Duaalimalli luvattiin säilyttää Tampereella

Lauri Hietalahti luottaa ministerin lupaukseen, jonka mukaan sekä yliopisto että ammattikorkeakoulu saavat säilyttää ominaislaatuaan uudessa konsortiossa.
Opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen asetti työryhmän, ohjausryhmän ja johtoryhmän valmistelemaan Tampere3-yliopistokonsernin perustamista. Ministeri lupaa tiedotteessaan, että yliopisto- ja ammattikorkeakoulututkinnot säilyvät kirkkaina, eikä tutkintojärjestelmää olla nyt muuttamassa.

­– Vuosi sitten olin ehdottomasti vastaan, kun Tampereelta lähti aloitteita siitä, että muodostetaan yksi yliopisto. Se olisi tarkoittanut ammattikorkeakoulun alasajoa. Nyt duaalimallista on luvattu pitää kiinni, joten täytyy mennä uteliaana eteenpäin, kommentoi tilannetta Tampereen ammattikorkeakoulun sähkötekniikan opettaja ja OAJ-valtuutettu Lauri Hietalahti, joka on henkilöstön edustajana hankkeen ohjausryhmässä.

­
Uudenlaisen korkeakoulun perustaminen vaatii lainsäädännön uudistamista, ja hallituksen on tarkoitus antaa esityksensä säädösmuutoksista eduskunnalle vuoden päästä.

– Kun työryhmät lähtevät liikkeelle, lainsäädäntömuutoksia tuskin tehdään vain Tampereen tarpeisiin, sillä vastaavaa rakenteellista kehittämistä suunnitellaan ainakin Lapissa ja Lappenrannassa, Hietalahti sanoo.

­Uudenlainen korkeakoulu on haaste erityisesti niille ammattikorkeakouluille, joiden lähellä ei ole yliopistoa.

– Miten ne pärjäävät, millaisia rakennemuutoksia ne joutuvat tekemään? Hietalahti kyselee.

Tampereen ammattikorkeakoulu ja Tampereen yliopisto tekevät jo tiivistä yhteistyötä, ja koulutusten yhdistämisiä ja yhteisiä tutkimushankkeita on perattu työryhmissä.

– Muutoksissa syntyy aina kahdensuuntaista mielialaa. Toisten mielestä muutos tuo mahdollisuuksia, toisten mielestä yhdistämisessä menetetään ammattikorkeakoulun nykyistä toimintakulttuuria. Kaupungin omistuksessa meillä on ollut laaja autonomia, mutta miten se säilyy uuden omistajan alaisuudessa, ja kuinka paljon täytyy tehdä kompromisseja? Hietalahti miettii.

Yhteisen korkeakoulun on tarkoitus aloittaa vuonna 2018. Yhteen menevät Tampereen yliopisto, Tampereen teknillinen yliopisto ja Tampereen ammattikorkeakoulu. Yliopistoilla on yhteensä noin 20 000 opiskelijaa, ammattikorkeakoululla 10 000. Yliopistoissa on henkilökuntaa yhteensä noin 4000, amkissa noin 700.

teksti: Tiina Tikkanen
kuva: Konsta Leppänen