Usein kysytyt kysymykset

Kirjautuminen

Jäsenmaksut

Omien tietojen päivittäminen

Ohjeet ja linkit omien tietojen päivittämiseen löydät sivulta www.oaj.fi/omattiedot.

Sähköiset lomakkeet, yhdistyksen ja työnantajan vaihdokset

Muut jäsenyyteen liittyvät asiat

Jäseneksi liittyminen

Miksi ja milloin minun kannattaa liittyä Opetusalan ammattijärjestön jäseneksi?

Sinun kannattaa liittyä OAJ:n jäseneksi heti, kun aloitat ensimmäisen opetus- tai varhaiskasvatusalan työsuhteen. Oman alan ammattijärjestöön on tärkeää järjestäytyä työsuhteen alussa mm. siksi, että jäsenyyteen liittyvä ansiosidonnaisen työttömyysturvan edellyttämä 26 kalenteriviikon jäsenyysaika ehtii täyttyä lukuvuoden aikana. OAJ:n jäsenet on vakuutettu työttömyyden varalta Opettajien Työttömyyskassassa.

Opetusalan ammattijärjestö OAJ on ainoa ammattijärjestö, joka neuvottelee opettajien palvelussuhteen ehdoista. OAJ:n jäsenenä saat neuvontaa palkka- ja palvelussuhde- sekä koulutuspoliittisissa asioissa. Tarjoamme jäsenillemme myös jäsenetuja, kuten Vakuutusyhtiö Turvan liittokohtaiset vakuutukset, Opettaja-lehden ja erilaisia loma- ja virkistysetuja. (Lue lisää jäseneduista)

Miten liityn OAJ:n jäseneksi?

OAJ:n jäseneksi liitytään voimassa olevan työsuhteen perusteella. Järjestäytymisperiaate on ammattikuntapohjainen, joten jäseneksi voivat liittyä kaikki, jotka tekevät opetustyötä kasvatus- ja opetusalalla ja saavat siitä palkkaa.  Jäseneksi voidaan hyväksyä opettajien, rehtoreiden ja johtajien lisäksi myös henkilöitä, jotka hoitavat opetustoimen hallinto-, kehittämis-, suunnittelu- ja tutkimustehtäviä, varsinkin jos heillä on opettajakelpoisuus tai opettajatausta.

Opettajan kelpoisuusehdot täyttävällä pitää olla vähintään päivän mittainen sijaisuus jäsenyyden hakemishetkellä. Opettajankelpoisuutta vailla olevalla täytyy olla pääsääntöisesti lukukauden mittainen opetusalan sijaisuus tai työsuhde. Varhaiskasvatuksen henkilöstöstä jäsenkelpoisia ovat lastentarhanopettajat ja sellaiset lastentarhanopettajan tehtävissä ja päivähoidon esimiestehtävissä toimivat, joilla on sosiaalikasvattajan tai sosionomin (AMK) koulutus.

OAJ:n jäsenyyttä voit hakea OAJ:n verkkosivujen sähköisellä liittymislomakkeella tai paperisella liittymislomakkeella, jonka voit pyytää jäsenyhdistyksesi jäsenasioiden hoitajalta tai koulusi yhteysopettajalta.

Miten jäsenyyteni siirtyy Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitosta SOOL:sta OAJ:n varsinaiseksi jäseneksi?

Jos olet valmistunut opettajaksi ja saanut työpaikan opetusalalla, voit hakea OAJ:n jäsenyyttä. Voit liittyä OAJ:hin myös opiskeluaikanasi, jos saat vähintään lukukauden mittaisen sijaisuuden.

SOOLista siirtyvä jäsen hakee OAJ:n jäsenyyttä täyttämällä sähköisen liittymislomakkeen.

Voit liittyä myös täyttämällä paperisen liittymislomakkeen. Lomakkeita saa oppilaitoksen yhteysopettajalta tai oman yhdistyksen jäsenasioiden hoitajalta.

Kun SOOLin jäsen siirtyy jäseneksi OAJ:hin, jäsenyys SOOLissa päättyy automaattisesti. Jos aloitat esim. jatko-opiskelut OAJ:n jäsenyyden aikana, et voi enää liittyä SOOLin jäseneksi.

