Tutkimus: Suomalaiset luottavat koulutukseen

Jopa 86 prosenttia vastanneista kertoo luottavansa erittäin tai melko paljon koulutusjärjestelmään. Tämän pitäisi näkyä myös päättäjien toiminnassa, Olli Luukkainen sanoo.
Suomalaiset luottavat poliisiin, koulutukseen ja terveydenhuoltoon. Asia käy ilmi tuoreesta tutkimuksesta. Poliisiin luotti erittäin tai melko paljon 88, koulutusjärjestelmään 86 ja terveydenhuoltojärjestelmään 82 prosenttia vastaajista (katso kuva).

Tutkimuksen toteuttivat yhteistyössä Taloudellinen tiedotustoimisto TAT ja T-Media Oy. Siihen vastasi 1 692 suomalaista ahvenanmaalaisia lukuun ottamatta.

– Kansa luottaa koulutukseen, koska se on turvallinen, tasa-arvoinen ja tuloksiltaan maailman huippua. Kansalaisten näkemys perustuu vastaajien omiin tai heidän lastensa kokemuksiin, OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen sanoo.

Hän huomauttaa, että tulos tarkoittaa myös sitä, että opettajiin ja heidän esimiehiinsä luotetaan.

– He tekevät kaikkensa oppijoiden ja kansan parhaaksi.

Herätys päättäjät!

Luukkaisen mielestä myös päättäjien olisi aika antaa tukensa koulutukselle ja varhaiskasvatukselle.

– Tuen pitää näkyä teoissa. Tuoreet esimerkit opettajien työn alennusmyynnistä vaikkapa Lapinlahdelta tai Hyriasta eivät arvostuksesta viesti. Ei myöskään opettajien palkkaaminen vain koulupäiviksi. Mutta uskokaamme, että vuonna 2018 suunta muuttuu selvästi. Vanhemmat ja muutkin äänestäjät voivat painostaa päättäjiä suunnan muutokseen, Luukkainen toteaa.

Teksti: Johanna Äijälä
Kuva: T-Media ja Taloudellinen tiedotustoimisto, Kansan arvot 2017 -tutkimus