Koululuokat lohkoutumassa

Isojen kaupunkien peruskoulut lohkoutuvat oppilaiden kotitaustan mukaan. Hyväosaisten lapset hakeutuvat painotetuille luokille.
Peruskoulun lohkoutumista tutkinut dosentti Piia Seppänen kertoo, että korkeakoulutettujen ja suurituloisten lapset hakevat muita useammin painotettuun opetukseen. Vanhempien puheet paljastavat, millaisia vaikutuksia lasten valikoinnilla on opetusryhmien jakautumiseen. Tutkimuksessa haastateltu kuudesluokkalaisen oppilaan äiti sanoo näin.

– Ne [painotetut ryhmät] on vähän valikoidumpia, kaikin puolin. Minkäs teet, että tavallaan, se on rumasti sanottu, mutta näin se on, että ne jämät jää sitten sinne tavalliselle luokalle ja siellä on sitten joka sortin viheltäjää, totesi äiti Lohkoutuva peruskoulu -tutkimuksessa

Seppäsen mielestä on tasa-arvon kannalta huolestuttavaa, jos kouluihin muodostuu eri opetusryhmille sosiaalisesti ja opetuksen tavoitteiden suhteen eriarvoisia asemia. Lohkoutumista tapahtuu Seppäsen mukaan niin koulujen sisällä kuin niiden välilläkin.

– Jotkut koulut valikoivat huomattavan osan oppilaistaan painotetun opetuksen varjolla tiettyihin opetusryhmiin, kun taas toiset palvelevat kaikkia alueensa oppilaita.

Esimerkiksi Espoossa tiettyihin opetusryhmiin päätyneet yläkoululaiset asuvat kortteleissa, joissa kotitalouksien keskimääräiset vuositulot ovat lähes 10 000 euroa suuremmat kuin koululuokissa, jotka ottavat valikoimatta kaikki sille osoitettujen asuinalueiden oppilaat.

Toisessa tilanteessa ovat erityisen tuen piiriin kuuluvat oppilaat. Heidän perheillään ei ole mahdollisuuksia valita koulua tai painotettua opetusta, koska opetuksen tuki vaikuttaa koulupaikan määräytymiseen

– Perheen tiedot kouluista ja painotuksista, taidot ottaa niistä selvää, erilaiset verkostot, mutta myös rohkeus laittaa lapsensa soveltuvuuskokeisiin, vaikuttavat siihen, ketkä lapsista hakeutuvat painotetun opetuksen soveltuvuustesteihin ja ketkä menestyivät niissä, Seppänen sanoo.

Varallisuus vaikuttaa

Koulutussosiologi Sonja Kosusen väitöstutkimus osoittaa, että myös perheen varallisuus voi vaikuttaa painotetulle luokalle pääsemiseen, sillä soveltuvuuskokeissa testataan usein taitoja, joita perheet ovat kartuttaneet lapselleen pienestä pitäen pääsääntöisesti maksullisissa harrastuksissa.

Joissain kouluissa soveltuvuuskokeet ovat muodostuneet koulun pääsykokeiksi.

–  Tällainen valikointi tuottaa eriarvoisuutta, koska lasten tausta vaikuttaa heidän mahdollisuuteensa pyrkiä ja tulla hyväksytyksi painotettuun opetukseen ja sen myötä tiettyihin kouluihin tai opetusryhmiin, Seppänen toteaa.

Tasa-arvon tiekartta tarjoaa uutta suuntaa

OAJ julkaisee tiistaina 12. huhtikuuta Tasa-arvon tiekartan. Julkaisussa järjestö esittää konkreettisia toimia, jotka lisäisivät tasa-arvon toteutumista varhaiskasvatuksessa ja koulutuksessa. #TieAuki

Lue myös

Teksti: Riitta Korkeakivi