Täytin liittymislomakkeen mutta en ole saanut tietoa jäsenyydestäni?

OAJ:n jäsensihteerit käsittelevät liittymislomakkeet saapumisjärjestyksessä. Jäsenyytesi hyväksytään alkamaan aikaisintaan jäsenyyden hakemispäivämäärästä. Varsinkin lukukausien alkaessa ja päättyessä lomakkeiden käsittelyajat voivat pidentyä. Jäsenhakemuksen käsittelyaikataulu ei viivästytä jäseneksi hyväksymispäivämäärää.

Postitamme sinulle jäsenhakemuksen käsittelyn jälkeen Tervetuloa jäseneksi -paketin.

Opettajien työttömyyskassa toimittaa sinulle oman hyväksymiskirjeensä kassan jäsenyyden alkamisesta.

Kirjautuminen

Miksi en pääse kirjautumaan jäsensivuille enkä sähköisiin lomakkeisiin?

OAJ:n jäsensivuille ja verkkopalveluihin kirjaudutaan jäsennumerolla, sähköpostiosoitteella tai matkapuhelinnumerolla ja salasanalla.
Löydät jäsennumeron jäsenkortistasi. Jos käytät käyttäjätunnuksena sähköpostiosoitetta tai matkapuhelinnumeroa, niiden on oltava tallennettuna jäsentietoihisi ensisijaisiksi yhteystiedoiksi.

Jos et tiedä salasanaasi, voit tilata uuden salasanan kirjautumissivun Unohditko salasanasi? -linkin kautta. Avautuvasta salasanan tilauslomakkeesta voit valita, käytätkö salasanaa tilatessasi tunnistautumiseen sähköpostiosoitettasi vai matkapuhelinnumeroasi.

Voit valita, toimitetaanko uusi salasanasi tekstiviestillä vai salasanan vaihtolinkin sisältävällä sähköpostiviestillä. Viesti lähetetään jäsenrekisteriin tallennettuihin ensisijaisiin yhteystietoihin eli matkapuhelinnumeroon tai sähköpostiosoitteeseen valintasi mukaan.
Huomaa, että sähköpostilla tuleva salasanan tilauslinkki on voimassa vain tunnin salasanalinkin tilaamisesta.

Jos yhteystietosi puuttuvat tai ovat vanhentuneet, voit pyytää yhteystietojen päivittämistä puhelimitse OAJ:n jäsensihteereiltä tai ottaa yhteyttä yhteydenottolomakkeiden kautta https://yhteydenotto.oaj.fi/

Viestissä on mainittava seuraavat tiedot:

• jäsennumero
  • syntymäaika
  • matkapuhelinnumero
  • sähköpostiosoite
  • postiosoite

Salasanan saatuasi voit päivittää yhteystietojasi jäsensivujen Omat tiedot -toiminnon kautta.

Jäsenmaksut

Kuinka toimitan työnantajalle jäsenmaksujen perintävaltakirjan?

Kun täytät OAJ:n sähköisen liittymislomakkeen (uusi jäsen) tai sähköisen siirtymislomakkeen (voimassa oleva jäsenyys) ja valitset jäsenmaksujen maksutavaksi työnantajaperinnän, OAJ:n jäsensihteeri toimittaa ay-maksun perintävaltakirjan palkanlaskijallesi. Jos valtakirja on tehty paperisella lomakkeella, tiedon jäsenmaksujen perinnästä palkanlaskijallesi toimittaa yhdistyksesi. Muista aina tarkistaa jäsenmaksuperinnän alkaminen palkkalaskelmasta.

Jos sinulla on useita opetusalan työsuhteita, perintävaltakirja pitää toimittaa kaikille työnantajille erikseen. Voit myös tilittää jäsenmaksut sivutoimisista työsuhteista itse. Tilisiirtolomakkeet voi tilata jäsensihteereiltä.

Jäsenmaksujen perintä ei ole käynnistynyt heti, kuinka voin maksaa jäsenmaksun takautuvasti?

