Riemukas varaslähtö vappuun

Värikäs kylttimeri tsemppiviesteineen kohosi komeasti Ei leikkirahaa -mielenilmauksessa Helsingin Kansalaistorilla, mielenosoitusmarssilla läpi keskustan ja Senaatintorilla, jonne kulkue päätyi kuulemaan puheenvuoroja lastentarhanopettajien palkkauksesta.
Ei leikkirahaa, Oikeutta opettajille. Laatu maksaa – kutsumus ei elätä. Timanttien hiomisesta kunnon korvaus, Reilu palkka on paras kiitos ja Vuosisadan sijoitusvinkki: seuraava sukupolvi. Helsingin keskusta täyttyi tänään railakkaasta mielenilmaustunnelmasta ja mielenilmauksen tavoitetta alleviivaavista kylteistä.

Ensimmäinen, Helsingin Narinkkatorilla vain kuukausi sitten pidetty Ei leikkirahaa -mielenilmaus oli hieno ja onnistunut tilaisuus. Moni miettikin, miten ihmeessä kansanliike onnistuu uusinnassa näin pian ensimmäisen jälkeen. Mutta pelko pois: #Eileikkirahaa -nimisen kansanliikkeen Jatkosoitto voitti Alkusoitto-mielenilmaisun selvästi niin ihmismäärässä kuin tunnelmassa ja aurinkoisessa ilmassakin.

Pia Kärsämältä, Erika Krusiukselta ja Anne Toivoselta eivät puheenaiheet loppuneet Musiikkitalon lounaalla.

Ystäviä ja miekkarilounasta

Lauantainen mielenilmaus oli #Eileikkirahaa-kansanliikkeen organisoima, mutta OAJ ja Lastentarhanopettajaliitto (LTOL) ovat kansanliikkeen pääsponsoreita ja tukevat sen tavoitteita saada lastentarhanopettajien palkkaus vastaamaan työn vaativuutta ja korkeaa koulutustasoa. Tänään OAJ ja LTOL tarjosivat lisäksi omille jäsenilleen ja opettajaksi opiskeleville lounaan viereisessä Musiikkitalossa ennen marssin alkamista.

Muun muassa kolmen opiskelukaverin porukka ”vuodelta yksi ja kaksi” piti järjestön tarjoamaa lounasta oikein hyvänä ideana ja kivana vastaantulona, joka varmasti vaikutti monen lastentarhanopettajan paikalle tuloonkin.

Ystäviä oli todella mukava tavata saman pöydän ääressä.

– Pari vuotta sitten olin Vain kaksi kättä -mielenilmauksessa pienempien ryhmäkokojen puolesta ja nyt kuukausi sitten ensimmäisessä Ei leikkirahaa -mielenilmauksessa. Kansalaisaktiivisuus on kummasti kasvanut viime aikoina, espoolainen päiväkodin johtaja Erika Krusius naurahti ja kertoi, että viime kerralla mukana olivat omat lapset ja omat vanhemmatkin ystävien lisäksi.

– Opettajan roolin pitää selkeytyä, sen myötä arvostuksen nousta ja sitten selkeästi palkan, ystäväkolmikon tulevaisuustoiveen kiteytti konsultoiva erityislastentarhanopettaja Anne Toivonen Espoosta.

Väkeä oli paljon jo Kansalaistorilla

Kulkue täytti koko Aleksanterinkadun

Lastentarhanopettajien palkkauksen pienuuteen ja pätevien lastentarhanopettajien pulaan kyllästyneitä äitejä, isiä, isovanhempia, lastentarhanopettajia ja muita tukijoukkoja kokoontui sadoittain jo Kansalaistorille, mielenosoituskulkueen lähtöpaikalle. Väkeä oli tullut paikalle paitsi pääkaupunkiseudulta ja sen lähistöltä myös kauempaa esimerkiksi OAJ:n yhdistysten järjestämillä bussikyydeillä.

Marssiin liittyi lisäväkeä, ja kun kulkue oli ehtinyt Senaatintorille asti, joukon väkimäärä oli komisario Johanna Sinivuoren mukaan lähemmäs 3000 henkeä, kahden ja kolmen tuhannen väliltä joka tapauksessa.

Senaatintorilla puhujia oli niin Ei leikkirahaa -kansanliikkeestä kuin seitsemästä eri puolueesta. Monet kuntapoliitikot ovat heränneet puheissaan kannattamaan palkankorotuksia lastentarhanopettajille. Helsingissä on ehditty ensimmäisen vaiheen toimiin toimialatasolla.

– Olemme esittäneet työn vaativuuden arviointia kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla. Helsingissä tehdään kaksin käsin töitä myös sen eteen, että löytäisimme sekä uusia tiloja että saisimme väljyyttä nykyisiin päiväkoteihin, sanoi apulaispormestari Pia Pakarinen.

Nyt on oikea aika nostaa palkkoja

LTOL:n valtuuston puheenjohtaja ja OAJ:n hallituksen jäsen Asko Parkkinen toivoi puheessaan, että suuret mittasuhteet saavuttaneen kansanliikkeen viesti kuuluisi myös eduskuntaan asti.

– Olemme saaneet usein kuulla, ettei nyt ole oikea aika nostaa lastentarhanopettajien palkkoja. Kun on laskusuhdanne tai lama, ei ole ylimääräistä rahaa jaettavana. Sitten kun taloustilanne on hyvä, kerrotaan, että nyt pitää varautua huonompiin aikoihin. Koska sitten on oikea aika, hän kysyi ja vastasi: Se aika on nyt!

Parkkisen mielestä valtiovallan pitää tukea kaupunkeja ja kuntia osoittamalla korvamerkittyä rahaa tähän tarkoitukseen. Hän puhui myös palkkatasa-arvosta ja oikeudenmukaisuudesta, siitä, että sama palkka samasta tai samanarvoisesta työstä naisille ja miehille on perus- ja ihmisoikeus.

– Valtiovallan on otettava vahvempi vastuu samapalkkaisuuden toteuttamisessa. Nyt on siirryttävä puheista konkretiaan. Hyvät kansanedustajat ja maamme hallitus, me tarjoamme tähän erittäin hyvän näytön paikan, Asko Parkkinen sanoi.

Asko Parkkinen

Kansaliike lähti liikkeelle vain vajaat kaksi kuukautta sitten uutisesta, jonka mukaan Pääkaupunkiseudun kunnat ovat tehneet herrasmiessopimuksen siitä, ettei lastentarhanopettajapulaa paikata nostamalla palkkoja, vaan palkat pidetään sopimustaulukkojen alarajoilla tai aivan niiden tuntumassa.

Uutisessa haastateltiin pääkaupunkiseudun kuntien varhaiskasvatusjohtajien lisäksi OAJ:n työmarkkina-asiamiestä Timo Mäkeä, joka vaati kuntia noudattamaan palkkausjärjestelmää ja huomioimaan työn vaativuuden palkoissa.

Teksti: Airi Vuolle
Kuvat: Jarkko Mikkonen