Mielenilmaus ei koske OAJ:n ja LTOL:n jäseniä

Keskiviikon 25.4.2018 mielenilmaus ja ulosmarssi pääkaupunkiseudun ja Uudenmaan päiväkodeissa ei koske OAJ:n ja Lastentarhanopettajaliiton jäseniä. On tärkeää, että OAJ:n jäsenet työskentelevät 25.4. normaalisti, jotta yksittäisille jäsenille ei tule palkanmenetyksiä eikä luvattomia poissaoloja.
Jos työnantaja velvoittaa päiväkodin johtajan huolehtimaan, että päiväkodissa on riittävästi henkilökuntaa myös ulosmarssin aikana, tulee työnantajan antaa siitä tarkemmat menettelytapaohjeet.

OAJ ei ole millään tavalla mukana JHL:n, Jytyn, Superin, Tehyn ja Talentian mielenilmauksessa, jolla nämä järjestöt pyrkivät torjumaan esityksen uudeksi varhaiskasvatuslaiksi. Eduskunta käsittelee parhaillaan lakiesitystä.

OAJ kannattaa uutta varhaiskasvatuslakia, joka korostaa varhaiskasvatuksen laatua ja pedagogiikkaa. Se toisi lisää lastentarhanopettajia lapsiryhmiin ja edellyttäisi uusilta päiväkodin johtajilta varhaiskasvatuksen maisteritutkintoa. Uusi henkilöstörakenne toteutuisi pitkän siirtymäajan kuluessa vuoteen 2030 mennessä.

Lue lisää varhaiskasvatuslaista OAJ:n sivuilta ja opetus- ja kulttuuriministeriön kysymys-vastaus-patterista.

Flyeri  mm. lasten vanhemmille jaettavaksi (pdf)