Heikko ohjaus synnyttää hataria fuusioita

Tampere saa korkeakoulujen yhdistämiseen ministeriöltä ohjausta, mutta kiirettä pitävä Lappi jää tyhjän päälle.
Lapin yliopisto aikoo ostaa osake-enemmistön Lapin ammattikorkeakoulusta ja yhdistää lappilaiset korkeakoulut. Neuvotteluja jatketaan Rovaniemen kaupunginvaltuuston hyväksymän esisopimuksen pohjalta.

Suunnitelma aiheuttaa huolta tasavertaisuuden säilymisestä päätöksenteossa. Kemi riitauttaa kaupan ja aikoo tutkituttaa esisopimuksen laillisuuden.

Myös Lapin ammattikorkeakoulun rehtoria Martti Lampelaa huolettaa, miten ammattikorkeakoulu säilyttää päätösvaltansa ja omaleimaisuutensa tulevassa fuusiossa.

Lampelaa korpeaa se, että Lapissa yhdistymistä on käsitelty omistajien välisenä asiana, eikä amkin johdolta ole kysytty mitään.

– Yhdistymisen tavoitteena on hakea yhdessä hyötyjä ja kustannussäästöjä. Luottamus on tällä hetkellä kuitenkin aika heikkoa, eikä se anna parhaita eväitä yhteistyöhön, Lampela sanoo.

Tasapainoisempia fuusioita syntyisi, jos ministeriö ottaisi selkeän otteen korkeakoululaitoksen kehittämisestä.

– Suomesta on puuttunut iso kuva siitä, millainen korkeakoululaitos maahamme halutaan.On annettu kaikkien kukkia. On hienoa, että nyt ministeriö on asettanut työryhmän valmistelemaan Tampere3 ­­–yliopistokonsernin perustamista. Meitä ministeriön linjaukset eivät ehdi tukemaan, sillä yhdistyminen on tarkoitus toteuttaa jo vuoden 2017 alussa.

Myös OAJ:n ammattikorkeakouluasioita hoitava erityisasiantuntija Hannele Louhelainen kaipaa selkeää kansallista suuntaa korkeakoulutuksen kehittämiselle.

– Kun yhteisomistajuuksia syntyy, pitää olla selvillä hallintomalli, jossa turvataan tasavertainen asema yliopistolle ja ammattikorkeakoululle. Pitää miettiä myös sitä, onko yhteisomistajuudesta jotakin lisäarvoa, sillä jo nykyinen lainsäädäntö mahdollistaa yhteistyön ja työnjaon.

Teksti: Tiina Tikkanen
Kuva: 123RF