Anitta Pakanen jatkaa LTOL:n puheenjohtajana – ”nyt tehdään tulevaisuutta”

Uusi varhaiskasvatuslaki on ehdottomasti saatava maaliin, jotta varhaiskasvatuksen kehittäminen pääsee vauhtiin, muistuttaa OAJ:n kolmas varapuheenjohtaja Anitta Pakanen. Hän jatkaa Lastentarhanopettajaliiton puheenjohtajana seuraavat neljä vuotta.
Lastentarhanopettajaliiton valtuuston kokous Akava-talolla alkoi perjantaina 4.5. puheenjohtajien valinnoilla. LTOL:n puheenjohtajaksi valittiin yksimielisesti Anitta Pakanen ja varapuheenjohtajaksi Asko Parkkinen Jyväskylästä.

Valtuuston puheenjohtajaksi valittiin Tanja Rantala Rovaniemeltä ja varapuheenjohtajaksi Hanna Iso-Kuortti Espoosta.

Valtuusto valitsi myös jäsenet ja varajäsenet LTOL:n hallitukseen. Hallituksen puheenjohtajana toimii liiton puheenjohtaja Pakanen.

Opettajat ovat läsnä jatkossakin

Anitta Pakanen kertoi, että ensimmäisellä puheenjohtajakaudella on tapahtunut paljon.

– Nyt on hyvä draivi päällä, mutta tekemistä riittää vielä.

Varhaiskasvatuslaki on Pakasen mukaan ratkaiseva askel eteenpäin. Hän toivoo, että eduskunta hyväksyy sen hallituksen esittämässä muodossa.

Lakiesityksestä liikkuu myös toinen toistaan villimpiä huhuja, joita Pakanen oikoo. Jotkut epäilevät, että opettajat ovat nykyistä vähemmän mukana lapsiryhmissä, kun henkilöstön koulutustaso nousee. Pakasen mukaan tämä ei pidä paikkaansa.

– Opettajat ovat läsnä aivan kuten ennenkin. Lapsilla on oikeus opettajaan koko päivän ajan.

Pelko siitä, että sosionomit ja lastenhoitajat joutuvat työttömiksi on niin ikään Pakasen mukaan tuulesta temmattu.

Nykyiset kelpoisuudet säilyvät

Pakanen muistuttaa, että nyt tehdään tulevaisuutta. Laki tähtää vuoteen 2030. Kaikki varhaiskasvatuksen parissa työskentelevät niin sosionomit kuin lastenhoitajatkin säilyttävät nykyiset kelpoisuutensa eikä kukaan ei jää lain takia työttömäksi, siitä pitävät huolen eläköitymiset ja varhaiskasvatuksen kysynnän kasvu.

– Pointti on siinä, että varhaiskasvatuksessa tarvitaan lisää osaamista. Erilaiset koulutukset tuottavat osaamista eri tehtäviin, jotka tukevat toisiaan. Jatkossa osaaminen kohdentuu koulutuksen mukaan.

Lastentarhanopettajaliiton 45-jäseninen valtuusto keskusteli vilkkaasti varhaiskasvatusta koskevista ajankohtaisista asioista. KT Kuntatyönantajien neuvottelupäällikkö Henrika Nybondas-Kangas kertoi sopimusneuvotteluista ja OAJ:n koulutusjohtaja Heljä Misukka valotti varhaiskasvatuslain ajankohtaista tilannetta.

Kokous jatkuu lauantaina 5.5.

Lastentarhanopettajaliitto edustaa lastentarhanopettajia ja muita varhaiskasvatuksen asiantuntijatehtävissä työskenteleviä. LTOL on yksi OAJ:n valtakunnallisista yhdistyksistä ja sillä on 14 500 jäsentä.

Teksti: Riitta Korkeakivi
Kuva: Heikki Pölönen