Opetusalan Nobel Palestiinaan

Al Hroub kertoi OAJ:lle, että hänen metodejaan voisivat hyödyntää myös suomalaisopettajat. Lue lisää!
Miljoonan dollarin Global Teacher Prize -palkinnon voitti palestiinalainen Hanan Al Hroub. Hän omisti palkinnon kaikille, mutta erityisesti palestiinalaisalueilla työskenteleville, opettajille.
Voittajan julkisti videon välityksellä paavi Franciscus. Hanan Al Hroub alkoi tuulettaa villisti kuultuaan voitostaan.

– Minä tein sen, minä voitin! Palestiina voitti!

Puheensa aluksi Al Hroub onnitteli muita kärkikymmenikköön yltäneitä opettajia ja kehui heitä loistaviksi opettajiksi. Kärkikymmenikössä oli myös suomalainen matematiikan opettaja Maarit Rossi. Palkintopuheessaan Al-Hroub korosti opettajien kykyä muuttaa maailmaa.

– Olen ylpeä, että olen palestiinalaisena naisena tällä lavalla ottamassa vastaan palkintoa. Omistan palkinnon kaikille opettajille ympäri maailmaa. Ihmiset ympäri maailmaa miettivät päivittäin, millaisen tulevaisuuden haluamme lapsillemme. Ja tämä muistuttaa päivittäin opettajan työn tärkeydestä, Al Hroub sanoi.

Hanan Al Hroub kasvoi pakolaisleirillä Beetlehemissä. Jo lapsena hän todisti jatkuvasti väkivaltaisuuksia. Puheessaan Al Hroub muistuttikin epäinhimillisistä oloista, jotka Palestiinassa vallitsevat.

– Väkivalta ja Israelin miehitys ympäröivät meitä kaikkialta. Siitä kärsivät jatkuvasti sekä oppijat että opettajat. Kansainvälisen humanitäärisen oikeuden rikkomukset ja suru menetetyistä läheisistä aiheuttavat lapsissa aggressiivisututta ja turhautumista, ja se näkyy sekä luokkahuoneessa että luokan ulkopuolella.

Englanninopettajana työskentelevä Al Hroub on kehittänyt tapoja, joilla hän pyrkii rakentamaan lasten itseluottamusta ja uskoa tulevaisuuteen. Hän kannustaa lapsia oppimaan yhdessä, ottaa yksilölliset tarpeet huomioon ja palkitsee hyvästä käytöksestä.

Al Hroubin opetuksessa tavoite ja keskeinen viesti on, että väkivallalle on sanottava ei. Hän ehdotti voittopuheessaan yhteistä vuoden slogania kaikille opettajille ympäri maailmaa.

– Ehkäistään väkivaltaa leikkien ja oppimisen avulla!

Viimeiset kiitokset menivät kotiväelle.

– Erityiskiitos perheelleni, joka on tukenut minua tällä pitkällä taipaleella.

Takana kova karsinta

Tänä vuonna toista kertaa jaettu palkinto luovutettiin Dubaissa järjestetyssä opetusalan konferenssissa, Global Education and Skills Forumissa. Puitteet olivat kuin Oscar-gaalasta – videotervehdyksiä lähettivät muun muassa Prinssi William sekä Yhdysvaltain ex-presidentti Bill Clinton, jotka muistelivat opettajiaan ja painottivat opettajan työn tärkeyttä. Clinton kertoi kerran luetelleensa jokaisen opettajansa nimeltä, kun joku epäili, muistaako hän oikeasti heidät kaikki. Lavalla nähtiin paitsi Arabiemiraattien sheikki myös näyttelijät Matthew McConaughey ja Salma Hayek.

– Kasvoin Teksasissa, ja äitini työskenteli siellä lastentarhanopettajana. Näin jo lapsena, miten tärkeää työtä opettajat tekevät, McConaughey sanoi.

Voittaja kävi läpi kovan karsinnan, sillä kilpailuun tuli yhteensä yli 8 000 hakemusta 148 eri maasta ympäri maailman. Kaikista hakijoista karsittiin ensin 50 finalistia, jotka julkistettiin viime vuoden joulukuussa. Kärkikymmenikkö paljastettiin helmikuun puolivälissä, ja heidät esiteltiin tänään myös OAJ:n verkkouutisessa.

Paitsi voittajalle myös kaikille muille finaaliin yltäneille sunnuntai-illan palkintojenjako on huipennus pitkälle viikolle. Finalistit ovat tiistaista asti työstäneet yhdessä työkalupakkia, jota kuka tahansa opettaja voi jatkossa käyttää. Lisäksi kukin finalisti piti konferenssissa oppitunnin, jolla he havainnollistivat käyttämiään opetusmetodeja.

Global Education and Skills Forum kerää huippuopettajien lisäksi yhteen tahoja eri maiden opetusministereistä opettajajärjestöihin, opetusteknologiafirmoihin ja kansalaisjärjestöihin. Tämän vuoden teemana oli julkinen koulutusjärjestelmä. OECD:n koulutusjohtaja Andreas Schleicher linjasi puheessaan keinoja, joilla oppimiseroja voitaisiin kaventaa. Myös pakolaiskriisi puhutti osallistujia ajankohtaisuutensa takia paljon. Maahanmuuttajien mahdollisimman pikainen pääsy kouluun nähtiin äärimmäisen tärkeänä tapana rakentaa tulevaisuutta ja ehkäistä radikalisoitumista.

Teksti ja kuva: Heikki Pölönen