#Eileikkirahaa saa Jatkosoittoa – tule mukaan vaikuttamaan

Ensimmäinen #eileikkirahaa-mielenilmaus keräsi tuhatkunta osallistujaa Helsingin Narinkkatorille maaslikuun lopulla.
#Eileikkirahaa-kansanliike jatkaa vaikuttamista lastentarhanopettajien palkkojen puolesta 21.4. Jatkosoitto-mielenosoituksessa. Tapahtuman pääsponsoreina ovat OAJ ja LTOL, jotka kutsuvat kaikki opettajat Kansalaistorille ja tarjoavat jäsenille lounaan Musiikkitalon ravintolassa.
#Eileikkirahaa-kansanliike järjesti ensimmäisen mielenilmauksen Helsingissä maaliskuun lopulla. Narinkkatorin kansalaistapahtumaan kerääntyi noin tuhat henkeä.

Lauantaina 21.4. järjestetään Helsingissä seuraava tapahtuma. Jatkosoitto-mielenilmaisussa lastentarhanopettajat, vanhemmat, sidosryhmät ja tukijoukot kerääntyvät Kansalaistorille, josta lähtee kello 15 marssi kohti Senaatintoria.

Lounastarjoilu Musiikkitalossa jäsenille kello 12–15

OAJ:n väki on paikalla jo kello 12. Järjestö tarjoaa kaikille mielenilmaukseen osallistuville jäsenille kasvislounaan Musiikkitalon Klubi-ravintolassa kello 12–15. Lounaskutsu koskee myös SOOLin opiskelijajäseniä. Lounaalla viihtymisen varmistaa Duo Harri Saksala ja Yrjänä Sauros. Musiikki alkaa kello 13.

Sinisiin OAJ-huomioliiveihin pukeutuneet toimistolaiset jakavat ruokalipukkeita Kansalaistorilla. Tule hakemaan omasi ilmapalloin koristellulta OAJ:n pakettiautolta. Jäsenkortti mukaan!

– Ei leikkirahaa -ruokalipukkeet ovat jäsenille ihan käypää rahaa Musiikkitalon ravintolassa, järjestöpäällikkö Kaj Raiskio lupaa.

Ravintolan osoite on Kansalaistori 2G ja se löytyy torin haukipatsasta vastapäätä. Oikealta nimeltään paikka on Klubi-Ravintola, mutta ovessa lukee pelkkä Ravintola.

Järjestäjät odottavat Kansalaistorille tuhansia osallistujia. Mielenilmaisun tavoitteena on vaikuttaa poliittisiin päättäjiin.

­– Kuntapäättäjät voivat jo nyt tehdä omissa kunnissaan päätöksiä siitä, että lastentarhanopettajille maksetaan palkkaa enemmän kuin työehtosopimuksen alarajaksi on kirjattu, Raiskio muistuttaa.

OAJ tukee kansanliikettä

Mitä enemmän väkeä on paikalla, sitä tarkemmalla korvalla poliittisten päättäjien on mielenosoittajien viestiä kuunneltava. Siksi Raiskio toivoo lastentarhanopettajien lisäksi kaikkien muidenkin opettajien tulevan mukaan.

– Myös alueyhdistykset voivat aktivoitua. Esimerkiksi Pirkanmaan alueyhdistys tuo Helsinkiin väkeä tilausbussilla, johon ovat tervetulleita kaikki OAJ:n jäsenet. Myös Uudenmaan alueyhdistys kutsuu jäseniään paikalle.

#Eileikkirahaa-kansaliike on kerännyt joukkorahoitusta toimintansa mahdollistamiseen. OAJ ja LTOL tukevat kansanliikettä toimimalla tulevan tapahtuman pääsponsoreina.

– OAJ ja LTOL jakavat täysin kansanliikkeen tavoitteen saada lastentarhanopettajien palkkaus vastaamaan työn vaativuutta ja korkeaa koulutustasoa, Raiskio toteaa.

Teksti: Maija-Leena Nissilä
Kuva: Jussi Vierimaa

13.4. julkaistua uutista on päivitetty 19.4.