Kuntavaalitavoitteet 2017

Koulutuksen kohtalo ratkaistaan kuntavaaleissa 2017

Kasvatus- ja koulutuspalvelut ovat kuntien ydintehtäviä. Niiden merkitys kasvaa entisestään, kun kunnat valmistautuvat sote-uudistukseen. Vastaisuudessa yli puolet kuntien tehtävistä on koulutus-, varhaiskasvatus- ja sivistyspalveluita. Sote-uudistuksen vuoksi puolet kuntien työntekijöistä, noin 200 000 henkilöä, siirtyy maakuntien palvelukseen.

Kevään 2017 vaaleissa ja niiden jälkeen valitaan päättäjiä valtuustoihin, kunnanhallituksiin, lautakuntiin, kuntayhtymiin ja muihin merkittäviin päättäviin elimiin. Uusien kuntapäättäjien tärkein tehtävä on laadukkaiden sivistyspalvelujen ylläpitäminen ja kehittäminen sekä resurssien turvaaminen niille.

Elinvoimaiset sivistyskunnat houkuttelevat kaikenikäisiä asukkaita ja yrityksiä. Laadukas koulutustarjonta vahvistaa kunnan vetovoimaisuutta, tukee kunnan elinkeinotoimintaa sekä pitää yllä aikuisväestön osaamista ja terveyttä sekä seniorien toimintakykyä.

Lue OAJ:n kuntavaalitavoitteet -julkaisu (pdf)
tai katso neljä tavoitetta näiltä verkkosivuilta.

1. Koulutuksen tasa-arvo ja palvelujen saatavuus turvataan joka puolella Suomea
  2. Opettajien osaaminen on paras laadun tae