Jos palkanlaskijasi saa jäsenmaksujen perintävaltakirjan viiveellä eikä jäsenmaksun perintä ehdi alkaa ensimmäiseen palkanmaksuun mennessä, pyydä jäsensihteereiltä tilisiirtolomake puuttuvan jäsenmaksun maksamista varten.

Miksi olen saanut tilisiirtolomakkeen, vaikka työnantaja perii jäsenmaksun palkasta?

Työnantaja ei välttämättä ole ehtinyt käsittelemään valtakirjaa eikä jäsenmaksun perintä ole ehtinyt käynnistyä. Tlisiirtolomake lähetetään varmuuden vuoksi eikä sitä ole pakko käyttää, jos perintä lähtee oikea-aikaisesti käyntiin.

Työnantajani vaihtui – miten uusi työnantaja saa tiedon jäsenmaksun perinnästä?

Kun työnantajasi vaihtuu, uudelle työnantajalle pitää tehdä uusi perintävaltakirja. Työnantajan vaihtumiseen mahdollisesti liittyvä yhdistyksen muutos sekä uusi perintävaltakirja tehdään OAJ:n verkkosivuilla sähköisellä siirtymislomakkeella

Jos perintävaltakirja on jo tehty, mutta jäsenmaksuja ei kuitenkaan ole peritty palkastasi, ole yhteydessä OAJ:n jäsensihteeriin tai suoraan palkanlaskijaasi.

Milloin maksan jäsenmaksuni itse?

Kaupunkien, kuntien, kunta- ja koulutuskuntayhtymien palveluksessa olevilta OAJ:n jäsenmaksu voidaan periä palkanmaksun yhteydessä. Jäsenmaksu voidaan periä automaattisesti myös yksityisten esi- ja perusopetuksen järjestäjien palveluksessa työskenteleviltä.

Jos työnantajasi ei ole OAJ:n työnantajarekisterissä, jäsenmaksua ei voida periä automaattisesti palkanmaksun yhteydessä. Tällöin jäsenmaksu pitää laskea ja maksaa OAJ:lle kuukausittain itse.

Jos palkanmaksu keskeytyy tai päättyy palkattoman virka-, perhe-, vuorottelu-, opintovapaan tai työttömyyden vuoksi, jäsenmaksun maksaminen siirtyy jäsenelle itselleen. Palkattoman kalenterikuukauden jäsenmaksu on 8,50 euroa.

Jäsensivustolla Omat tiedot -osiossa on kätevä jäsenmaksulaskuri. Tilisiirtolomakkeita jäsenmaksun maksamista varten saat jäsenrekisteristä. Kun täytät sähköistä liittymis- tai siirtymislomaketta, valitse jäsenmaksun maksutavaksi vaihtoehto Haluan tilisiirtolomakkeet kotiin.

Voit tilata tilisiirtolomakkeita myös OAJ:n verkkosivuilla olevalla muutosilmoituslomakkeella.

Paljonko jäsenmaksu on ja miten se lasketaan?

Bruttoansioon perustuva jäsenmaksu on prosenttiperusteinen.

Kokonaisjäsenmaksuprosenttisi määräytyy paikallisyhdistyksen ja mahdollisen opettajayhdistyksen jäsenyyden perusteella. Jäsenmaksuprosentti voi vaihdella opettajaryhmäkohtaisen järjestäytymisen mukaan.

Jäsenmaksua maksetaan kaikesta opetusalan veronalaisesta palkkatulosta sekä siihen rinnastettavasta tulosta, myös luontoisedusta, lomarahasta ja lomakorvauksesta.

Jäsenmaksu lasketaan bruttoansiosta kaavalla jäsenmaksuprosentti  x bruttotulo : 100.

Keskimäärin jäsenmaksu on 1,2 % veronalaisesta kokonaisansiosta.

Lisätietoja jäsenmaksuprosenteista saat OAJ:n jäsensihteereiltä.

Palkattoman kalenterikuukauden jäsenmaksu on 8,50 euroa. Tämä on myös työssäkäyvän jäsenen minimimaksu kuukaudessa.

Jos palkanmaksuni keskeytyy tai päättyy – miten toimin?

