Opettajan vala

Opettajan työn tueksi ja ohjeeksi on laadittu vala, Comeniuksen vala, johon on kirjattu opettajan ammattietiikan keskeiset periaatteet. Vala on rinnastettavissa lääkäreiden Hippokrateen valaan ja insinöörien Arkhimedeen valaan. Comeniuksen valan voi vannoa jokainen kelpoinen opettaja kaikilta eri koulutusasteilta.
OAJ:n alueyhdistykset sekä FSL järjestävät mahdollisuuden valan vannomiseen vuosittain niille opettajille, jotka eivät ole sitä vannoneet.

Valan vannominen voi tapahtua osana alueyhdistyksen tai paikallisyhdistysten Maailman opettajien päivän tapahtumia tai esimerkiksi vuosikokouksessa tai jonkin vuosittaisen juhlan osana. Yhdistykset viestivät jäsenilleen vannomistilaisuuksista. Myös Educa-tapahtumassa on tämä mahdollisuus joka vuosi OAJ:n järjestämänä.

Valan voi ottaa vastaan sen itse vannonut opettaja. Lukemiskäytännöksi suositellaan sitä, että esilukija lukee koko tekstin ja sen jälkeen vannojat toteavat: ”Minä vannon.” Valateksti on myös OAJ:n jäsensivujen materiaalipankissa nimellä Comeniuksen vala.

Lue tiedote Comeniuksen valasta: Opettajatkin saavat ammattieettisen valan

Katso vala videolta Arno Kotron lukemana