Miksi Vipu kysyy jäsentunnuksia? Lindroos vastaa

OAJ:n jäsenet voivat seurata suunnitteluun kuluvaa työaikaa uudella Vipu-sovelluksella. Tiedot tallentuvat vain jäsenen itsensä käyttöön, neuvottelujohtaja Petri Lindroos kertoo.
Elokuussa julkaistu Vipu on kerännyt paljon kiitosta. Moni pitää sovellusta hyvänä tapana seurata ja suunnitella sitä, että työ- tai virkaehtosopimuksessa suunnitteluun varatut tunnit riittävät koko lukuvuodelle.

Kiitosten rinnalla jäseniltä on saatu myös kehittämisehdotuksia. Yksi sosiaalisessa mediassa ihmetystä herättäneistä asioista on se, miksi Vivun käyttöön tarvitaan jäsentunnuksia.

– Olemme kehittäneet Vivun jäseniämme varten. Jäsenyyden varmistaminen onkin ainut syy siihen, että kirjautumiseen tarvitaan jäsentunnuksia. Jäsenten Vipuun kirjaamat tiedot eivät tallennu OAJ:n jäsenrekisteriin, OAJ:n neuvottelujohtaja Petri Lindroos sanoo.

Jotta Vipuun kirjatut tunnit eivät heti kirjauksen jälkeen katoa taivaan tuuliin, ne pitää tietysti tallentaa johonkin. Tätä varten Vipua varten on luotu ihan oma, muista OAJ:n järjestelmistä erillinen tietokanta.

– Tiedot ovat siellä vain jäsentä itseään varten, ja toivomme, että siitä on hyötyä jäsenelle. Kukaan muu ei jäsenen kirjaamia tietoja tallenna eikä hyödynnä mihinkään tarkoitukseen. Jos jossain vaiheessa koemme, että on tärkeää saada Vivun tietoja esimerkiksi edunvalvontatarkoituksiin, siihen kysytään jokaiselta käyttäjältä erikseen lupa, Lindroos sanoo.

Palaute on edelleen tervetullutta

Vipu oli tärkeää saada jäsenten käyttöön heti lukuvuoden alussa, jotta koko vuoden tuntikertymää on helppo seurata. Ohjelmistoissa ja niiden käytettävyydessä on kuitenkin aina kehitettävää. OAJ:ssä Vivun kehittämistä jatketaan pitkin syksyä.

– Ainut tapa selvittää, palveleeko jokin sovellus käyttäjiä, on julkaista se. Nyt on ollut hienoa huomata, että moni kokee Vivun jo nyt palvelevan heidän tarpeitaan. Syksyn mittaan kehitämme Vipua kaikkia jäsenryhmiä palvelevaksi, ja siinä työssä jokainen risu ja ruusu on tervetullut, Lindroos sanoo.

Palautetta Vivusta voi jättää kätevästi tällä lomakkeella.

Teksti: Heikki Pölönen
Kuva: 123RF