Erittäin vaikeat neuvottelut päätökseen – kunta-alalle neuvottelutulos Tanskassa

Tanskassa on syntynyt ratkaisu kunta-alan pitkissä ja vaikeissa työehtosopimusneuvotteluissa. Julkista sektoria uhkasi 440 000 työntekijän työsulku.
Kunta-alan sopimus on kolmevuotinen, ja palkankorotusten taso on 8,1 prosenttia.

– Kiitos julkisen sektorin vahvan yhteenliittymän, olemme saavuttaneet neuvottelutuloksen. Olen erittäin tyytyväinen, sanoo kunnan pääneuvottelija ja Tanskan opettajajärjestön DLF:n puheenjohtaja Anders Bondo Christensen.

Bondo Christensenin mukaan neuvottelutulos parantaa kaikkien palkansaajien reaalipalkkaa.

Kunnallisten työntekijöiden palkkakehityksen odotetaan olevan 8,1 prosenttia seuraavien kolmen vuoden aikana. Palkankorotusten taso on selvästi parempi kuin työnantajien aikaisemmissa esityksissä.

Sovintoratkaisu sisältää myös useita muita parannuksia, kuten tasa-arvoerän ja matalapalkkaratkaisun.

Opettajien työaikoja selvittämään asetettiin komissio, jonka tehtäväksi tuli seuraavan kolmen vuoden aikana neuvotella opettajille molempia osapuolia tyydyttävä työaikaratkaisu. Laki opettajien työajasta jää siis voimaan. Ratkaisu on herättänyt voimakasta keskustelua puolestaan ja vastaan. Koko neuvotteluratkaisu, ainakin opettajien osalta, viedään vielä jäsenäänestykseen.

Kuva: 123RF