Usein kysytyt kysymykset

Jäseneksi liittyminen

Miksi ja milloin minun kannattaa liittyä Opetusalan ammattijärjestön jäseneksi?
Miten liityn OAJ:n jäseneksi?
Täytin liittymislomakkeen mutta en ole saanut tietoa jäsenyydestäni?

Jäsensivut ja kirjautuminen

En pääse kirjautumaan jäsensivuille – miten toimin?

Jäsenmaksut perintävaltakirjalla vai itse maksaen?

Kuinka toimitan työnantajalle jäsenmaksujen perintävaltakirjan?
Jäsenmaksujen perintä ei ole alkanut heti, kuinka voin maksaa jäsenmaksun takautuvasti?
Paljonko jäsenmaksu on ja miten se lasketaan?

Jäsenedut

Mitä vakuutuksia jäsenyyteni sisältää?

Jäseneksi liittyminen

Miksi ja milloin minun kannattaa liittyä Opetusalan ammattijärjestön jäseneksi?

Sinun kannattaa liittyä OAJ:n jäseneksi heti, kun aloitat ensimmäisen opetus- tai varhaiskasvatusalan työsuhteen. On tärkeää järjestäytyä oman alan ammattijärjestöön heti työsuhteen alussa mm. siksi, että jäsenyyteen liittyvä ansiosidonnaisen työttömyysturvan edellyttämä 26 kalenteriviikon jäsenyysaika ehtii täyttyä lukuvuoden aikana. OAJ:n jäsenet on vakuutettu työttömyyden varalta Opettajien Työttömyyskassassa.

Opetusalan ammattijärjestö OAJ on ainoa ammattijärjestö, joka neuvottelee opettajien palvelussuhteen ehdoista. OAJ:n jäsenenä saat neuvontaa palkka- ja palvelussuhde- sekä koulutuspoliittisissa asioissa. Tarjoamme jäsenillemme myös jäsenetuja, kuten vakuutusyhtiö Turvan liittokohtaiset vakuutukset, Opettaja-lehden ja erilaisia loma- ja virkistysetuja.

Miten liityn OAJ:n jäseneksi?

OAJ:n jäseneksi liitytään voimassa olevan työsuhteen perusteella. Järjestäytymisperiaate on ammattikuntapohjainen, joten jäseneksi voivat liittyä kaikki, jotka tekevät opetustyötä kasvatus- ja opetusalalla ja saavat siitä palkkaa. Jäseneksi voidaan hyväksyä opettajia, rehtoreita ja oppilaitosten ja päiväkotien johtajia ja lisäksi myös muita henkilöitä, jotka hoitavat opetustoimeen liittyviä hallinto-, kehittämis-, suunnittelu- ja tutkimustehtäviä, varsinkin jos heillä on opettajakelpoisuus ja/tai opettajatausta.

Opettajan kelpoisuusehdot täyttävällä tulee olla vähintään päivän mittainen sijaisuus jäsenyyden hakemishetkellä. Opettajankelpoisuutta vailla olevalla täytyy olla pääsääntöisesti lukukauden mittainen opetusalan sijaisuus tai työsuhde. Varhaiskasvatuksen henkilöstöstä jäsenkelpoisia ovat lastentarhanopettajat ja lastentarhanopettajan tehtävissä ja päivähoidon esimiestehtävissä toimivat sosiaalikasvattaja- ja sosionomi (AMK) koulutuksen saaneet.

OAJ:n jäsenyyttä voit hakea OAJ:n verkkosivuilla olevalla sähköisellä liittymislomakkeella www.oaj.fi > Liity jäseneksi tai paperisella liittymislomakkeella, jonka saat jäsenyhdistyksesi jäsenasioiden hoitajalta tai koulusi yhteysopettajalta. Paperisia liittymislomakkeita voi tilata myös OAJ:n jäsenrekisteristä.

Täytin liittymislomakkeen mutta en ole saanut tietoa jäsenyydestäni?

OAJ:n jäsenrekisteri käsittelee liittymislomakkeet saapumisjärjestyksessä. Jäsenyytesi hyväksytään alkamaan aikaisintaan jäsenyyden hakemispäivämäärästä.  Varsinkin lukukausien alkaessa ja päättyessä lomakkeiden käsittelyajat voivat pidentyä. Jäsenhakemuksen käsittelyaikataulu ei viivytä jäseneksi hyväksymispäivämäärää.

Postitamme sinulle jäsenhakemuksesi käsittelyn jälkeen Tervetuloa jäseneksi- paketin.

Opettajien työttömyyskassa toimittaa sinulle oman hyväksymiskirjeensä kassan jäsenyyden alkamisesta.

