Röyhkeä Ansa Kynttilä sai mullistavan opetuksen - katso video erikoisesta "vanhempainillasta"

Viihdeohjelma Putouksesta tuttu opettajahahmo Ansa Kynttilä joutui nöyrtymään, kun joukko vanhempia pisti hänet kuriin OAJ:n ja Porin sivistystoimen ohjelmanumerossa Suomi Areenalla.
Porin torilla nähtiin keskiviikkona erikoislaatuinen vanhempainilta, jota veti tv:stä tuttu painajaismainen opettaja Ansa Kynttilä. Ansaa esittää näyttelijä Ernest Lawson, ja vanhempien rooleissa nähtiin Opetushallituksen johtaja Anni Miettunen, Vanhempainliiton toiminnanjohtaja Ulla Siimes, Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liiton SOOLin pääsihteeri Susanna Jokimies, porilainen vanhempi Suvi Louhema ja OAJ:n erityisasiantuntija Päivi Lyhykäinen.

Ansa aloitti tilaisuuden haukkumalla ja solvaamalla oppilaitaan mitä moninaisimmin sanankääntein. Vanhemmat eivät ilkeilyä kuitenkaan nielleet, vaan kyseenalaistivat Ansan pedagogiset ratkaisut – jos niitä sellaisiksi voi edes kutsua.

Vanhempien perustelut saivat Ansan nöyrtymään ja huomaamaan, että opetus ei ehkä ole sujunut niin mallikkaasti kuin hän oli kuvitellut.

Keskustelu kulki lopulta syvemmille vesille Ansan henkilöhistoriaan ja unelmiin, jotka eivät toteutuneetkaan. Lopulta vanhemmat antoivat Ansalle mahdollisuuden parantaa tapansa.

Teksti ja kuva: Heta Lievonen
Video: Mikko Jokinen