Jos palkanmaksu keskeytyy tai päättyy palkattoman virka-, perhe-, vuorottelu-, opintovapaan tai työttömyyden vuoksi, jäsenmaksun maksaminen siirtyy jäsenelle itselleen. Tällöin jäsenmaksu ei enää muodostu prosenttiperusteisesti bruttoansioon perustuen vaan palkattomalle kalenterikuukaudelle on määritelty euromääräinen jäsenmaksu. Palkattoman ajan jäsenmaksun maksamista varten saat tilisiirtolomakkeet jäsensihteereiltä tai voit tilata ne täyttämällä OAJ:n verkkosivuilla muutosilmoituslomakkeen.

Palkattoman kalenterikuukauden alennettu jäsenmaksu on 8,50 euroa.

Miten maksan jäsenmaksut äitiysvapaan aikana?

Äitiysvapaan alennettu jäsenmaksu astuu voimaan vasta, kun palkanmaksu päättyy. Työnantaja maksaa yleensä palkan äitiysvapaan 72 ensimmäiseltä arkipäivältä.

Tilisiirtolomakkeet voit pyytää jäsensihteereiltä tai voit tilata ne OAJ:n verkkosivuilta täyttämällä sähköisen muutosilmoituslomakkeen.

Palkattoman kalenterikuukauden alennettu jäsenmaksu on 8,50 euroa.

Olen töissä ulkomailla – miten maksan jäsenmaksuni?

Ulkomailla opettajan työssä oleva maksaa jäsenmaksua 10 euroa kuukaudessa.

Tilisiirtolomakkeita jäsenmaksun maksamista varten saat jäsensihteereiltä.

Ulkomailla työskentely saattaa vaikuttaa työttömyysturvaasi. Lue Opettajien Työttömyyskassan kattava ohjeistus ulkomaan työstä ja työttömyysturvasta.

Teen muita kuin opetusalan töitä virkavapaalla - miten maksan jäsenmaksun?

Muuta työtä virkavapaalla tai työlomalla tekevä jäsen maksaa jäsenmaksut prosentuaalisina. Jäsenmaksu maksetaan muun työn palkan perusteella,
kuitenkin enin­tään sen mukaan, mitä jäsen olisi velvollinen maksamaan opettajanvirkansa tai -toimensa mu­kaisesta perustehtävän palkasta.

Esimerkki:
Henkilö on virkavapaalla opettajan tehtävästään, jossa hänen peruspalkka olisi 2800 € kuukaudessa. Hän toimii projektipäällikkönä ja saa tästä työstä palkkaa 3500 € kuukaudessa. Henkilö maksaa itse OAJ:lle prosentuaalisen jäsenmaksun, jonka perusteena on opettajan työn palkka 2800 €.

Miksi alkuvuoden veroehdotuksessa jäsenmaksujen määrä on liian pieni?

Jäsenmaksut siirretään verottajalle verottajan määräämänä eräpäivänä, joka on yleensä helmikuussa. OAJ ilmoittaa verottajalle sen hetkisen jäsenmaksutilanteen.

Monet työnantajat tilittävät jäseniltä perityt jäsenmaksut OAJ:lle kolmen kuukauden välein. Siksi helmikuussa kaikki työnantajatilitykset eivät ehdi ajoissa perille ja osa jäsenmaksuista tilittyy OAJ:lle myöhemmin.

Siksi OAJ tekee kevään ja kesän aikana useita korjausajoja ja siten jäsenmaksutiedot verottajalle täydentyvät jokaisen ajon myötä.

Jäsenedut

Mitä vakuutuksia jäsenyyteni sisältää?

OAJ ja keskinäinen vakuutusyhtiö Turva ovat tehneet yhteistyösopimuksen, jonka ansiosta järjestön jäsenillä on oikeus merkittäviin etuihin. Vakuutusehdoissa mainitut jäsenet kuuluvat jäsenvakuutuksen piiriin. Se sisältää mm. vapaa-ajan matkustaja-, matkatavara-, matkavastuu- sekä tapaturmavakuutuksen. Jäsenvakuutuksen tuoteselosteen ja vakuutusehdot saat Vakuutusyhtiö Turvan toimipaikoista, palvelunumerosta 01019 5110 tai osoitteesta www.turva.fi/oaj.