Jäsensivut ja kirjautuminen

En pääse kirjautumaan jäsensivuille – miten toimin?

Jäsensivuille kirjaudutaan jäsennumerolla, joka löytyy jäsenkortistasi, ja salasanalla. Jos salasanasi on unohtunut, voi uuden tilata kirjautumisikkunan kohdasta Unohditko salasanasi. Palvelu toimittaa salasanan jäsentiedoissasi olevaan sähköpostiosoitteeseen tai matkapuhelinnumeroon tekstiviestinä.

Jos palvelu ilmoittaa, että salasanan toimitus epäonnistui, jäsenrekisterissä ei ole voimassa olevaa sähköpostiosoitettasi tai matkapuhelinnumeroasi. Ne voit ilmoittaa jäsenrekisteriin puhelimitse tai sähköpostitse osoitteeseen jasenrekisteri@oaj.fi

Kirjautumisesta lisää Ohjeet-sivujen osassa OAJ:n verkkoympäristön kirjautumispalvelu.

Jäsenmaksut perintävaltakirjalla vai itse maksaen?

Kuinka toimitan työnantajalle jäsenmaksujen perintävaltakirjan?

Kun täytät OAJ:n sähköisen liittymislomakkeen (uusi jäsen) tai sähköisen siirtymislomakkeen (voimassa oleva jäsenyys) ja valitset jäsenmaksujen maksutavaksi työnantajaperinnän, OAJ:n jäsenrekisteri toimittaa ay-maksun perintävaltakirjan palkanlaskijallesi. Jos valtakirja on tehty paperisella lomakkeella, tiedon jäsenmaksujen perinnästä toimittaa palkanlaskijalle yhdistyksesi.  Jäsenmaksuperinnän alkamisen voit tarkastaa palkkalaskelmastasi.

Jos sinulla on useita opetusalan työsuhteita, perintävaltakirja pitää toimittaa kaikille työnantajille erikseen. Voit myös tilittää jäsenmaksusi sivutoimisista työsuhteista itse. Tilisiirtolomakkeet voi tilata jäsenrekisteristä. Jäsenmaksujasi voit hallinnoida myös OAJ:n verkkosivuilla kirjautumalla jäsensivuille www.oaj.fi > Jäsensivuille > Omat tiedot > Maksut > Jäsenmaksut.

Jos palkanlaskijasi saa jäsenmaksujen perintävaltakirjan viiveellä eikä jäsenmaksun perintä ehdi alkaa ensimmäiseen palkanmaksuun mennessä, pyydä jäsenrekisteristä tilisiirto puuttuvan jäsenmaksun maksamista varten.

Paljonko jäsenmaksu on ja miten se lasketaan?

Bruttoansioon perustuva jäsenmaksu on prosenttiperusteinen.

Kokonaisjäsenmaksuprosenttisi määräytyy paikallis- ja mahdollisen opettajayhdistysjäsenyytesi perusteella. Jäsenmaksuprosentti voi vaihdella opettajaryhmän mukaan.

Jäsenmaksu on keskimäärin 1,2 % veronalaisesta kokonaisansiosta.

Lisätietoja jäsenmaksuprosenteista saat OAJ:n jäsenrekisteristä.

Jäsenedut

Mitä vakuutuksia jäsenyyteni sisältää?

Opetusalan ammattijärjestö ja keskinäinen vakuutusyhtiö Turva ovat tehneet yhteistyösopimuksen, jonka ansiosta sinulla järjestön jäsenenä on oikeus merkittäviin etuihin. Vakuutusehdoissa mainitut jäsenet kuuluvat jäsenvakuutuksen piiriin. Se sisältää mm. vapaa-ajan matkustaja-, matkatavara-, matkavastuu- sekä tapaturmavakuutuksen. Jäsenvakuutuksen tuoteselosteen ja vakuutusehdot saat Vakuutusyhtiö Turvan toimipaikoista, palvelunumerosta 01019 5110 tai osoitteesta www.turva.fi/oaj .

Huomaathan, että OAJ:n jäsenenä sinulla on voimassa Liittoturva-vakuutus, kun osallistut OAJ:n järjestötehtäviin tai -tilaisuuksiin. Liittoturvavakuutus sisältää matkustajavakuutuksen, matkatavaravakuutuksen ja matkavastuuvakuutuksen. Liittoturva-vakuutuksen piiriin kuuluvat mm. liiton tai järjestön järjestämät etukäteen suunnitellut kokoukset, koulutustilaisuudet, seminaarit, kesä- ja talvipäivät ja muut vastaavat tapahtumat.