Paleface isännöimään OAJ:n keskustelua

Paleface-nimellä tunnettu räppäri Karri Miettinen viihdyttää yleisöä ennen ja jälkeen OAJ:n keskustelun Porin Suomi-areenalla.
Tiistaina 12. heinäkuuta klo 15.15–16.30 Porin Suomi-areenalla keskustellaan opettajien työn merkityksestä. Lavalle nousee monipuolinen joukko keskustelijoita aina opetusministeri Sanni Grahn-Laasosesta muusikko Maija Vilkkumaahan, ja keskustelua kommentoi porilaisista opettajista ja rehtoreista koostettu raati.

Vaikka OAJ:n ja Porin sivistystoimen järjestämässä keskustelussakin on mukana muusikko, ei keskustelun aikana todennäköisesti kuulla musiikkia. Ennen ja jälkeen keskustelun sitä kuitenkin saatetaan kuulla.

– Saimme Palefacen tiistaiksi isännöimään Eetunaukion lavan keskusteluja. Hän siis täyttää sen puolituntisen, joka on ennen ja jälkeen keskusteluamme, järjestöasiamies Riitta Silvonen OAJ:stä kertoo.

Miettinen toivoo kouluihin lisää luovuutta

Paleface eli Karri Miettinen on 38-vuotias muusikko ja aktivisti. Koulunsa hän kävi Hämeenlinassa ja kertoi sen aikaisista muistoistaan viime syksynä Opettaja-lehdelle antamassaan haastattelussa. Jo kouluaikoina Miettinen oli toimelias tyyppi. Hän oli mukana oppilaskunnassa ja järjesti kaikenlaista ohjelmaa.

Tulevaisuuden koululta Miettinen kertoi haastattelussa kaipaavansa tilaa luovuudelle. Koulun pitäisi myös tarjota eväitä luovaan ongelmanratkaisuun.

– Äiti muisteli, että matematiikka ärsytti minua, koska kaksi plus kolme ei muka millään voinut olla seitsemän. Matematiikassa ei ollut tilaa luovuudelle, Miettinen kertoi.

Miettinen pohti koulussa usein, voisiko asiat tehdä jotenkin eri tavalla.

– Minulle on tärkeää tietää asioista pintaa syvemmältä. Koulun olisi tärkeää tukea ”outside the box” -ajattelua. Opettajan tehtävä on saada skidit löytämään omat vahvuutensa.

Lue myös:

Teksti: Heikki Pölönen