Päättäjien linjattomuus vaikeuttaa amkien kehittämistä

OAJ:n mielestä korkeakoulujen tehtävät ja työnjako on linjattava pitkäjänteisesti aina vuoteen 2030 asti. Ammattikorkeakoulujen kehittämistä haittaavat kansallisen korkeakoulupolitiikan linjattomuus sekä kunta- ja aluetason riidat.
Rehtorineuvosto Arene julkisti tänään raportin ammattikorkeakoulutuksen kehittämisestä. OAJ jakaa Arenen raportista välittyvän tilannekuvan. Korkeakoulutusjärjestelmämme muodostuu vahvoista ammatillisista ja tieteellisesti suuntautuneista korkeakouluista. Ammattikorkeakouluverkoston kokoa ja keskinäistä työnjakoa pitää tarkastella uudelleen. OAJ muistuttaa, että henkilöstö on otettava mukaan muutoksiin.

– Ammattikorkeakoulut ovat vahvoja alueellisia toimijoita. Ne ovat kustannustehokkaita ja niistä valmistuvat työllistyvät hyvin. Niillä on tiivis yhteys soveltavaan tutkimukseen ja työelämään, OAJ:n erityisasiantuntija Hannele Louhelainen muistuttaa.

Kehitettävääkin on, vaikka kehityksen suunta on oikea ja tahtotila hyvä. OAJ tarkastelisi uudelleen ammattikorkeakoulujen välistä yhteistyötä, kuten koulutuksen toteutustapoja.

– Ammattikorkeakoulut ovat etujoukoissa, kun tarjotaan uusia ratkaisuja ihmisten liikkumiselle yli työelämän totuttujen rajojen. ­Koulutusalojen välistä yhteistyötä esimerkiksi ylempien ammattikorkeakoulututkintojen osalta on tarkasteltava rohkeasti uudelleen. Yhteistyötä on lisättävä myös työelämän kanssa sekä kohennettava ammattikorkeakoulutuksen laatua, Louhelainen sanoo.