”Pelotti hirveästi, mutta sähkörasiaa tuijottamalla selvisin” – OAJ:n mitalistien tärkeät opettajamuistot

Raija Vahasalo, Juhani Tamminen, Olli Luukkainen, Erkki Kangasniemi, Niilo Hirvonen ja Pelle Miljoona (edessä).
OAJ on palkinnut mitaleilla neljä tunnettua suomalaista liikunnan ja kulttuurin hyväksi tehdystä työstä. Lisäksi jaettiin viisi mitalia OAJ:n hyväksi tehdystä merkittävästä työstä. Mitalistit muistelevat opettajien tekoja tai sanoja, jotka ovat vaikuttaneet heihin voimakkaasti.
OAJ:n kultaisen Kulttuurin hyväksi -mitalin saivat opettajataustainen muusikko Petri Tiili eli Pelle Miljoona ja akateemikko Kirsi Kunnas. Opettajataustaiset valmentaja Juhani Tamminen ja urheiluselostaja Antero Mertaranta saivat OAJ:n kultaisen Liikunnan hyväksi -mitalin.

Hopeisella OAJ-mitalilla palkittiin OAJ:n entiset puheenjohtajat, kouluneuvokset Voitto Ranne ja Erkki Kangasniemi sekä OAJ:n nykyinen puheenjohtaja Olli Luukkainen. Pronssisen OAJ-mitalin saivat lehtori ja pääluottamusmies Niilo Hirvonen ja kansanedustaja Raija Vahasalo.

Pyysimme mitalin saajia muistelemaan opettajan tekoa tai sanoja, joilla on ollut heihin suuri vaikutus. Tähän juttuun on koottu kyselyymme vastanneiden palkittujen muistot.

Erkki Kangasniemi: ”Opettaja sai minut jatkamaan koulua”

Kouluneuvos Erkki Kangasniemelle opettajan kanssa käyty keskustelu ratkaisi koko uran suunnan.

”Olin päättänyt lopettaa koulunkäynnin lukion toisella luokalla ja mennä töihin.
Iltamyöhällä tapasin sattumalta erään opettajan, joka sai minut pitkään yöhön jatkuneen keskustelun jälkeen palaamaan kouluun takaisin, onneksi.”

Pelle Miljoonaa kiellettiin kirjoittamasta runoja

Muusikko Petri Tiili eli Pelle Miljoona muistaa vahvasti lukion äidinkielenopettajansa Anni Haikosen alias Pollan sanat: "Sie Petri et saa kirjoittaa runoja ainekirjoituksen kokeessa."

Juhani Tamminen: ”Hän ennusti, että minusta tulee maajoukkueen kapteeni

Valmentaja ja luennoitsija Juhani Tammisen mieleen on jäänyt opettajan kannustava ennustus.

”Kun päätin Turussa Puolalan kansakoulun 1961, koulu palkitsi kevätjuhlassa parhaitaan. Kolmatta ja neljättä luokkaa opettanut Heikki Valmunen ja veistoa opettanut Mikko Havukko jakoivat tunnustukset.

Valmunen ojensi minulle kansakoulun parhaan urheilijan pienen patsaan. Luokan parhaana palkittiin Jorma Kyrki. Havukko ennusti, että Kyrjestä tulee jonakin päivänä professori ja minusta maajoukkueen kapteeni.

Minulle tunnustuksella oli tosi iso merkitys. Se kannusti. Hyvin harvalla – vanhemmalla, opettajalla ja esimiehellä – on tänäkään päivänä käsitystä siitä, mikä merkitys on oikealla hetkellä annetulla kannustuksella. Miksi sen antaminen on niin vaikeata?”

Jo edesmenneestä Kyrjestä tuli pikkuperhosiin erikoistunut hyönteistutkija. Tamminen veti jääkiekkomaajoukkuetta kapteenina 1978–1982.

Raija Vahasalo vaikuttuu välittämisestä

Kansanedustaja Raija Vahasalon mieleen nousevat erityisesti tilanteet, joissa opettaja auttaa vaikeaan tilanteeseen joutunutta oppilasta.

