Korkeakoulupäivä on paikka keskustelulle

Kun edessä on suuria muutoksia, tarvitaan tietoa ja tilaisuutta keskustelulle. OAJ:n 18. maaliskuuta järjestämän Korkeakoulupäivän paikat menivät hetkessä, mutta tilaisuutta voi seurata myös verkossa.
Korkeakoulupäivä on tarkoitettu yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen opetus- ja tutkimushenkilöstölle. Lisäksi mukaan kutsutaan sidosryhmien edustajia. Mukaan mahtuu 120 osanottajaa, ja paikat menivät kuin kuumille kiville.

­– Tämä osoittaa, että tietoa ja tilaisuutta keskusteluun tarvitaan. Eikä ihme, sillä Suomen korkeakoulutus on isossa myllerryksessä, sanoo ammattikorkeakouluasioiden erityisasiantuntija Hannele Louhelainen OAJ:stä.

Päivän tarkoitus on saattaa ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen toimijat pohtimaan yhdessä korkeakoulutuksen kehittämisen suuntaa ja hakemaan ymmärrystä ja yhteistä säveltä esimerkiksi tutkimus- ja kehittämistoiminnan kaupallistamiseen.

Maaliskuun puolivälissä tapahtuma järjestetään siksi, että korkeakoulut valmistautuvat parhaillaan kevään sopimusneuvottelukierrokseen.

– Tällä kierroksella ei ratkaista vain kunkin korkeakoulun toimintaa seuraavaksi neljäksi vuodeksi vaan luodataan koko korkeakoulutuksen suuntaa, Louhelainen sanoo.

Keskustelua virittävät korkeatasoiset puhujat. Elinkeinoministeri Olli Rehn ja EK:n Osaaminen ja kasvu -sektorista vastaava johtaja Riikka Heikinheimo puhuvat siitä, mihin yhteiskunta tarvitsee korkeakoulujen tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaa.

Opetus- ja kulttuuriministeriö vaatii yliopistoja profiloitumaan, selkeyttämään työnjakoa ja tekemään yhteistyötä. Rakenteet rytisevät, ja korkeakoulujen rakenteellista kehittämistä pohtivat kansliapäällikkö Anita Lehikoinen opetus- ja kulttuuriministeriöstä sekä puheenjohtaja Olli Luukkainen OAJ:stä.

Monet selvitykset osoittavat, että korkeakoulujen akilleen kantapäänä on usein heikko johtaminen. Johtamisen kysymyksiä puntaroivat Etlan tutkimusjohtaja Mika Maliranta ja tutkija Sini-Maaria Ranki.

– Jos et tällä kerralla mahtunut mukaan, niin päivän antia ja artikkeleita voi seurata OAJ:n nettisivuille perustettavalta Korkeakoulupäivän omalta sivulta. Tilaisuutta voi seurata myös sosiaalisessa mediassa tunnisteella #kkpäivä, Hannele Louhelainen muistuttaa.

Teksti: Tiina Tikkanen