Opetusalan Ammattijärjestö

Uutiset

Vuosityöaikakokeilusta terveisiä opettajilta – OAJ on the Road Vantaalla

Olli Luukkainen ja Petri Lindroos kävivät kuuntelemassa opettajien kokemuksia vuosityöaikakokeilusta Vantaan Vierumäen koulussa.
Perusopetuksen vuosityöaikaa on nyt kokeiltu kuukausi. Vantaan Vierumäen koululla opettajat ovat ilolla luomassa uutta, mutta kokeilu herättää myös kysymyksiä.
Kun OAJ:n johtokaksikko Olli Luukkainen ja Petri Lindroos tapasi vuosityöaikakokeilun aloittaneita Vantaan Vierumäen koulun opettajia, esille nousi ennen kaikkea raportointi.
 
– Pitkään opettajana olleena olen ehtinyt tehdä monet asiat kymmeniä kertoja eikä niissä enää mene aikaa, joten monesti myös niistä raportoiminen tuntuu vähän hölmöltä, Raimo Laine pohtii.
 
Opettajat seuraavat työaikaansa Kirstu-järjestelmässä, johon kaipaavat lisäominaisuuksia, esimerkiksi mahdollisuutta kertoa muu työ -osiossa poikkeaviksi koetuista tilanteista.
 
Perusopetuksen johtaja Ilkka Kalo lupaa tarvittavia parannuksia Kirstu-järjestelmään, joka otettiin käyttöön nopealla aikataululla.
 
– Koska kyse on kokeilusta, meillä on mahdollisuus muutoinkin tehdä muutoksia heti, kun huomaamme niiden olevan tarpeen, Kalo muistuttaa.
 
Kokeilun tarkoitus ei ole lisätä työmäärää
 
Vuosityöajassa vuoden tuntimäärä on jaettu opettajien kaikille työviikoille. Kesäkeskeytyksen tähden viikoittainen sidotun ja sitomattoman työn yhteismäärä nousee 40 tuntiin. Kyse on vuosittaisen työajan sijoittelusta, ei työmäärän kasvusta.
 
– Kokeilun tarkoitus ei ole lisätä opettajien työmäärää. Kokeilun taustalla on opettajilta vuosien saatossa kantautuneet viestit, että opetustuntien ulkopuolinen työmäärä kasvaa jatkuvasti, mutta se ei näy palkassa, puheenjohtaja Olli Luukkainen sanoo.
 
Yhteisiä tehtäviä jaettava tasaisesti
 
Jokaisessa koulussa on tehtäviä, jotka on hoidettava työaikamallista huolimatta. Vantaan perusopetuksen aluepäällikkö Merja Kuokka näkee, että koko koulun tasolla on huolehdittava siitä, että jokainen opettaja osallistuu omalla tavallaan koulun muiden töiden tekemiseen.
 
– Jotta vastuiden jakaminen onnistuu parhaalla mahdollisella tavalla, rehtorilla on oltava riittävästi resurssia työn järjestämiseen, Kuokka sanoo.
 
Myös opettajien vahvuudet on hyvä ottaa käyttöön.
 
– Voisiko konkariopettaja tehdä aloittelevaa opettajaa enemmän koko koulua hyödyttävää työtä, Kulomäen opetuspisteen vararehtori Suvi Hautajoki pohtii.
 
Kokeilua seurataan monella taholla
 
Vantaan kokeilukoulujen opettajat kokoontuvat keskustelemaan yhdessä seuraavan kerran 1. lokakuuta. OAJ:n edustajat tapaavat säännöllisesti kokeilukoulujen rehtoreita ja luottamusmiehiä, ja järjestön hallitus käsittelee joka kokouksessaan kokeiluasioita.
 
Myös OAJ ja Kuntatyönantajat KT tarkastelevat säännöllisesti kokeilun edistymistä. OAJ ja KT voivat keskustason päätöksellä sopia kokeilun lopettamisesta vaikka jo ensi vuoden alusta. Paikallisesti Vantaa ja muut kokeilupaikkakunnat voivat sopia kokeilun lopettamisesta ensi lukuvuoden alusta alkaen.
 
Teksti: Maija-Leena Nissilä
Kuva: Veikko Somerpuro
 
null