”Minuun tekee aina valtavan vaikutuksen, kun opettaja välittää syvästi oppilaastaan, jolla on vaikeaa elämässään, ja tekee kaikkensa oppilaan tilanteen parantamiseksi. Kun muut ovat jo luovuttamassa, opettaja jaksaa.”

Voitto Ranne: ”Minusta tuli reksin fani – lupaustani en täysin pitänyt”

Kouluneuvos Voitto Ranne muistaa rehtorin, joka hoiti kiroilusta seuranneen rangaistuksen kekseliäästi.

”Olin kolmannella tai neljännellä luokalla Porin Suomalaisessa Yhteislyseossa 1940-luvun loppupuolella. Välituntivalvoja määräsi minut hakemaan rehtorilta jälki-istuntolapun. Menin peloissani ensi kertaa rehtorin kansliaan ja kerroin, että pitäisi saada jälki-istuntolappu kotiin vietäväksi äidin allekirjoitettavaksi. No mitä sinä teit? reksi kysyi. Vastasin, että minä kirosin. Rehtori kiinnostui ja kysyi, että miten. Vastasin: ’saamari’.

Reksin suupielet nykivät, ja hän penkoi auki vetämäänsä pöytälaatikkoa ja sanoi: ’Nyt on niin, että laput ovat loppuneet. Tule huomenna hakemaan.’ Olin tulisilla hiilillä kokonaisen vuorokauden. Kun menin uudelleen kansliaan, hän ilmoitti, ettei lappuja ollut vielä tullut, mutta jos lakkaan kiroilemasta, niin annetaan asian olla. Lupasin tehdä niin.

Reksi oli hieno kasvattaja ja hieno mies. Minusta tuli hänen faninsa. Lupaustani en ole täysin pitänyt.”

Olli Luukkainen: ”Hän vakuutteli, että selviän varmasti”

OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen muistaa, miten opettaja laittoi hänet tiukkaan paikkaan itsenäisyysjuhlassa.

”Ollessani keskikoulun toisella luokalla, joka vastaa nykyistä peruskoulun kuudetta luokkaa, musiikinopettaja tuli marraskuussa sanomaan, että järjestämme koko koulun oppilaiden vanhemmille itsenäisyysjuhlan ja sinä Olli laulat siinä juhlassa yksin ’Laps Suomen’. Hän vakuutteli, että selviän siitä varmasti.

Pelotti ja jännitti hirveästi, mutta katsomalla koko ajan seinällä olevaa sähkörasiaa siitä selvisin. Ja aika monesta jännittävästä paikasta sen jälkeen.”

Niilo Hirvonen: ”Innostus tarttui epävarmaan matikanopettajaan”

Lehtori ja pääluottamusmies Niilo Hirvonen sai uransa alussa kokeneemmalta opettajalta innostavaa esimerkkiä, joka lopulta imaisi hänet aktiiviksi opettajien edunvalvontaan ja järjestötoimintaan.

Hirvonen lähti 1980-luvulla mukaan Matemaattisten aineiden opettajien liiton Pohjois-Karjan kerhon toimintaan. Kerhon puheenjohtajan Leena Suomelan positiivinen innostus tarttui nuoreen, vielä vähän epävarmaan matikanopettajaan.

”MAOL-kerhon kaksipäiväisille kesäretkille osallistui jopa yli 30 opettajaa, ja tutustuimme aina johonkin maakunnan kuntaan ja mielenkiintoisiin yrityksiin. Päivällä keskusteltiin jostain opetukseen liittyvästä teemasta ja illanvietossa parannettiin maailmaa. Näin syntyi sellaista ammatillista yhteisöllisyyttä ja kollegaverkostoa, jolle mitkään someryhmät eivät vedä vertoja.

Nämä kokemukset ovat vaikuttaneet niin voimakkaasti, että pedagogisen opettajajärjestön kautta kiinnostuin myös laajemmin opettajien ja opetuksen edunvalvonnasta ja sitä tietä kuljin muun muassa 25 vuodeksi OAJ:n valtuustoon."

Mitalit jaettiin OAJ:n valtuuston kokouksen avajaistilaisuudessa keskiviikkona.

Teksti: Heta Lievonen ja Eija Kallioniemi
Kuva: Jarkko Mikkonen