Huomaathan, että OAJ:n jäsenenä sinulla on Liittoturva-vakuutus, kun osallistut järjestötehtäviin tai -tilaisuuksiin. Liittoturvavakuutus sisältää matkustajavakuutuksen, matkatavaravakuutuksen ja matkavastuuvakuutuksen. Liittoturva-vakuutuksen piiriin kuuluvat mm. järjestön järjestämät etukäteen suunnitellut kokoukset, koulutustilaisuudet, seminaarit, kesä- ja talvipäivät ja muut vastaavat tapahtumat.
Lisätietoa vakuutuksista ja niiden ehdoista: www.turva.fi/oaj

Kaikki jäsenvakuutukset löytyvät myös puhelimeen ladattavasta TaskuTurvasta. Ammattiliiton jäsenenä näet TaskuTurvassa reissujasi turvaavan matkavakuutuskortin ja se kulkee aina mukanasi. Lisätietoa ja latausohjeet osoitteessa www.turva.fi/taskuturva

Mitä tarvitsen mukaan matkalle, jotta vakuutus on voimassa?

Kun jäsenyytesi on voimassa, on myös vakuutuksesi voimassa. OAJ on ottanut jäsenilleen matkustajavakuutuksen vakuutusyhtiö Turvasta. Jäsenkorttisi toimii matkavakuutuskorttina, joten se kannattaa pitää aina matkalla mukana.
Lataa puhelimeesi TaskuTurva. Ammattiliiton jäsenenä näet TaskuTurvassa reissujasi turvaavan matkavakuutuskortin ja se kulkee aina mukanasi. Lisätietoa ja latausohjeet osoitteessa www.turva.fi/taskuturva

Voit tarvittaessa tulostaa väliaikaisen matkavakuutustodistuksen OAJ:n jäsensivuilla Jäsenedut-kohdasta vakuutusetujen alta. Ota matkavakuutustodistus tarvittaessa matkalle mukaan.

Miten saan vakuutustodistuksen viisumia varten?

Voit pyytää vakuutustodistuksen viisumia varten Turvan puhelinpalvelusta 01019 5110, palvelutoimistoista tai sähköpostilla asiakaspalvelu@turva.fi. Muistathan mainita viestissä seuraavat tiedot: vakuutetun henkilön nimi, osoite ja syntymäaika, ammattiliittosi nimi sekä tieto mille ajalle ja mihin maahan viisumia haetaan.

Mistä löydän tietoa OAJ:n jäseneduista?

Jäseneduista löytyy kattavasti tietoa OAJ:n jäsensivuilla. Kannattaa myös rekisteröityä maksuttomaan Member+ -palveluun, joka on akavalainen jäsenetupalvelu. Sinne on koottu kaikkien akavalaisten yhteiset ja myös OAJ:n omat jäsenedut. www.memberplus.fi

Olen töissä ulkomailla. Miten se vaikuttaa vakuutuksiin ja muihin jäsenetuihin?

OAJ:n jäsenilleen ottamassa vapaa-ajan matka- ja tapaturmavakuutuksessa ovat vakuutettuina jäsenet, joilla on vakituinen asunto Suomessa ja jotka oleskelevat pääasiallisesti Suomessa. Tällä tarkoitetaan sitä, että jäsenellä on vakituinen osoite Suomessa ja hän oleskelee yli puolet vuodesta Suomessa. Lisäksi edellytetään, että jäsenellä on Kela-kortti osoituksena Suomen sosiaaliturvaan kuulumisesta.

Edellä mainittujen kriteerien täyttyessä jäsenen vapaa-ajan matkavakuutus on voimassa vuosiloman ajan Suomessa matkoilla, jotka jäsen tekee yli 50 km päähän kotoaan / Suomen asunnoltaan, vapaa-ajan asunnoltaan tai muulta vastaavalta normaaliin elinympäristöön kuuluvalta paikalta. Matkavakuutus on voimassa myös lomamatkoilla, jotka jäsen tekee Suomesta ulkomaille vuosilomansa aikana. Tapaturmavakuutus on voimassa vapaa-aikana kaikkialla maailmassa.

