Opetusalan Ammattijärjestö

Uutiset

OAJ OECD-vertailusta: Suomen osaamistasoa kohennettava

OAJ:n koulutusasiain päällikkö Nina Lahtisen mielestä Suomen erityisongelmana on suuri työelämän ulkopuolella olevien joukko.
Maamme pitäisi nostaa väestön osaamistasoa ja kannustaa kaikenikäisiä opiskelemaan ja suorittamaan tutkintoja.
 
– Suomen erityisongelmana on suuri työelämän ulkopuolella olevien joukko. Kouluttautuminen parantaa Suomessa työllistymistä enemmän kuin muissa maissa. Ilman tutkintoa työllistymismahdollisuudet ovat maassamme poikkeuksellisen kehnot.
 
Näin OECD-koulutusvertailun tuloksia tulkitsee OAJ:n koulutusasianpäällikkö Nina Lahtinen. Suomi on maa, jossa kouluttautuminen luo hyvää perintöä ja sitä pitää päättäjien linjauksillaan tukea.
 
– Toisen asteen tutkintoa vailla olevista nuorista aikuisista vain puolet on työelämässä, kun tutkinnon suorittaneista työelämään on päässyt kiinni kolme neljästä, Lahtinen kuvaa.
 
– Vanhempien koulutustausta vaikuttaa merkittävästi lasten tulevaan koulupolkuun. Tutkimusten mukaan tällä on yhä vahvempi vaikutus kouluttautumiseen. Eroavaisuus alkaa jo varhaiskasvatuksessa, mikä pitää ottaa huomioon perhevapaauudistuksessa, Lahtinen vaatii.
 
Panostukset koulutuspolun alkuun ovat Suomessa Pohjoismaiden alhaisimmat. Maallamme on kirittävää myös pedagogiseen varhaiskasvatukseen osallistumisessa. Varhaiskasvatukseen osallistuu nelivuotiaista vain 74 prosenttia, kun osallistujia OECD-alueella on keskimäärin 87 prosenttia.
 
– Korkeakoulututkinnon suorittaneiden osuus on Suomessa pysynyt samalla tasolla koko 2000-luvun. Sen sijaan OECD-maissa korkeakoulututkinnon suorittaneiden osuus on noussut selvästi, Lahtinen toteaa.
 
OECD:n selvityksessä todettiin, että vanhempien koulutustaso vaikuttaa toisen asteen läpäisyyn. Toisen asteen tutkinto puuttuu 600 000 suomalaiselta. 
 
Koulutuspolitiikalla on Lahtisen mukaan selvä yhteys sosiaali- ja terveysmenoihin.
 
– Nostamalla koulutustasoa edistämme myös terveyttä ja hyvinvointia, hän muistuttaa.
 
OECD-alueen koulutusjärjestelmiä vertailtiin vuosittain julkaistavassa Education at a Glance 2017 -tutkimuksessa.
 
null