OAJ lähelläsi: OAJ Pohjois-Savolla on linjat päättäjiin auki

OAJ Pohjois-Savon puheenjohtaja Taina Räikkönen kiertää Kuopion kaikki vaalitoimistot OAJ:n aineiston ja pähkinäpussien kanssa. Kun päättäjät valitaan, heihin pitää olla myös aktiivisesti yhteydessä.
OAJ lähelläsi -juttusarjassa alueyhdistysten puheenjohtajat kertovat lauseita täydentämällä yhdistyksen työstä sekä tärkeimmistä kuulumisista, onnistumisista ja haasteista. Tällä viikolla ääneen pääsee OAJ Pohjois-Savon puheenjohtaja Taina Räikkönen.

1. Juuri nyt Pohjois-Savossa puhuttavat erityisesti ammatillinen reformi ja varhaiskasvatus. Savon ammatti- ja aikuisopisto lähtee ammatillisten opettajien vuosityöaikakokeiluun, jota alueyhdistyksen on seurattava tarkkaan.

Varhaiskasvatuksen puolella painopiste on yksityisten päiväkotien järjestäytyminen, jonka eteen teemme töitä kiertämällä päiväkoteja ”OAJ-reppu” selässä. Yksityisissä päiväkodeissa tapahtuu villejä asioita. Pääsemme puuttumaan niihin vain, jos työntekijät ovat OAJ:n jäseniä.

2. Kevään iso ponnistus on kuntavaaleihin valmistautuminen. Järjestämme isommilla paikkakunnilla erilaisia kuntavaalitilaisuuksia ja Kuopiossa lisäksi kansanedustajille "Kuntavaalistartin". Pohjois-Savossa tapahtuu koko ajan kuntaliitoksia, ja ne vaikuttavat myös paikallisyhdistysten kokoonpanoihin. Itse aion kiertää kaikki vaalitoimistot OAJ:n vaaliaineiston ja pähkinäpussien kanssa.

3. Olemme ylpeitä siitä, että meillä on hyvä keskusteluyhteys päättäjiin kuntatasolta aina kansanedustajiin, opetushallitukseen ja ministeriöön asti. Kun uskaltaa olla rohkeasti yhteydessä, tapaamisia järjestyy. OAJ:n valtuustossa olemme tehneet esimerkiksi opettajarekisteriä ja luottamusmiesten asemaa koskevia aloitteita, jotka ovat lähteneet elämään.

4. Pohjois-Savon alueyhdistys on edelläkävijä OAJ:n järjestörakenteen uudistamisessa. OAJ pyrkii tehostamaan edunvalvontaa niin, että kaikki saman työnantajan palveluksessa olevat jäsenet järjestäytyvät samaan paikallisyhdistykseen, joka pystyy neuvottelemaan suoraan työnantajan kanssa. Meillä opettajat ovat järjestäytyneet työnantajakohtaisiin paikallisyhdistyksiin jo pari vuotta, ja systeemi toimii erinomaisesti.

5. Viime vuosina hyvää kehitystä on se, että jäsenet ovat pikkuhiljaa löytäneet alueyhdistyksen nettisivut sekä facebookin. Se helpottaa tiedottamista olennaisesti. OAJ:n toimistosta on saatu aina apua, kun sitä on tarvittu, ja siitä haluamme kiittää!

6. Ikävää kehitystä puolestaan on se, että jäsenmäärä on pienentynyt viimeisten kolmen vuoden aikana melkein 300 opettajalla. Suurin syy ovat varmaankin aikuis- ja ammatillisen koulutuksen leikkaukset, jotka ovat jättäneet opettajia työttömiksi. Onneksi lastentarhanopettajat ovat aktivoituneet ja olemme saaneet heidät pysymään järjestössä.

7. Uusi huolestuttava ilmiö on ay-aktiiveihin kohdistuva syrjintä. Esimerkiksi Ylä-Savon koulutuskuntayhtymässä paikallisyhdistyksen puheenjohtaja irtisanottiin, ja asia on riitautettu. Myös luottamushenkilöihin kohdistuva vähättely ja häirintä on lisääntynyt, ja me saamme joskus kuulla olevamme OAJ:n kätyreitä.

8. Tulevaisuus tuo varmasti tullessaan uusia virkistäviä tuulia. Puheenjohtaja vaihtuu vuosikokouksessa 10. huhtikuuta. Ammatillinen reformi, ammatillisten vuosityöaikakokeilu ja varhaiskasvatuksen mullistukset pitävät yhdistys- ja luottamustoimijat aktiivisina. Pyrimme käyttämään laajasti omaa osaamistamme ja tuemme toistemme toimintaa yli opettajaryhmärajojen.

9. Jäsenen kannattaa osallistua järjestötoimintaan, sillä alueellamme riittää tapahtumia viihteestä innostavien luentojen kautta tiukkaan edunvalvontaan. Vaikeitakin asioita tehdään hyvällä asenteella, huumorin sävyttämänä, hymyssä suin. Olemme tavallisia opettajia, jotka ovat vahvasti sitoutuneet yhteisten asioiden puolustamiseen. Meitä on helppo lähestyä, oli asia millainen tahansa. Jokaisella jäsenellä on mahdollisuus osallistua yhdistyksen toimintaa siten kuin hän haluaa.

10. Terveiseni jäsenille ovat: Yhessä tekemällä hyvä tulloo!

Samalla haluan kiittää menneistä vuosista. Alueyhdistystoiminta on ollut parasta OAJ:n toimintaa, jossa olen ollut mukana. Aloitin vuonna 2010, kun OAJ Pohjois-Savo perustettiin. Uusi yhdistys oli ennakkoluuloton ja valitsi puheenjohtajaksi ammatillisen opettajan. OAJ Pohjois-Savossa on parhaimmalla tavalla toteutunut OAJ:n tavoitteena oleva "Kaikki yhden ja yksi kaikkien puolesta".

Seuraa OAJ Pohjois-Savon toimintaa

OAJ on lähellä jäseniään

OAJ toimii kaikkialla Suomessa. Sillä on 17 alueyhdistystä sekä lähes 300 paikallisyhdistystä, jotka tuovat yhteen eri alojen opettajat päiväkodeista korkeakouluihin. OAJ lähelläsi -juttusarjassa alueyhdistysten puheenjohtajat tai alueasiamiehet kertovat alueiden tärkeimmät kuulumiset, onnistumiset ja haasteet.

teksti: Tiina Tikkanen
kuva: Veikko Somerpuro