Rossilla loppurutistus: ”ei ehdi jännittää”

Huomenna Dubaissa alkava opetusfoorumi huipentuu sunnuntaina, kun yhdelle kymmenestä finalistista annetaan miljoonan dollarin palkinto.
Kymmenen Global Teacher Prize -finalistin joukossa on suomalainen matematiikkaa opettava Maarit Rossi, joka ei peittele uupumustaan. Vaikka konferenssi on vasta alkamassa, on finalistit ehditty jo laittaa koville. Rossi on ollut Dubaissa tiistaista asti, ja päivät ovat olleet pitkiä.

– En ole ehtinyt edes jännittää finaalia. Täällä on ihan mielettömän kova porukka ja hyvä henki. On ollut hienoa tavata Palestiinasta ja Pakistanista ja kaikkialta ympäri maailmaa olevia opettajia, joista on aiemmin nähnyt vain kuvia netissä. He kaikki ovat huippulahjakkaita opettajia, Rossi kehuu.

Hyväksi havaitut opetusmetodit kiertämään

Päivä on tänäänkin alkanut jo aikaisin aamulla. Rossi ja muut kisassa 50 parhaan joukkoon yltäneet ovat työstäneet työkalupakkia, johon kootaan vinkkejä kenen tahansa opettajan hyödynnettäväksi. Vuosittain kehittyvä työkalupakki on yksi tapa, jolla kilpailun järjestävä Varkey-säätiö pyrkii kehittämään opettajan asemaan eri maissa.

– Viimeiset kaksi päivää me finalistit olemme hioneet yhdessä tätä työkalupakkia. Opettajat voivat sen avulla ainakin tutustua vinkkeihimme ja harkita, että voisiko joku meidän käyttämistämme työkaluista helpottaa heidän omaakin työtään, Rossi kertoo.

Miten käy Suomen opetusvertailuissa?

Kymmenen finalistia on käynyt kovan karsinnan läpi, sillä kilpailuun tuli yli 8000 hakemusta. Monen finaaliin yltäneen opettajan metodit vaikuttavat Suomen vinkkelistä kovin tutuilta. On esimerkiksi jätetty oppikirjojen pänttäys vähemmälle ja alettu oppia tekemällä itse asioita tai on keksitty hyödyntää nettiä opetuksessa.

Menetelmäthän kuulostavat olevan kuin suoraan ensi syksynä käyttöön otettavista uusista opetussuunnitelman perusteista! Ovatko muut maat jo menossa pedagogiikassa Suomen ohi?

– Olen televisiohaastatteluissakin Suomessa hehkuttanut, että nyt se uusi ops vihdoin tulee. Kun vertaa Suomea muihin maihin, niin meillä on kaikki mahdollisuudet nousta taas huipulle. Uusi ops on todella hyvä, mutta jos uuteen ei tartuta, niin se on sitten siinä.

Jos opetusmenetelmissä Suomi onkin toistaiseksi kärkijoukkoa, niin opettajien arvostusta mitattaessa tilanne näyttää olevan toinen. Varkey-säätiön vuonna 2013 tekemän selvityksen mukaan edes koulujärjestelmämme mainio menestys kansainvälisissä vertailuissa ei ole lisännyt opettajien arvostusta. Vertailussa mukana olleiden 21 maan joukossa Suomi jää huonoimpaan kolmannekseen. Rossille tulos oli yllätys.

– En meinannut ensin uskoa koko tulosta. Itse koen kuuluvani vielä opettajasukupolveen, jota on arvostettu. Mutta voi olla, että asia on nyt muuttunut, Rossi pohtii.

Tiedossa työpajoja ja kovia keskusteluja

Dubaissa kello tikittää kaksi tuntia Suomen edellä. Ilta on siis jo pitkällä, mutta Rossilla on edessä vielä viikonlopun ohjelmanumeroiden harjoituksia. Lauantaina hän vetää myös muiden finalistien tapaan tunnin työpajan, jossa hän esittelee opetusmetodejaan.

Neljättä kertaa järjestettävä kansainvälinen opetusalan konferenssi, Global Education and Skills Forum, kerää huippuopettajien lisäksi yhteen tahoja eri maiden opetusministereistä opettajajärjestöihin, opetusteknologiafirmoihin ja kansalaisjärjestöihin. Tämän vuoden teemana on julkinen koulutusjärjestelmä, ja paljon tullaan keskustelemaan myös pakolaistilanteesta ja siitä, miten oikeus koulutukseen voitaisiin taata myös pakolaisille ja turvapaikanhakijoille.

Uutisia konferenssista voi seurata OAJ:n verkkosivujen lisäksi myös konferenssin omilta sivuilta, joissa keskusteluja voi katsoa suorina lähetyksinä koko viikonlopun ajan.

Teksti ja kuva: Heikki Pölönen