MOP-päivä: Tule kuulemaan, mitä koulutus ratkaisee ja miten!

Maailman opettajien päivänä 5.10. Sanomatalossa Helsingissä kuullaan, mitä kaikkea koulutus ratkaisee ja miten. Tule seuraamaan runsasta ohjelmaa Mediatorille kello 13–17.
Lyhyissä tietoiskuissa selviää jo kello 13 lähtien, miten nykyisin opitaan. Kello 15 julkistetaan OAJ:n eduskuntavaalitavoitteet: Ratkaisuja Suomelle. Kello 15.15 eduskuntapuolueiden edustajat kertovat, miten oma puolue korjaisi koulua.

Kohti onnistuneempaa oppimista!  MOP-päivän ohjelma

13.00 Miksi maailman opettajien päivää vietetään? Koulutusjohtaja Heljä Misukka, OAJ
Lauluesitys Viskarit ja eskarit, Ankkalampi-Ankdammen

Näin opitaan tänään

13.15 Mitä arvoja koulu opettaa? Neuvonantaja Hussein Al-Tae, CMI

13.25 Korvaako robotti opettajan? Opettaja Nina Pirttinokka ja oppimisrobotti Elias Haastattelijana erityisasiantuntija Lauri Kurvonen, OAJ

13.35 Kuuluvatko kännykät kouluihin? Digi ja media kouluarjessa. Toiminnanjohtaja Ulla Siimes, Suomen Vanhempainliitto Erityisasiantuntija Tuomo Laakso, OAJ

13.45 Oppimateriaalit muuttuvat – miten ja miksi? Toimitusjohtaja Kirsi Harra-Vauhkonen, Sanoma Pro

14.00 Kutonen vai kasi – mihin arviointi perustuu? Tutkijatohtori Najat Ouakrim-Soivio Erityisasiantuntija Jaakko Salo, OAJ

14.10 Päätyykö opettajaksi vain kympintyttöjä? Puheenjohtaja Aleksi Vehmassalo ja varapuheenjohtaja Sanni Salmenoja, Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto

14.20 Monilukutaitoiseksi jo pienestä pitäen Kasvatustieteen professori Kristiina Kumpulainen, Helsingin yliopisto

14.30 Esitys

Koulutus, media ja eduskuntavaalit

14.45 Opettajat, koulu ja media – kuka vie ja ketä? Toimittaja Marjukka Liiten, Helsingin Sanomat

Koulutusräppi, Andrei Makaroff

15.00 Eduskuntavaaleista osaamisvaalit? Puheenjohtaja Olli Luukkainen, OAJ

15.15 Näin puolueeni korjaisi koulua Estradilla eduskuntapuolueiden kansanedustajat. Raati arvostelee ehdotukset! Mukana ovat Sari Sarkomaa (kok.), Krista Kiuru (sd.), Emma Kari (vihr.), Pekka Puska (kesk.), Ritva Elomaa (ps.), Hanna Sarkkinen (vas.), Mikaela Nylander (r.), Tiina Ahva (sin.), Tomi Kuosmanen (kd.) Raadissa puheenjohtaja Olli Luukkainen, toimittaja Marjukka Liiten ja professori Roope Uusitalo.

Koulutusräppi, Andrei Makaroff

16.10 Kysy pääkaupunkiseudun kouluista! Pääkaupunkiseudulla on lähes 200 000 opiskelijaa ja lähes 20 000 opettajaa. Mitä miettivät vanhemmat, mistä puhuvat opettajat Helsingissä, Espoossa, Kauniaisissa ja Vantaalla? Puhujina mm. kasvatuksen ja koulutuksen apulaispormestari Pia Pakarinen Helsingistä ja opetustoimen johtaja Kaisu Toivonen Espoosta.

17.00 Maailman opettajien päivä päättyy

Tapahtuman juontaa Reetta Räty

Lataa MOP-päivän ohjelma pdf-tiedostona.