Odotukset korkealla: Amkit tiivistävät yhteistyötään

Metropolialueen ammattikorkeakoulut Haaga-Helia, Laurea ja Metropolia vahvistavat osaamiskeskittymää tiivistämällä yhteistyötään.
Pääkaupunkiseudulla toimivat ammattikorkeakoulut syventävät yhteistyötään uusilla avauksilla, joiden tarkoituksena on auttaa hallitusohjelman kärkihankkeiden toteuttamisessa. Tavoitteena on vahvistaa pääkaupunkiseutua osaamisen keskittymänä ja yltää nopeisiin tuloksiin, innovatiivisiin ratkaisuihin ja parempiin palveluihin.

”Pääkaupunkiseutu toimii Suomen talouselämän veturina. Alueella tarvitaan selkeästi profiloituneita ja erottautuvia korkeakouluja tuottamaan uudenlaista osaamista ja rakentamaan kokeilukulttuuria,” ammattikorkeakoulut tiedottavat.

Ammattikorkeakouluissa uskotaan, että yhteistyön tiivistymisestä hyötyvät niin opiskelijat, työelämä kuin metropolialueella toimivat osaajatkin. OAJ:n erityisasiantuntija Hannele Louhelainen pitää suuntaa oikeana.

– Hienoa, että toimintaa kehitetään hakemalla laatua ja tehoa yhteistyöstä sen sijaan, että mentäisiin säästöt edellä. Strateginen yhteistyö vahvistaa entisestään ammattikorkeakoulutuksen vaikuttavuutta metropolialueella. Kolmikko muodostaa hyvän vastinparin kahdelle suurelle yliopistolle ja myös Taideyliopistolle, Louhelainen sanoo.

Yhteistyö on vastaus kärkihankkeisiin

Yhteistyön tiivistäminen on vastaus maan hallitukselle, joka pyrkii kärkihankkeillaan muun muassa nopeuttamaan työelämään siirtymistä, vauhdittamaan elinkeinoelämän ja korkeakoulujen yhteistyötä sekä edistämään koulutusvientiä ja kansainvälistä tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaa.

Haaga-Helia, Laurea ja Metropolia uskovat yhteisöllä voivansa edistää opiskelijaliikkuvuutta ja yrittäjyyskoulutusta sekä rakentaa matalan kynnyksen innovaatio-ohjelmia korkeakoulujen ja yritysten välille. Amkit aikovat myös tehostaa globaalien tutkimus- ja hankerahoituskanavien hyödyntämistä ja muodostaa Suomen suurimman ammattikorkeakoulusektorin koulutusviennin keskittymän. Rehtorit toivovat, että suomalaisittain uusi toimintamuoto kiinnostaa rajojen ulkopuolellakin.

– Kaikissa metropoleissa tarvitaan rikas kirjo vetovoimaisia vaihtoehtoja nuorille – vastaava korkeakoulurakenne on esimerkiksi Berliinissä, Tukholmassa ja Lontoossa. Haluamme yhteistyöllämme luoda metropolialueesta houkuttelevan yrityksille, osaajille ja kansainvälisille investoijille, rehtorit Teemu Kokko Haaga-Heliasta, Riitta Konkola Metropoliasta ja Jouni Koski Laureasta toteavat.

Odotukset ovat korkealla

Tiivistyvä yhteistyö konkretisoituu jo ensi kesänä, kun ammattikorkeakoulut toteuttavat yhteistyössä yritysten ja julkisen sektorin kanssa Professional Summer Schoolin. Sen tavoitteena on kehittää ja kokeilla uusia ratkaisuja ja ideoita siihen, miten yritysten tuotteita voisi soveltaa uusiin ympäristöihin.  Lisäksi se synnyttää ja tukee start up –yritysten toimintaa ja kasvua.

– Odotukset ovat korkealla tulevan suhteen, sillä liittoutumassa on mukana kolme erinomaista toimijaa, ja alueella on myös vahvat yliopistot. Osaamiskeskittymä on valtaisa. Tärkeitä alueelle ovat myös pienemmät, selkeästi profiililtaan omanlaiset, ammattikorkeakoulut, Louhelainen sanoo.

Teksti: Heikki Pölönen
Kuva: 123RF