KT:n mukaan palkkakartelliväite perätön – OAJ harkitsee jatkotoimia

Jatkotoimiin ryhdytään, jos asia jää epäselväksi, sanoo OAJ:n neuvottelujohtaja Petri Lindroos.
KT Kuntatyönantajat vastasi OAJ:n ja JUKOn jättämään valvontapyyntöön. KT:n mukaan väite palkkakartellista on perätön. OAJ aikoo käydä tarkkaan läpi KT:n selvityksen ja harkitsee jatkotoimia.
Maaliskuussa OAJ ja JUKO jättivät valvontapyynnön, jossa työntekijöitä edustavat järjestöt vaativat KT:tä selvittämään, pitävätkö väitteet Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupunkien keskinäisestä lastentarhanopettajien palkkakartellista paikkansa.

KT julkaisi tänään valvontaraporttinsa, jonka mukaan kaupungit eivät ole keskinäisellä sopimuksella pyrkineet rajoittamaan lastentarhanopettajien palkkojen nousua. KT:n mukaan kaupungeilla on omat paikalliset palkkaus- ja palkitsemisjärjestelmänsä. Sen KT myöntää, että kaupungit seuraavat yleistä ja muiden kaupunkien palkkakehitystä, mutta kuittaa sen tavanomaisena työnantajatoimintana.

OAJ pureutuu selvitykseen ja harkitsee jatkotoimia

OAJ:n neuvottelujohtaja Petri Lindroos ei ole yllättynyt siitä, että KT päätyi selvityksessään siihen, että palkkakartellia ei ole. Purematta OAJ ei kuitenkaan niele KT:n väitettä.

– KT:n vastaus ei vielä nopealla analyysilla hälvennä kartelliepäilyämme, jolle meillä on varsin vahvat perusteet. Aiommekin perehtyä huolellisesti KT:ltä saamaamme vastaukseen, ja varmistamme yhdessä paikallisten luottamusmiesten kanssa, pitävätkö KT:n antamat tiedot paikkansa, Lindroos sanoo.

Oman selvityksensä pohjalta OAJ ja JUKO arvioivat, ryhtyvätkö ne jatkotoimiin. Jos jatkotoimiin ryhdytään, koordinaatit ovat selvät.

– Jos näyttää siltä, että asia jää epäselväksi, haemme sille tarvittaessa ratkaisua työtuomioistuimesta.

Teksti: Heikki Pölönen
Kuva: Jarkko Mikkonen