luottamusmiesjärjestelmään kuulu se, että jokaisessa koulussa on yhdysmies. Järjestön budjetti laaditaan jäsenmaksutuottojen perusteella, lisäksi järjestöllä on omaisuutta. Jäsen maksu lasketaan nettopalkasta, niin että 1000 kruunusta menee jäsenmaksua 45 kruunua. työnantajapuolelta sopimukset pääsääntöisesti pitävät, joissakin pienissä kaupungissa esiintyy sopimusten kietoja. Yhtenä ongelmana on lisätöistä maksettava palkka, joita työnantajan yrittävät kiertää.

Lauantai  8.10.

Matkamme suuntautui vanhaan linnaan, Cerveny oli sen nimi. Mukaamme tuli toinen opas ja samalla tulkki, koska Marketalla oli päällekkäin siinä toinen ryhmä. Uusi oppaamme oli Veronika Meszaros. Hän muisti ulkoa uskomattoman määrän yksityiskohtia siitä mitä linnan esineistö kätki sisälleen. Linna oli todella mahtava, siinä oli historian havinaa kun sitä kierteli ja katseli.

Sitten sieltä palatessa pysähdyimme pieneen kylään, jossa oli myös linna jonka nimi oli Pezinokissa.  Siellä oli viinin maistajaiset. Viinejä oli kyllä niin monenlaisia että miten lie kaikkiin saadaankin erilaisia makuja.

Illalla kokoonnuimme Kolmen Muskettisoturin baarissa. Siellä luovutimme mainiolle pääoppaallemme Marketalle muistoksi kassin jossa kirjekuori ja pehmolelu. Marketa oli erinomaisen tyytyväinen ryhmäämme joka käyttäytyi matkan ajan asiallisesti ja kuitenkin pilke silmäkulmassa.

Sunnuntai 9.10.

Aamuvarhain Bussi tuli noutamaan meitä hotellin edestä Wienin kentälle. Marketa oli tietysti meitä saattamassa bussiin. Jotkut vielä halasivatkin Marketaa ennen bussiin nousua. Kentällä sitten tulimmekin omin avuin toimeen. Ostimme tuliaisia käteisellä ne joiden visa oli ”hukassa”. Odottelimme tovin lentoa, joka olikin myöhässä toista tuntia. Lopulta pääsimme koneeseen ja kohti Helsinkiä. Helsingissä sitten löytyi se kadonnut visakin, taskussa tietenkin. Helsingistä kukin sitten jatkoi matkaa kotiinsa joko lentäen tai autolla.

Matkaraportin ovat laatineet pj Tikkasen toimeksiannosta  Esa Halminen ja Samppa

Kuvia opintomatkalta löytyy AOO:n kotisivuilla olevasta kuva-albumista.