Edunvalvontaa vankalla kokemuksella – Petri Kääriäinen jatkaa YSI:n puheenjohtajana

YSI:n puheenjohtajana jatkamaan valittu luokanopettaja ja pääluottamusmies Petri Kääriäinen painottaa vuorovaikutusta jäsenten kanssa. Nyt on tärkeää kehittää työaikajärjestelmiä ja satsata opettajien jaksamiseen.
Kun Petri Kääriäiseltä kysyy, millainen on hyvä valtuutettu, vastaus tulee hetkessä.

– Hyvä valtuutettu on aktiivinen. Hän kysyy jos ei tiedä, selvittää taustat, hakee faktat kohdalleen, lähestyy asioita avoimella mielellä ja on yhteydessä jäsenistöön.

Luokanopettaja ja nykyisin Jyväskylän kaupungin päätoiminen pääluottamusmies Petri Kääriäinen valittiin tänään jatkokaudelle OAJ:n yleissivistävien opettajien hallituksen puheenjohtajaksi.

Hän saa kahdeksi vuodeksi luotsattavakseen 93 OAJ-valtuutettua. Kirjavassa ryhmässä on muun muassa luokanopettajia, erityisopettajia, aineenopettajia ja ruotsinkielisiä opettajia.

–Tällaisen porukan johtamisessa tarvitaan määrätietoisuutta. Joillakin on vahvoja mielipiteitä, mutta kaikkia faktoja ei ole aina selvitetty. Päätösten pitää perustua faktoihin.

Opettajainhuoneessa juttelemassa

Kääriäisellä on pitkä kokemus edunvalvontatehtävistä niin paikalliselta, alueelliselta kuin valtakunnalliseltakin tasolta. Hän on toiminut OAJ:n valtuutettuna vuodesta 1998, OAJ:n hallituksen jäsenenä vuodesta 2010 sekä OAJ:n tulo- ja palkkapoliittisen toimikunnan puheenjohtajana vuodesta 2010 vuoteen 2016.

Monipuoliset ay-tehtävät ovat antaneet vahvan näkemyksen tulo- ja palkkapoliittisesta edunvalvonnasta, koulutuspoliittisesta vaikuttamistyöstä ja järjestöpolitiikasta, jotka kaikki kuuluvat myös YSI:n puheenjohtajan työkenttään.

Ay-tehtäviin Kääriäinen käyttää kolme päivää viikossa, kaksi päivää kuluu pääluottamusmiehen hommissa.

– Olemme kahden luottamusmieskollegani kanssa kiertäneet kouluissa ja viettäneet vuorollamme aamupäivisin pari kolme tuntia opettajainhuoneessa. Olemme halunneet näin madaltaa kynnystä tulla juttelemaan, sillä kaikki eivät halua ottaa yhteyttä sähköisten välineiden kautta. Monia opettajia askarruttaa työn vaativuuden lisääntyminen, ys-ajan riittäminen ja se, mitä pitää tehdä, jos aika ei riitä.

Pääluottamusmiehen työssään Kääriäinen on tavannut hälyttävän paljon opettajia, jotka punnitsevat, jaksavatko jatkaa vielä työssään.

– Ja joukossa on paljon sellaisia, jotka ovat aiemmin olleet poikkeuksellisen omistautuneita ja sitoutuneita työhönsä. Nyt he kyselevät, onko minusta enää tähän. Työn vaatimusten ja mahdollisuuksien välillä on valtava ristiriita.

Ei sika punnitsemalla liho

Valtuustoryhmässään Kääriäinen haluaa valvoa, että opettajien työaikajärjestelmän kehittäminen etenee hyvin ja oikealla tavalla.

Esillä täytyy pitää myös peruskoulun opettajien ja lukion opettajien jaksamisen kysymyksiä.

– Isoissa ryhmissä opettaminen vie mehut pois, kun siihen yhdistetään vielä jatkuva arviointi tiukkoine raportointivelvoitteineen. Kari Uusikylä on sanonut, että ei sika punnitsemalla liho, ja sama pätee arviointiin ja sen dokumentoimiseen. Jos aika menee punnitsemiseen, ruokinta jää vähemmälle.

Mitä yksittäinen valtuutettu sitten voi tehdä, jotta jaksaminen paranisi?

– Ainakin kannattaa ylläpitää määrätietoisesti keskustelua aiheesta työnantajatahojen kanssa, vaikka se ei heti tuottaisikaan tulosta.

Voimia kalareissuilta ja golfkentältä

Petri Kääriäisen perheeseen kuuluu vaimo ja kolme aikuista lasta.

– Meistä viidestä neljä on opetusalalla, vaimokin on erityisluokanopettaja.

Mitä muuta ehdit tehdä kuin ay-hommia?

– Harrastan lenkkeilyä, ja kokousreissuilla lenkkikamppeet kulkevat matkalaukussa mukana. Kesäisin teen pihahommia, pelaan golfia ja käyn kalassa esimerkiksi Muuratjärvellä ja Puulavedellä.

Viime vuoden suurin kalansaalis oli 5-6 haukea yhdellä virvelöintireissulla.

– Se ei ollut nyt kovin kummoinen saalis, Kääriäinen tuumaa.

Teksti: Tiina Tikkanen
Kuva: Heikki Pölönen