Reformi, vuosityöaika ja korkeakoulut seurannassa – Koppanen jatkaa OAO:n johdossa

Päivi Koppanen jatkaa OAJ:n ammatillisten opettajien OAO:n puheenjohtajana seuraavan kaksivuotiskauden.
OAO:n puheenjohtajana jatkavan Päivi Koppasen mukaan lähiaikojen tärkeimmät asiat ammatillisten opettajien edunvalvonnassa ovat ammatillisen reformin seuranta, korkeakoulujen rakenteellinen kehittäminen ja vuosityöaika.

– Reformin voimaantulo on totta kai isoin asia, jossa opettajat tarvitsevat yhä tukea ja jossa heidän asemansa on turvattava. Samaan aikaan on pyrittävä vaikuttamaan siihen, että seuraavissa hallitusneuvotteluissa saadaan jollakin tavalla leikkauksissa menetettyä rahoitusta takaisin, Koppanen sanoo.

Korkeakoulusektorin kehittämiseltä Koppanen odottaa parannuksia ammattikorkeakoulujen toimintaedellytyksiin.

– Siellähän rahoitus on vähentynyt vuosien varrella vielä enemmän. Koko ammatillisen opetuksen kenttä on ollut tilanteessa, jossa uudistaminen on rivakkaa, mutta asioiden toteuttamiseen ei sitten olekaan panostettu. Tämä on lähtöisin poliitikoista, joiden ei ole tarvinnut niinkään neuvotella asioista. Jatkossa meillä onkin enemmän tehtävää päättäjien suunnassa, sillä sopimuspöydissä saamme onneksi äänemme paremmin kuuluviin.

"Maltilla vuosityöaikaan"

Ammatillisten opettajien siirtyminen vuosityöaikaan alkaa elokuussa, ja viimeistään se on otettava käyttöön oppilaitoksissa vuoden 2020 elokuussa. Koppasen mukaan tämä siirtymä on yksi tärkeimpiä seurattavia edunvalvonta-asioita.

– Siinä on pidettävä maltti. Olemme havainneet, että joissakin taloissa vuosityöaikaan on aiottu siirtyä hätiköiden ja ilman, että muutokselle on riittävät paikalliset edellytykset. Tätä seuraamme myös aktiivisesti, Koppanen sanoo.

Koppasen valinta ratkesi viime viikon piirikokouksessa, jossa hänet valittiin puheenjohtajaksi äänestyksen jälkeen, yhdellä äänellä haastaja Sirkka Saarikoskea vastaan.

– Sekä minun että hallituksen on rakennettava yhtenäisyyttä OAO:hon, yhteisen opettajien edunvalvonnan taakse. Opettajia on kuunneltava herkällä korvalla, Koppanen sanoo.

Teksti: Matias Manner
Kuva: Heikki Pölönen