Pysyvä oleskelu ulkomailla aiheuttaa sen, että jäsen ei voi kuulua jäsenvakuutuksen piiriin. Jos kyseessä on tilapäinen oleskelu ja/tai yksittäinen yli puolta vuotta pitempi oleskelu, kannattaa olla mielellään ennen ulkomaille lähtöä yhteydessä Turvaan ja varmistaa vakuutusturvan voimassaolo. Yksittäinen pitempi ulkomailla olo ei välttämättä heti pudota jäsentä vakuutusturvan piiristä.

Lisätietoja vakuutuksista saa Turvan palvelunumerosta +358 1019 5110 tai Turvan toimipisteistä. OAJ:n jäsenilleen ottaman matka- ja tapaturmavakuutuksen ehdot ja tuoteseloste löytyvät jäsenille räätälöidyiltä internetsivuilta www.turva.fi/oaj.

Opettaja-lehden paperiversio ei sisälly ulkomailla työskentelevien jäsenmaksuun (10 euroa/kk). Lehden verkkoversio on vapaasti hyödynnettävissä osoitteessa www.opettaja.fi.

Sähköiset lomakkeet, yhdistyksen ja työnantajan vaihdokset

Työnantaja ja yhdistys vaihtuvat - miten ja millä sähköisellä lomakkeella ilmoitan muutoksesta?

Työnantajan ja työnantajan vaihtumiseen liittyvästä yhdistyksen vaihdoksesta tulee ilmoittaa sähköisellä siirtymislomakkeella

Paperisen liittymislomakkeen saat oman yhdistyksesi jäsenasioiden hoitajalta, koulusi yhteysopettajalta tai OAJ:n jäsensihteereiltä.

Yhteystietoni ovat muuttuneet - miten ilmoitan muutoksesta?

Voit päivittää omat tietosi jäsensivujen Omat tiedot -osiossa. Voit myös ilmoittaa muutoksesta yhtydenottolomakkeella. Jos olet tehnyt osoitteenmuutoksen Postille, OAJ saa uudet osoitetietosi sitä kautta, ellet ole tehnyt osoitetietojen luovutuskieltoa tai asut ulkomailla.

Milloin minun tulee vaihtaa yhdistystä?

Opettajan jäsenyys yhdistyksessä määräytyy sen koulutusalan ja oppilaitoksen mukaan, jossa hänellä on virka tai toimi tai keskimäärin eniten opetustunteja. Jos jäsen tai opetustuntien pääpaino siirtyy pysyvästi toiseen oppilaitokseen tai toiselle koulutusalalle, jäsenen pitää myös vaihtaa yhdistystään tämän mukaisesti.

Yhdistyksen vaihtamisen edellytyksenä on voimassa oleva työsuhde. Palkattomina jaksoina, esimerkiksi työttömyyden, vuorotteluvapaan tai perhevapaiden aikana yhdistystä ei ole mahdollista vaihtaa, vaan jäsenyys säilyy palkattomuuden ajan entisen työsuhteen mukaisessa yhdistyksessä. Yhdistyksen vaihtuessa emme lähetä automaattisesti uutta jäsenkorttia.

Eläkkeelle siirtyminen, senioritoiminta

Miten ilmoitan eläkkeelle jäämisestä?

Eläkkeelle jäämisestä on ilmoitettava OAJ:n verkkosivujen sähköisellä muutosilmoituslomakkeella tai yhteydenottolomakkeella.

Mitä minun tulee huomioida eläkkeelle jäädessäni?

OAJ ei saa ilmoitusta automaattisesti Kelalta ja siksi eläkkeelle jäämisestä on ilmoitettava OAJ:n jäsensihteereille sähköisellä muutosilmoituslomakkeella tai yhteydenottolomakkeella.
Ilmoita myös palkanlaskijalle eläkkeelle jäämisestä, ja peruuta jäsenmaksun perintävaltakirja.

Kun olet ilmoittanut OAJ:n jäsensihteereille eläkkeelle jäämisestäsi, voit liittyä Opetusalan Seniorijärjestöön OSJ:hin. Liittymisvuosi on sinulle maksuton. Seniorijärjestön toiminnasta ja jäseneduista saat lisätietoa osoitteesta www.osj.fi.

