OAJ:n uuden valtuuston ensimmäinen kokous alkaa

OAJ:n 150-jäseninen valtuusto aloittaa keskiviikkona kolmipäiväisen kokouksensa Helsingissä.
OAJ:n tänä keväänä valittu valtuusto aloittaa tänään keskiviikkona ensimmäisen kokouksensa. Valtuustossa on mukana runsaasti tuoreita päättäjiä, sillä uusia valtuutettuja valittiin vaaleissa yli puolet, eli 86.

Torstaina valtuusto muun muassa valitsee järjestölle puheenjohtajan ja hallituksen, johon kuuluu 20 jäsentä. Keskiviikkona valitaan valtuuston puheenjohtaja ja kaksi varapuheenjohtajaa, jotka aloittavat tehtävässä saman tien.

Kokouksen aikana valtuutetut osallistuvat sekä valtuuston yleiskeskusteluun että omien ryhmiensä kokouksiin. Kummissakin valtuutetut kuulevat katsauksia ajankohtaisista edunvalvonta- ja järjestöasioista.

Valtuustokokouksen avajaistilaisuudessa keskiviikkona valtuutetuille puhuvat muun muassa valtiovarainministeriön kansliapäällikkö Martti Hetemäki, Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder sekä Kuntatyönantajat KT:n työmarkkinajohtaja Markku Jalonen. Torstaina ohjelmassa on myös opetusministeri Sanni Grahn-Laasosen puhe.

Järjestön ylin päättävä elin

OAJ:n valtuusto kokoontuu kaksi kertaa vuodessa, touko- ja marraskuussa, minkä lisäksi se voidaan kutsua tarvittaessa ylimääräisiin kokouksiin. Valtuusto on OAJ:n ylin päättävä elin.

Valtuusto hyväksyy järjestön strategian ja linjaa neuvottelutavoitteita, hyväksyy toimintasuunnitelman ja talousarvion sekä päättää jäsenmaksuosuudesta. Valtuustossa käsitellään myös jäsenyhdistysten tekemät aloitteet.

Valtuuston käsiteltäväksi tulevat myös sopimustavoitteet, mahdolliset työtaistelutoimet sekä selonteot sopimusneuvotteluista.

Kuva: 123RF