Mielenilmaus ja ulosmarssi 25.4. ei koske OAJ:n jäseniä

Sosiaali- ja hoitoalan työntekijöitä edustavien järjestöjen ensi viikoksi suunnittelema varhaiskasvatuslakia vastustava mielenilmaus ei koske OAJ:n jäseniä. OAJ kannattaa lakiesitystä ja ohjeistaa jäseniään tarkemmin vielä ennen mielenilmausta.
Tehy, JHL, Jyty, Super ja Talentia ovat ilmoittaneet järjestävänsä varhaiskasvatuslakia vastustavan mielenilmauksen keskiviikkona 25. huhtikuuta. Mielenilmauksen piirissä on päiväkoteja Uudellamaalla ja Pääkaupunkiseudulla.

OAJ:n jäseniä mielenilmaus ei kuitenkaan koske, vaan he ovat keskiviikkona normaalisti töissä.

– OAJ ohjeistaa jäseniään ja paikallisyhdistysten toimijoita vielä tarkemmin maanantaina. OAJ ei osallistu mielenilmaukseen. Kannatamme varhaiskasvatuslakiesitystä, joka luo huomattavasti aiempaa paremmat puitteet varhaiskasvatuksen laadun kehittämiselle ja lasten sivistyksellisten oikeuksien toteutumiselle, OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen sanoo.

Toiminnan järjestäminen on työnantajan vastuulla

Mikäli työnantaja päätyy siihen, että se ei pysty mielenilmauspäivänä järjestämään toimintaa lain edellyttämällä tavalla, vastuu asiasta tiedottamisesta ja ratkaisuista kuuluu työnantajalle.

OAJ:n jäsenet eivät siis osallistu mielenilmaukseen, mutta vastuu toiminnan järjestämisestä ei silti ole heillä vaan työnantajalla.

Lakiesitys parantaa varhaiskasvatuksen laatua

Hallitus antoi esityksen varhaiskasvatuslaiksi viime viikolla. Keskiviikkona lakiesitys oli eduskunnan lähetekeskustelussa, jossa kansanedustajat läpi puoluekentän kiittelivät esitystä ja sitä, että se asettaa lapsen edun keskiöön.

Tietoa lakiesityksestä ja vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin löytyy ministeriön verkkosivuilta.

Teksti: Heikki Pölönen
Kuva: 123RF