Koulutus puhuttaa – 4+1 vinkkiä Suomi Areenaan

OAJ:n teltalla Porin Kansalaistorilla koulutuskeskustelut ja leikkimielisyys kohtaavat.
Heinäkuussa Porissa järjestettävä Suomi Areena sähköistää jälleen yhteiskunnallista keskustelua. Listasimme neljä keskustelua, jotka lähestyvät koulutusta eri vinkkeleistä.
Kolmattatoista kertaa järjestettävän Suomi Areenan keskustelut pureutuvat tänä vuonna työhön ja kansalaisjärjestötoimintaan. Myös koulutus on vahvasti esillä eri keskusteluissa. Tässä tapahtumaviikolle neljä vinkkiä aikajärjestyksessä kaikille koulutuksesta kiinnostuneille.

Maanantai 11.7. klo 11.4513.00 | Eetunaukion lava

Miten peruskoulu huippukuntoon? Suomi modernin oppimisen kärkimaana

Opetus- ja kulttuuriministeriön järjestämässä keskustelutilaisuudessa pohditaan peruskoulun tilaa ja tulevaisuutta. Mitä suomalaisen koulun kehittämiseksi tulisi tehdä nyt, jotta tulevaisuudessakin voisimme olla ylpeitä suomalaisen koulutuksen laadusta? Vastausta pohtivat opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen, Suomen lukiolaisten liiton puheenjohtaja Elli Luukkainen, opettaja Pekka Peura sekä rehtori Harri Rinta-aho. Tilaisuuden juontaa Demos Helsingin tutkimusjohtaja Aleksi Neuvonen. Tilaisuus löytyy myös Facebookista.

Tiistai 12.7. klo 11.4513.00 | Eetunaukion lava

Jättävätkö korkeakoulutetut Suomen?

Millainen on suomalaisen työn tulevaisuus? Akavan järjestämässä tilaisuudessa tulevaisuuden työelämää ja osaamistarpeita pohtivat Colossal order ltd:n pelisuunnittelija Karoliina Korppoo, GE Healthcaren toimitusjohtaja Matti E. Lehtonen, bisnesenkeli Niklas Geust, tulevaisuustutkija Ilkka Halava sekä Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder. Tilaisuuden juontavat Helsingin sanomien päätoimittaja Päivi Anttikoski ja Akavan lakimies Vesa Vuorenkoski. Klikkaa mukaan jo nyt Facebookissa!

Tiistai 12.7. klo 15.1516.30 | Eetunaukion lava

Kaiken takana on opettaja

OAJ:n ja Porin sivistystoimen järjestämä keskustelutilaisuus muistuttaa opettajan työn yhteiskunnallisesta merkityksestä sekä siitä, miten tärkeää on säilyttää opettajan työn vetovoima. Aiheesta keskustelevat opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen, muusikko Maija Vilkkumaa, TAT:n Yrityskylän toiminnanjohtaja Tomi Alakoski, toimittaja ja aktivisti Maryan Abdulkarim sekä OAJ:n neuvottelujohtaja Petri Lindroos. Tilaisuuden juontavat OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen ja Ellun kanoilla viestintää tekevä Eeva Lehtimäki. Porilaisista koottu raati arvioi ja kommentoi keskustelua.
Lue myös muusta OAJ:n Porissa järjestämästä ohjelmasta täältä ja klikkaa mukaan myös Facebookissa.

Keskiviikko 13.7. klo 11.4513.00 | Kaupungintalon piha

Lukioalue – asiattomilta pääsy kielletty?

Suomen lukiolaisten liitto herättää Porissa keskustelua siitä, voisiko lukion seinien sisälle tuoda nykyistä enemmän yhteiskunnallisia toimijoita – esimerkiksi puolueita, kansalaisjärjestöjä tai yrityksiä – ja miten näitä eri toimijoita voisi tuoda opiskelijoille tutuksi. Aiheesta keskustelevat sdp:n kansanedustaja Krista Kiuru, Rovion Peter Vesterbacka, Greenpeacen viestintäpäällikkö Juha Aromaa, rehtori Mikko Jordman, Keskustanuorten puheenjohtaja Hilkka Kemppi sekä opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen. Tilaisuuden juontaa lukiolaisten liiton puheenjohtaja Elli Luukkainen.

+ Lisävinkki

OAJ seuraa Suomi Areenassa tiiviisti koulutukseen, kasvatukseen ja opettajuuteen liittyvää ohjelmaa. OAJ:n sosiaalisen median kanavien kautta pääset mukaan keskusteluihin, vaikka et itse pääsisi Poriin paikan päälle. Kannattaakin seurata OAJ:tä Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa (@oajry), niin tiedät, mistä puhutaan! Mikäli suuntaat Poriin, kannattaa piipahtaa OAJ:n teltalla Kansalaistorilla tapaamassa OAJ:n edustajia ja kirjoittamassa 100-vuotiaan Suomen opettajatarinaa.

Teksti ja kuva: Heikki Pölönen