Isosti yhdessä! -kampanjan jatkoksi #kannustusryhmä

Tasavallan presidentin aloitteesta alkoi nyt #kannustusryhmä-hanke kiusaamisen ehkäisemiseksi ja estämiseksi. Hankkeessa ovat mukana ME-säätiö, Opetushallitus ja Opetusalan Ammattijärjestö OAJ. Viimesyksyinen Isosti yhdessä! Kukaan ei ole nolla -haastekampanja saa tästä hankkeesta luontevaa jatkoa.
Yhtenä kannustusryhmänä toimii tasavallan presidentti yhdessä Diandran ja Robinin kanssa. Kuva: Matti Porre/Tasavallan presidentin kanslia.
Ideana on siirtää huomiota kiusaamisesta kannustamiseen #kannustusryhmä-teemalla. Idea ei koske ainoastaan kouluja, vaan kaikkia lasten ja nuorten arjen paikkoja.
OAJ on mielellään mukana rohkaisemassa kannustamiseen. Teemme sen jatkamalla ja laajentamalla Isosti yhdessä! Kukaan ei ole nolla -kampanjaamme ja suosittelemalla kaikkien koulutusasteiden opettajille siihen osallistumista. Lisäksi haastamme mukaan yhteistyökumppaneitamme.

Kaikki kannustamaan! Tässä neljä vinkkiä
Päiväkodeissa, kouluissa ja oppilaitoksissa kannustaminen on jo päivittäistä toimintaa. Nyt haluamme nostaa esille kaikkea sitä hyvää, jota jo tehdään sekä suositella käyttämään kaikki uudet tilaisuudet ja mahdollisuudet hyvän levittämiseen. Opettajat kantavat jo nyt asiassa vastuunsa. Lait ja opetussuunnitelmat velvoittavat varhaiseen puuttumiseen ja ehkäisevään työhön.

#Kannustusryhmä- toiminnan toteuttajalla on vapaat kädet miettiä, mitä tämä toiminta missäkin on. Tarkkoja ohjeita tai toimintamalleja ei ole olemassa, vaan kaikki kiusaamisen ehkäisemiseen ja estämiseen tähtäävä toiminta on oikeanlaista.

1. Perusta kannustusryhmä ja haasta muita

Tasavallan presidentin toivomia kannustusryhmiä voi perustaa kouluissa, oppilaitoksissa ja päiväkodeissa jo toimivien ryhmien pohjalle. Tällaisia ovat mm. oppilaskunnat, vanhempainyhdistykset, kummi- ja tutortoiminta. Ryhmän kokoonpano on vapaasti valittavissa, ja siihen voi kuulua lapsia, nuoria, oppilaita ja opiskelijoita siinä missä opettajia, esimiehiä, muuta koulun henkilökuntaa ja vanhempainyhdistyksen toimijoitakin. Mukaan voi tosiaan haastaa myös muita toimijoita.

2. Starttaa #kannustusryhmä-viikko

Vielä kevään aikana voisi toteuttaa #kannustusryhmä-viikon, jolloin tällainen ryhmä perustettaisiin tai jo olemassa olevan ryhmän toimintaa laajennetaan tai korostetaan. Teemaviikon järjestämisestä on tulossa tarkempaa tietoa lähiaikoina.

OAJ:ssa mietitään yhteistyökumppaneiden mukaan haastamista tähän #kannustusryhmä-toimintaan. Samoin yhdistykset, koulut, oppilaitokset, päiväkodin, yksittäiset ryhmät ja luokat voivat haastaa mukaan sopivaksi katsomiaan tahoja.

3. Lähetä tarina kannustamisesta

Presidentin lanseeraamassa hankkeessa kerätään nyt kokemuksia siitä, mitä kouluissa, oppilaitoksissa ja päiväkodeissa on jo tehty ja tehdään syrjäytymisen ja kiusaamisen ehkäisemiseksi, kuinka kannustaminen on toiminut ja kuinka on jo onnistuttu perustamaan esimerkiksi kannustusryhmiä tai viemään niiden ajatusta eteenpäin.

Lähettäkää omat tarinanne hyvistä kannustavista kokemuksista 14.3.–31.5. osoitteessa kannustusryhmä.fi. Välttämättä mitään uutta ei tässä vaiheessa siis tarvitse luoda, vaan voi keskittyä kertomaan aiemmista toimintatavoista ja -keinoista. Niitä on monia, joten kerätään niistä parhaita ja annetaan myös kaikille mahdollisuus perustaa oma kannustusryhmä.
Kannustusryhmän tehtävänä on tsempata oppilaita, lapsia, nuoria ja aikuisia toisen hyvään huomioimiseen, erilaisuuden hyväksymiseen ja yhdessä toimimiseen. Yhtenä kannustusryhmänä toimii tasavallan presidentti yhdessä Diandran ja Robinin kanssa.

4. Isosti yhdessä! -päivä 11.11. joka vuosi
OAJ lanseerasi viime syksynä Isosti yhdessä! Kukaan ei ole nolla -haastekampanjan, joka viritti kymmeniä suvaitsevuutta ja yhteisöllisyyttä edistäviä tapahtumia eri puolille maata kaikkien koulutusasteiden oppilaitoksissa. Tuo toiminta saa kannustusryhmä-hankkeesta luontevaa jatkoa.
Tapahtumia voi jälleen järjestää 11.11., joka on jatkossa vuosittainen Isosti yhdessä! Kukaan ei ole nolla -päivä. Tapahtumista kootaan jälleen tietoa syksyn aikana ja tapahtumia ja toimintoja esitellään jälleen laajasti Opettajassa ja OAJ:n nettisivuilla. Tarkempia ohjeita asiasta tulee tälle sivulle vielä kevään aikana.

Syksyn haasteen parhaat palkittiin
OAJ haastoi syksyllä kaikki opettajat tekemään hyvää yhdessä lasten, koululaisten ja opiskelijoiden kanssa. Teemana oli Isosti yhdessä! Kukaan ei ole nolla. Kilpailuaika päättyi viime vuoden lopulla ja kilpailuun osallistui 40 työtä.
Kaikki työt olisi voitu palkita, mutta raadin haastava tehtävä oli valita sieltä jollain tapaa koskettavat ja mieleenpainuvat, ehkä jotenkin erikoisemmat ja ainutlaatuisemmat työt. Palkittavien kilpailutöiden tekijöille on tiedotettu palkitsemisesta henkilökohtaisesti. Parhaat saivat palkintonsa Educa 2017 -tapahtumassa Helsingissä.

Lämmin kiitos kaikille osallistuneille ja intoa ja voimia tämän työn jatkamiseen!
Kukaan ei ole nolla -palkitut kilpailutyöt
Kilpailutyöt saapumisjärjestyksessä, kilpailutyön nimi, koulu/oppilaitos/päiväkoti ja paikkakunta
  1. Suksiaita koulun aidaksi, Kirkonkylän koulu, Lapinjärvi
  2. Isosti Yhdessä -konsertti, Soppeenharjun päiväkoti ja koulu sekä Vuorentaustan ala-koulu ja päiväkoti, Vuorentausta