Koulutusalan innovaatioita ehdolla vuoden digitaaliseksi teoksi

Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopiston metsäkonesimulaattori ja Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymän Riverian digitaalinen työkirja selvisivät Vuoden digitaalisin teko -kilpailun finaaliin.
Vuoden digitaalisin teko -kilpailun julkishallinnon sarjassa kaksi kolmesta finalistista ovat koulutusalalta.

Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymässä Riveriassa aluksi autoalalla kehitetty digitaalinen työkirja pystytään tarvittaessa ottamaan käyttöön kaikilla muillakin koulutusaloilla ja oppilaitoksen 17 000 opiskelijan parissa.

Työkalu mahdollistaa entistä yksilöllisemmän opetuksen ja opinnoista raportoinnin niin koulussa, työharjoittelussa kuin harrastuksissakin.

– Opiskelijat saavat kulkea oman yksilöllisen polkunsa ja tehdä siitä omannäköisensä. Omaa etenemistä voi koko ajan seurata tehokkaasti. Oppimispolun visuaalisuus ja henkilökohtaisuus parantavat myös opiskelumotivaatiota. Tästä hankkeesta on varmasti monilla muillakin opittavaa, esikarsinnan tehneen tuomariston perusteluissa todetaan.

Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopiston Poken metsäkonesimulaattorissa käytettävien virtuaalilasien avulla simulaattorin ohjaus vastaa täydellisesti aitoa metsäkonetta. Pelillisyys innostaa opiskelijoita, joiden koordinaatio metsäkoneen ajamiseen kehittyy ennen oikean koneen ohjaimiin hyppäämistä.

– Tämä on hieno esimerkki innovaatioiden tärkeydestä opetusmetodien kehittämisessä. Hankkeessa hyödynnetään tehokkaasti uutta teknologiaa ja tehdään fiksusti yritysyhteistyötä, tuomaristo toteaa hankkeesta, jonka kehitystyössä on ollut mukana kymmenkunta yritystä.

Finalisteihin voi tutustua tarkemmin ja suosikkiaan voi myös äänestää kilpailun verkkosivulla elokuun loppuun saakka.

Teksti: Matias Manner
Kuva: 123RF