Oppia leikin varjolla – näin se käy

Global Teacher Prize -palkinnon voittanut Hanan Al Hroub uskoo, että hänelle palkinnon tuoneista opetusmetodeista voi olla apua myös kriisialueilta tulleiden maahanmuuttajien opetuksessa.
Yhdestä asiasta ei ole epäselvyyttä: Hanan Al Hroub rakastaa lapsia. Viikonlopun aikana hän toisti tämän useassa yhteydessä. Al Hroubissa rakkaus sai aikaan tekoja, jotka toivat hänelle nyt miljoonan dollarin palkinnon. Tarkkaa suunnitelmaa rahojen käytölle ei vielä ole, mutta yhden lupauksen Al Hroub tekee.

– Rahat menevät traumatisoituneiden lasten ja nuorten koulutukseen sekä opettajille, jotka haluavat kehittää ammattitaitoaan.

Oppia leikin varjolla

Palkinto tuli Al Hroubin kehittämistä opetusmenetelmistä, joiden avulla väkivallan keskelle syntyneet palestiinalaislapset voivat kehittää itseluottamustaan ja oppia käsittelemään tunteitaan. Syyrian sodan aiheuttaman pakolaiskriisin myötä menetelmiä voisivat hyödyntää myös esimerkiksi suomalaiset valmistavien luokkien opettajat, uskoo palkittu palestiinalaisopettaja. Tärkeintä on kuitenkin ymmärtää lapsen tilannetta.

– On tärkeää, että opettaja tietää, minkälaisista oloista oppija on tullut. Esimerkiksi syyrialaislapset ovat nähneet kauheita asioita ja monet heistä ehkä menettäneet läheisiään, Al Hroub muistuttaa.

Itse opetusmenetelmä, leikkimällä oppiminen, on varsin yksinkertainen ja vaatii lähinnä luovuutta. Kaikki Al Hroubin leikeissä ja opetuksessa käyttämät tavarat on tehty kierrätysmateriaaleista. Vähän maalia apuna käyttämällä syntyy viihtyisä lukunurkkaus vaikkapa vanhasta autonrenkaasta, tuoleiksi käyvät muoviset jogurttilaatikot.

– Lapset voivat käyttää esimerkiksi rengasta sekä leikkimiseen ja oppimiseen. Lapset leikkivät pyörittämällä rengasta lattialla, jossa on sekaisin sanakortteja. Renkaan pohjassa on tarra, ja kun tarra nappaa jonkun korteista, lapsi pääsee selittämään sanan merkitystä. Samalla hän oppii, Al Hroub selittää.

Vuorovaikutustaidoilla väkivaltaa vastaan

Vaikka menetelmät ovat yksinkertaisia, ei tilanne luokkahuoneissa aina ole. Väkivallan keskelle syntyneet lapset voivat käyttäytyä väkivältaisesti. Juuri väkivallattomuus on se, johon Al Hroub haluaa kannustaa oppilaitaan – ja koko maailmaa. Hänestä on tärkeää, että lapset oppivat käsittelemään myös vaikeita tunteitaan.

Al Hroub hyödyntää pienryhmiä, ja hän kannustaa lapsia reagoimaan positiivisesti vastaan tuleviin tilanteisiin.

–Pienryhmissä lapset esimerkiksi pelaavat jotain heille mieleistä peliä. Olennaista on, miten lapset reagoivat voittamiseen tai häviämiseen. Haluan kannustaa heitä suhtautumaan sekä tappioon että voittoon positiivisesti, eikä asiana, jonka takia tarvitsisi turvautua esimerkiksi väkivaltaan. Samalla tavalla voi hyödyntää keskusteluja. Lapset voivat esimerkiksi kertoa mielipiteistään. Vaikka muut olisivat eri mieltä, he voivat oppia kuuntelemaan toisia ja hyväksymään myös omista eroavia mielipiteitä, Al Hroub kertoo.

Palkinnolla myös symbolinen merkitys

Global Teacher Prize -palkinnon myönsi tänään katolisen kirkon paavi Franciscus videotervehdyksen välityksellä. Israelin ja Palestiinan välinen pitkään jatkunut konflikti on poliittisesti arka asia. Al Hroub kokeekin, että jo sillä on suuri symbolinen merkitys, että paavi oli jakamassa palkintoa. Väsynyt mutta silminnähden onnellinen Al Hroub pitää palkintoa tärkeänä koko Palestiinan kansalle.

– Tämä on osoitus siitä, että Palestiinan kriisi ei estä meitä saavuttamasta suuria asioita itsellemme, maallemme ja maailmalle. Paavi lähetti rauhan viestin koko maailmalle ja kaikille opettajille: opettajien työ on tärkeää, ja meidän on tuettava toisiamme myös vaikeina aikoina.

Hanan Al Hroub piti voittopuheen, jossa hän omisti palkinnon kaikille maailman opettajille. Lue lisää täältä!

Kuva ja teksti: Heikki Pölönen