Opetusalan Ammattijärjestö

Uutiset

Vuoden s2-opettaja: Tärkeintä on innostuksen ja kielellisen itsetunnon tukeminen

Laurea-ammattikorkeakoulussa suomea toisena kielenä (s2) ja viestintää opettava Kristiina Kuparinen valittiin vuoden 2017 s2-opettajaksi. Hänen mukaansa opettajien into on taannut sen, että kielenopetus on vastannut kansainvälistyvän Suomen tarpeisiin.
Jo 90-luvun alussa s2-opettajana aloittanut Kristiina Kuparinen on nähnyt oman työnsä ohessa, kuinka Suomi on viime vuosikymmeninä kansainvälistynyt. Hänen aloittaessaan vuonna 1993 s2-opetus oli pienimuotoista ja sitä oli tarjolla parissa helsinkiläiskoulussa.
 
– Tuolloin kellään ei ollut käsitystä, miten Suomi ja Eurooppa muuttuvat. Aluksi opettaminen koettiin ja järjestettiin ikään kuin tilapäisjärjestelynä, Kuparinen kertoo.
 
Valveutuneet ja innostuneet opettajat ovat Kuparisen mukaan olleet s2-opetuksen tukijalat. Nämä ovat varmistaneet, että ala mukautuu lisääntyviin ja muuttuneisiin tarpeisiin.
 
– S2-opettajat ovat olleet melko nuoria, ennakkoluulottomia ja aikaansaavia. Täydennyskoulutusta on haettu aktiivisesti sieltä, mistä sitä on saatu, joskus ulkomailtakin.
 
Kehittäjäopettaja mukana monessa
 
Kuparinen toimii tälläkin hetkellä useissa alan opetuksen kehityshankkeissa. Hän on järjestänyt s2-opettajien täydennyskoulutuksia, kehittänyt oppimateriaaleja ja osallistunut myös opetussuunnitelman perusteiden laatimiseen.
 
Oppikirjailijana hän ja kollega Terhi Tapaninen ovat tehneet monille s2-opettajille tuttuja teoksia, kuten Hyvin menee 2, Sun suomi sekä Oma suomi 1 ja 2.
 
– Suomen kielen vaikeus riippuu toki ennen kaikkea oppijan kiinnostuksesta. Se tarkoittaa, että innostuksen ja kielellisen itsetunnon tukeminen on tärkeä tehtävä opetuksessa. Suomen oppiminen teettää paljon työtä, mutta se voi olla myös hauskaa, jos se sellaiseksi tehdään, Kuparinen sanoo.
 
”Työpaikoillekin kielipalveluja”
 
Kuparinen on opettanut suomea ammattikorkeakoulussa sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille ja kotoutumiskoulutuksessakin. Hänen mielestään työelämässäkin kannattaisi panostaa kielen oppimisen tukemiseen nykyistä paremmin, sillä kieli on useimmiten hyvin keskeinen osa ammattitaitoa.
 
– Kielen oppimisen tukeminen työpaikoilla voisi olla paremmin strukturoitua ja asiantuntevampaa. Olisi hienoa, jos työpaikoilla olisi mahdollisuus irrottaa aikaa myös kielen oppimisen ohjaamiseen. Ammateissa, joissa tarvitaan pidemmälle menevää kielitaitoa, tulisi olla jonkinlaisia kielipalveluja työpaikoillakin. Se olisi ilmeisen tärkeää myös kansantalouden kannalta, Kuparinen sanoo.
 
Tavallaan s2-opetus on Kuparisen mukaan yhä matkalla valtavirtaan. Aivan jokainen vastaantulija ei tiedä, mitä kirjainyhdistelmä tarkoittaa.
 
– Yksi tuttu kysyi s2:sta, että jotain koodikieltäkö opetat, Kuparinen nauraa.
 
Teksti: Matias Manner
Kuva: Laurea
null