Maarit Rossi ehdolla maailman parhaaksi opettajaksi

Kartanonrannan koulussa Kirkkonummella tuntiopettajana toimiva Maarit Rossi on ehdolla Global Teacher Prize 2016 -palkinnon voittajaksi. Palkintoa kutsutaan opetusalan Nobeliksi.

Maarit Rossi jäi eläkkeelle Kirkkonummen yläasteen rehtorin tehtävistä vuonna 2013. Sen jälkeen hän on kehittänyt Paths to Math -e-oppimisohjelmaa. Tässä kansainvälisessä työssä hän on tutustunut Meksikossa opettaja Elisa Guerraan ja tutkija Eduardo Andereen, jotka tekivät valintakomitealle ehdotuksen Rossin valinnasta.

-Ehdokkuus on ikään kuin palkinto elämäntyöstäni. Se on myös tunnustus koko suomalaiselle koulutusjärjestelmälle, olenhan suomalaisen koulun tuotos, Rossi iloitsee.

Rossi on ollut mukana laatimassa yhdeksää matematiikan oppikirjaa sekä kirjoja matematiikan opetuksesta. Hän on kehittänyt Taloudelliselle tiedotustoimistolle nykyaikaisia opetusmateriaaleja. Paths to Math -e-oppimisohjelma on ollut esillä muun muassa Huffington Post -uutissivustolla, ja Kirkkoharjun koulun menestyminen Pisa-kokeessa toi Korean television tekemään ohjelmaa Suomeen.

Maarit Rossi opettaa nyt matematiikkaa Kirkkonummen Kartanonrannan alakoulun kuudesluokkalaisille kerran kuukaudessa. Tavoitteena on, että koulun opettajat voivat Rossin opetusta seuraamalla perehtyä uuden opetussuunnitelman mukaiseen opetukseen.

– Toiminnallisuus, oppilaslähtöisyys ja ilmiöpohjaisuus ovat olleet osa opetustani jo pitkään, Rossi kertoo.

Toista kertaa jaettava Varkey Foundation Global Teacher -palkinto on miljoonan dollarin suuruinen. Palkinto perustettiin antamaan tunnustus poikkeuksellisen taitavalle opettajalle sekä korostamaan opettajien merkitystä yhteiskunnassa.

Valintalistan 50 parasta nimettiin 8 000 hakemuksen joukosta, joita tuli 148 maasta joka puolelta maailmaa. Valintalistalle päässeet edustavat 29 eri maata. Voittaja julkistetaan Global Education and Skills Forum -tapahtuman yhteydessä Dubaissa maaliskuussa 2016.

Palkintosumma maksetaan Global Teacher -palkinnon voittajalle tasaerinä kymmenen vuoden aikana. Oman työnsä ohella voittaja toimii Varkey-säätiön globaalina lähettiläänä, osallistuu julkisiin tilaisuuksiin ja puhuu opettajan ammatista.

Lue myös Opettaja-lehden juttu jossa Maarit Rossi kertoo, miten oppilaat saa motivoitua opiskelemaan matematiikkaa.

Teksti: Maija-Leena Nissilä
Kuva: Veikko Somerpuro