Irtisanotuille apua työllistymiseen

Helsingin yliopisto paikkaa rajujen toimien aiheuttamia haavoja tarjoamalla irtisanotuille lakisääteistä perustasoa laajempaa muutosturvaa. Määräaikaiset jäävät nuolemaan näppejään.
Helsingin yliopisto vähentää henkilöstöään noin 980 hengellä vuoden 2017 loppuun mennessä. Näistä irtisanottavia on 570.

Yliopisto kertoo tänään lähettämässään tiedotteessa, että irtisanotut työntekijät ovat oikeutettuja lakisääteistä laajempaan muutosturvaan. Laki velvoittaa ainoastaan tarjoamaan palkallista vapaata uuden työn etsimistä varten, työllistymissuunnitelman tekemisen sekä mahdollisuuden korotettuun ansio-osaan.

– OAJ:n mielestä lakiin kirjatut velvoitteet ovat riittämättömiä. On hyvä, että Helsingin yliopisto tarjoaa myös esimerkiksi työnhakuvalmennusta ja osaamista päivittäviä koulutuksia, kommentoi OAJ:n neuvottelupäällikkö Eila Urpilainen.

Yliopisto jättää määräaikaiset tyhjän päälle

Myös Helsingin yliopiston pääluottamusmies Seppo Sainion mielestä huolellisesti suunniteltu henkilökohtainen työnhakuvalmennus on tervetullutta vaikeassa tilanteessa. Vastuullinen henkilöstöpolitiikka olisi tosin ollut tarpeen jo aikaisemmin.

­– Henkilöstövähennykset yllättivät Helsingin yliopiston työntekijät pahanpäiväisesti. Laajat irtisanomiset tehtiin työllistymisen kannalta erittäin vaikeaan aikaan. Missään vaiheessa muutosohjelmaprosessia ei ole syntynyt vaikutelmaa, että yliopistotyönantaja olisi pyrkinyt minimoimaan henkilöstövähennykset.

Sainio harmittelee sitä, että pitkään määräaikaisena olleet työntekijät putoavat jälleen kerran tyhjän päälle.

– Heidän tehtävänsä päättyvät pääsääntöisesti ilman irtisanomisaikaa ja muutosturvaa. Tähän monenlaista osaamista omaavaan joukkoon ja sen asemaan työmarkkinoilla tulee kiinnittää nykyistä enemmän huomiota, Sainio vaatii.

Sainio muistuttaa myös siitä, että mikäli uutta työvoimaa tarvitaan nyt karsittuihin tehtäviin, sitä on ensin tarjottava irtisanotuille työntekijöille 9 kuukauden ajan.
­
– Tämän seuraaminen suuressa organisaatiossa 570 irtisanotun osalta tuo omat haasteensa.

Lue miten ammattiliitto auttaa irtisanottuja.

teksti: Tiina Tikkanen
kuva: Evelin Kask