Huomioithan, että OAJ:n varsinaiseen jäsenmaksuun sisältyneet vakuutusedut päättyvät eläkkeelle jäämisen vuoksi viimeisenä työpäivänä. Jos haluat jatkaa vakuutuksia eläkkeelle jäämisen jälkeen, sinun pitää olla yhteydessä vakuutusyhtiö Turvaan ennen eläkkeelle jäämistä. Muista myös pyytää jäsenmaksujen perintävaltuutus pois palkanlaskijalta.

Jos eläkkeellä ollessasi teet pidempiaikaisia opettajan sijaisuuksia, saat työsuhde- ja vakuutusturvaa hankkimalla eläkeläisille tarkoitetun edunvalvontapaketin. Paketti on voimassa lukukauden kerrallaan ja maksaa 75 euroa lukukaudelta. Paketin saamisen ehtona on OSJ:n jäsenyys tai jonkun muun OAJ-yhteisöön kuuluvan yhdistyksen eläkeläisjäsenyys ja edunvalvontapaketin maksun suorittaminen. Palvelupaketti sisältää ammatillisen vastuu- ja oikeusturvavakuutuksen sekä työtehtäviin liittyvää ammatillista edunvalvonta- ja lakimiesneuvontaa.

Olen saavuttanut 68-vuoden iän mutta jatkan edelleen työelämässä. Vaikuttaako tämä jotenkin OAJ:n ja työttömyyskassan jäsenyyteen?

OAJ:n ja Opettajien Työttömyyskassan sääntöjen mukaan jäsenyys päättyy jäsenen täytettyä 68-vuotta. Suosittelemme siirtymään Opetusalan Seniorijärjestö OSJ:n jäseneksi.

OSJ on eläkkeellä olevien opetusalalla toimineiden valtakunnallinen järjestö, johon kuuluu yli 20 000 jäsentä. Kaikilla opetusalalla toimineilla henkilöillä on mahdollisuus liittyä jäseneksi.
Edunvalvonnassa pyritään ikäihmisten arvostuksen nostamiseen ja jäsenten sosiaalisen aseman ja eläke-etujen parantamiseen. OSJ tekee monenlaista yhteistyötä eri tahojen kanssa, esimerkiksi muiden eläkeläisjärjestöjen, Akavan, Vanhustyön Keskusliiton ja Ikäinstituutin kanssa.

OAJ maksaa liittymisvuoden jäsenmaksun niille uusille Opetusalan Seniorijärjestön jäsenille, jotka siirtyvät eläkkeelle jäämisen yhteydessä OAJ:stä suoraan OSJ:n jäseneksi.
OSJ:n etuihin ja toimintaan voit tutustua osoitteessa www.osj.fi.

Jos teet sijaisuuksia, muista perua OAJ:n jäsenmaksuvaltakirja ottamalla yhteyttä palkanlaskijaasi. Muutoin eläkkeellä saamastasi palkasta saatetaan pidättää OAJ:n jäsenmaksu.
Jos teet pidempiaikaista sijaisuutta, mieti tarvitsetko tueksesi esim. vastuuvakuutusta. OSJ:n jäsenillä on mahdollisuus ostaa OAJ:n palvelupaketti, joka sisältää ammatillisen vastuu- ja oikeusturvavakuutuksen sekä työtehtäviin liittyvää ammatillista edunvalvonta- ja lakimiesneuvontaa.

Huomioithan, että OAJ:n jäsenyyteen sisältyneet vakuutusedut päättyvät eläkkeelle jäämisen vuoksi viimeisenä työpäivänä.

Muut jäsenyyteen liittyvät asiat

Siirryn toisesta liitosta OAJ:n jäsenyyteen - miten toimin?

Siirtyessäsi toisesta ammattiliitosta OAJ:n jäseneksi sinun pitää itse ilmoittaa jäsenyyden päättymisestä edelliseen liittoosi ja työttömyyskassaasi. Ammattiliiton ja kassan jäsenyyden vaihdos pitää tehdä 30 vrk:n kuluessa siitä, kun olet eronnut aiemmasta liitostasi. Näin varmistat, että aikaisemman liiton tai kassan jäsenyyden aikana kertyneet työssäolokuukaudet eli vakuutuskaudet siirtyvät jäsenyytesi mukana Opettajien Työttömyyskassaan. Eroa edellisestä ammattiliitosta/työttömyyskassasta vasta kun olet saanyt vahvistuksen jäsenyyden hyväksymisestä.

