Lastentarhanopettajat saivat taakseen kokonaisen kansanliikkeen

Huoli lastentarhanopettajien palkkakuopasta laajenee. Lastentarhanopettajaliiton puheenjohtaja Anitta Pakanen iloitsee, että kansalaiset ovat ottaneet kantaa lastentarhanopettajien parempien palkkojen puolesta.
Tieto siitä, että kunnat maksavat lastentarhanopettajille vain lähes peruspalkkaa eivätkä noudata palkkaohjelmaa, on saanut joukot liikkeelle myös sosiaalisessa mediassa. Facebookissa käynnistynyt kampanja Taistelu lastentarhanopettajien palkoista – ei leikkirahaa keräsi muutamassa päivässä tuhansia seuraajia. Esimerkiksi kampanjan Facebook-ryhmässä on lähes 9 000 jäsentä.

Kampanjan äiti, vuoden 2016 yhteiskuntatieteilijä Pauliina Seppälä kertoo havahtuneensa palkkaongelmaan kuultuaan pääkaupunkiseudun kuntien palkkakartellista, josta muun muassa Yle  ja OAJ uutisoivat viime viikon alussa.

– Ajattelin, että ei hemmetti, eihän tämä näin voi mennä. On täysin epäreilua, että yksi ala joutuu maksamaan siitä, että julkiset palvelut pysyvät pystyssä.

Ei leikkirahaa -ryhmää ylläpitää Facebookissa satakunta aktiivia, joiden joukossa on paljon lastentarhanopettajia.

Parempaa palkkaa voi maksaa vaikka heti

Lastentarhanopettajaliiton (LTOL) puheenjohtaja ja OAJ:n 3. varapuheenjohtaja Anitta Pakanen on tyytyväinen, että kansalaiset ovat laajasti ottaneet kantaa lastentarhanopettajien parempien palkkojen puolesta.

– On hienoa huomata, että kansalaisaktiivisuutta löytyy tälle tärkeälle asialle, jonka eteen OAJ on tehnyt töitä jo vuosikymmeniä. Nyt on vaikutettava ennen kaikkea kuntapäättäjiin, jotka ovat paljon vartijoina.

Pakanen muistuttaa myös muiden opettajien palkkojen jälkeenjääneisyydestä.

Tällä viikolla Lastentarhanopettajaliitto on kutsunut kuntapäättäjät ympäri Suomea tutustumaan varhaiskasvatuksen arkeen. Pakanen toteaa, että kunnat eivät saa jättää lastentarhanopettajia peruspalkan varaan, vaan heille pitää maksaa tehtävän vaativuuden mukaista palkkaa. Palkkausjärjestelmä on mahdollistanut tämän jo vuodesta 2002.

– Syytä odottamiseen ei ole, vaan kunnat voivat maksaa lastentarhanopettajille parempaa palkkaa vaikka heti, Pakanen sanoo.

Valtuusto vahvasti OVTESin takana

Parhaiten lastentarhanopettajan palkkoja ajettaisiin opetusalan neuvottelupöydässä. Lastentarhanopettajaliiton Pakanen kertoo, että sopimusalan siirto Kuntien yleisestä virka- ja työehtosopimuksesta KVTESista Opetusalan virka- ja työehtosopimukseen OVTESiin on ollut OAJ:n tavoitteena jo pitkään.

Myös OAJ:n valtuusto on vahvasti yhtä mieltä siitä, että lastentarhanopettajat on saatava saman sopimusalan piiriin muiden opettajien kanssa.

Pakanen vakuuttaa, että OAJ on tehnyt ja tekee edelleen kovasti töitä siirron eteen. Toistaiseksi asia on edennyt huonosti, koska muut kuntapöydässä palkansaajia edustavat järjestöt OAJ:tä lukuun ottamatta haraavat vastaan. Seuraava sauma voisi löytyä soteuudistuksen yhteydessä, kun maakunnille muodostuu oma neuvottelujärjestelmä.

– Toivomme myös uudelta valtuustolta myötämielisyyttä tähän asiaan. Asia ei kuitenkaan ole pelkästään OAJ:n käsissä, vaan tarvitsemme siihen tukea myös muilta ammattiryhmiltä.

Nyt on aika vaikuttaa

Yhteiskuntatieteilijä Pauliina Seppälän mukaan seuraavaa neuvottelukierrosta ei ole aikaa odottaa, jos palkkaongelma halutaan ratkaista. Kuoppa on korjattava heti ja sitä varten pitää vaikuttaa joka suuntaan, ihmisten mielipiteisiin kansanedustajiin ja kuntapäättäjiin.

Myös OAJ lisää painetta päättäjiin niin valtakunnan tasolla kuin kunnissakin. Tällä viikolla järjestö tapasi pääkaupunkiseudun pääluottamusmiehiä, jotka kertoivat, miten palkkaohjelma toteutuu.

Palkkakysymykset ovat esillä myös torstaina 15. maaliskuuta vietettävässä valtakunnallisessa varhaiskasvatuspäivässä. Päivän teemana on lastentarhanopettajien pedagoginen rooli ja varhaiskasvatussuunnitelmien toteutuminen.

Vakapäivillä tutkaillaan myös lausunnolla olevaa varhaiskasvatuslakiluonnosta, joka vahvistaa lastentarhanopettajien pedagogista roolia ja vastuuta. OAJ on tyytyväinen lakiluonnokseen, Anitta Pakanen kertoo.

Teksti: Riitta Korkeakivi
Kuva: Riikka Hurri