Puheenjohtaja Olli Luukkaisen blogi

Onnellista vuotta 2018!

Hyvää uutta vuotta! Menestyksellistä uutta vuotta! Onnekasta uutta vuotta! Tuloksellista uutta vuotta! Parempaa uutta vuotta! Mitä niitä toivotuksia nyt onkaan. Mutta hyvää on joka tapauksessa tapana vuoden alussa toivoa itselleen ja toisille toivottaa. Niin minäkin haluan tehdä.
Hyvää voi odottaa tapahtuvaksi, mutta toimimalla itse hyvän eteen, sen toteutumistodennäköisyys kasvaa. Jos ponnistelujen idea ja tavoite on usealla henkilöllä tai toimijalla sama, saa hyvän tekeminen voimaa taakseen.

Kannattaa siis aktiivisesti etsiä kumppaneita. Tällöin voi joutua jonkin verran tinkimään omista tavoitteistaan tai aatoksistaan, mutta Suuren Hyvän puolesta kannattaa joskus pienistä yksityiskohdista tinkiäkin.

Vuoden 2017 viimeisissä kirjoituksissani kerroin uskovani siihen, että päättynyt vuosi jää historiaan koulutuksen ja kasvatuksen murrosvuotena. Viimeisiksi vuosikymmeniin jäävistä resurssileikkauksista siirrytään lisäpanostusten aikaan. Lisäksi jatkossa koulutuksen, kasvatuksen ja tutkimuksen merkityksellisyyttä korostava arvostuspuhe ja konkreettiset teot lisääntyvät koko yhteiskunnassa.

Noihin asioihin haluan tänä alkaneena vuonna uskoa, ja noiden uusien suuntien puolesta pyrin osaltani tekemään kaikkeni. Lupaan, että kaikki ne organisaatiot, joissa minulla on mahdollisuus vaikuttaa, tavoittelevat hyvää ja aiempaa parempaa tulevaisuutta näillä edustamillamme yksilön ja yhteiskunnan tärkeimmillä toimialoilla.

Terveys, turvallisuus ja osaaminen ovat ihmisen välttämättömimmät perustarpeet. Ne luovat elämänhallinnan tunnetta ja sitä kautta onnellisuutta. Onnellisuus on kai meidän jokaisen tavoitteenamme. Olla itse onnellinen, nähdä onnellisuutta ympärillään ja olla itse siinä osallisena, sekä tuottaa onnellisuutta toisille.

Toivotankin omasta, koko OAJ:n ja JUKOn puolesta meille kaikille onnellista vuotta 2018! Me itse kukin osaltamme voimme omilla suurilla tai pienillä teoilla tehdä siitä sellaisen!

Olli Luukkainen
OAJ:n puheenjohtaja