Mistä löydän oman yhdistykseni yhteystiedot?

Oman yhdistyksesi yhteystiedot löydät OAJ:n verkkosivuilta www.oaj.fi > Yhteystiedot ja yhdistykset > Paikallisyhdistykset ja alayhdistykset tai oppilaitoksesi yhteysopettajalta. Voit tiedustella yhteystietoja myös OAJ:n jäsensihteereiltä.

Mistä haen ansiosidonnaista päivärahaa tai muita ansioon perustuvia etuuksia?

Etuusasioissa saat neuvoja ja opastusta Opettajien Työttömyyskassasta. Kassan yhteystiedot ja palveluajat löydät työttömyyskassan verkkosivuilta www.opetk.fi

Miten voin saada uuden jäsenkortin?

Jos jäsenkorttisi on kadonnut, voit pyytää uuden jäsenrekisteristä joko puhelimitse tai yhteydenottolomakkeella.
Jos et ole vielä saanut jäsenkorttia tai se on kadonnut, voit tulostaa väliaikaisen matkavakuutustodistuksen OAJ:n jäsensivujen Jäsenedut-kohdasta vakuutusetujen alta. Lataa myös puhelimeesi TaskuTurva. Ammattiliiton jäsenenä näet TaskuTurvassa reissujasi turvaavan matkavakuutuskortin ja se kulkee aina mukanasi. Lisätietoa ja latausohjeet osoitteessa www.turva.fi/taskuturva.

Yhdistyksen vaihtuessa emme lähetä automaattisesti uutta jäsenkorttia.

OAJ:n tuttu taskukalenteri on muuttunut erikseen tilattavaksi.
Miten saan OAJ:n kalenterin?

Kirjaudu jäsensivuille (linkki ohjeeseen) ja valitse Omat tiedot -osio. Yhteystietojen päivitys -osiossa laita rasti Kalenteri-ruutuun, jos haluat saada OAJ-kalenterin vuosittain kotiisi. Voit myöhemmin perua tilauksesi poistamalla rastin ruudusta. Kun kalenterin tilaus on merkitty omiin tietoihin, se on voimassa toistaiseksi, eikä sitä tarvitse uusia vuosittain. Kalenteri postitetaan kotiosoitteeseen Opettaja-lehden mukana.

Hautausavustus

Hautauskulut maksetaan ensisijaisesti kuolinpesän varoista. Mikäli kuolinpesä on todettu varattomaksi, voi välttämättömiin hautauskustannuksiin hakea toimeentulotukea. OAJ ei myönnä hautausavustusta.

Jäsenyyden päättäminen

Jos et enää ole jäsenkelpoinen tai muusta syystä haluat erota OAJ:sta, ilmoita asiasta kirjallisesti yhteydenottolomakkeella (Jäsenyys/jäsenyyden muutokset). Huomioithan, että jäsenmaksuvelvollisuus on erokuukauden loppuun asti.

Työttömyyskassan jäsenenä hankitut työskentely- ja vakuutuskaudet säilyvät, jos siirryt työttömyyskassasta toiseen kuukauden kuluessa. Jäsenmaksujen tulee olla maksettuina edelliseen työttömyyskassaan/ammattiliittoon eroamishetkeen asti kyseisen kassan/liiton sääntöjen määräämällä tavalla. Jos kuukauden siirtymäaika ylittyy, sinun tulee täyttää työskentely- ja vakuutuskaudet uudelleen uudessa kassassa.

Miksi uusi osoite ei ole päivittynyt Opettaja-lehteen?

Opettaja-lehden vastaanottajien osoitetiedot tallennetaan jäsenrekisteristä noin 2 viikkoa ennen lehden ilmestymistä. Jos osoitetietosi on päivitetty vasta äskettäin, lehti voi mennä vielä vanhaan osoitteeseesi.