Pohjolan opettajat puolustavat koulutuksen tasa-arvoa

Suomessakin yksityistämistrendi näkyy jo varhaiskasvatuksessa.
Pohjoismaiden opettajajärjestöt kantavat huolta koulutuksen tasa-arvosta sekä koulutuksen kaupallistumisesta ja yksityistämiskehityksestä.
Norjassa ja Ruotsissa koulutuksen yksityistäminen ja kaupallistuminen ovat jo pitkällä, todettiin Pohjoismaiden opettajien kattojärjestön NLS:n seminaarissa.

– Suomessa koulutuksen yksityistämistä ei vielä ole juurikaan tapahtunut, mutta varhaiskasvatuksessa trendi näkyy jo selvästi. Yksityisten päiväkotien väitetään Suomessa olevan jopa 20–40 prosenttia kunnallisia päiväkoteja tehokkaampia, kertovat seminaariin osallistuneet OAJ:n erityisasiantuntijat Ritva Semi ja Päivi Lyhykäinen.

Semi ja Lyhykäinen esittelivät seminaarissa Suomen trendejä koulutuksen ja varhaiskasvatuksen kaupallistamisessa ja yksityistämisessä. Mistä yksityisten päiväkotien väitetty tehokkuus sitten johtuu?

– Tehokkuutta selittää esimerkiksi se, että yksityisten päiväkotien omistajat eivät usein huolehdi erityistä tukea tai ilta-, yö- ja viikonloppuhoitoa tarvitsevista lapsista. Tehokkuus on siis lähinnä näennäistä, sanoo Ritva Semi.

Oslon seminaari oli osa Opettajien maailmanjärjestön, Education Internationalin, Global response -kampanjaa, joka hyväksyttiin viime kesänä järjestön maailmankongressissa. Kampanjalla maailman opettajat vaativat kaikille lapsille tasa-arvoista mahdollisuutta laadukkaaseen koulutukseen ja vastustavat koulutuksen kaupallistamisen aiheuttamaa eritymistä. Myös YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden keskeisenä mottona on, että ketään ei saa jättää  jälkeen.

– Yhtenä kestävän kehityksen tavoitteena on taata kaikille lapsille ja nuorille oikeus laadukkaaseen koulutukseen, Lyhykäinen sanoo.

OAJ julkaisee 12. huhtikuuta Tasa-arvon tiekartan, jossa järjestö tarjoaa konkreettisia suuntaviivoja koulutuksen tasa-arvon edistämiseen. Lukuisten tutkimusten mukaan Suomessakin koulutuksellinen tasa-arvo murenee. Eriytyminen alkaa jo varhaiskasvatuksessa. Koulutuksen alueellinen eriytyminen näkyy puolestaan jo nuorten osaamista mittaavissa Pisa-tuloksissakin.

Teksti: Heikki Pölönen
Kuva: 123RF