Keskustelu opettajuudesta oli yleisömenestys – katso videokooste

Paneelikeskustelussa pohdittiin muun muassa syitä opettajan ammatin arvostuksen heikkenemiseen.
Yli neljäsataa ihmistä seurasi Suomi-areenalla OAJ:n keskustelua, jossa pohdittiin opettajan työtä ja sen arvostusta nyt ja tulevaisuudessa. Koulutusleikkaukset saivat kovaa kritiikkiä niin keskustelijoilta kuin OAJ:n selvitykseen vastanneilta.

Synkkiä pilviä näkyvissä

Opettajan ammatin yllä leijuvat synkät pilvet: jopa 75 prosenttia OAJ:n selvitykseen vastanneista suomalaisista kokee ammatin arvostuksen heikentyneen viimeisten kymmenen vuoden aikana. Synkät pilvet leijuivat koko tiistaipäivän myös Porin yllä. Sadetta ei kuitenkaan säätiedotusten varoituksista huolimatta tullut, vaan OAJ:n ja Porin sivistystoimen järjestämä keskustelu käytiin hienossa puolipilvisessä säässä. Yli 400 kuulijasta vain onnekkaimmat mahtuivat istumaan, muut joutuivat tyytymään seisomapaikkoihin.

Huolta koulutuksen suunnasta

Keskustelijat jakoivat OAJ:n huolen opettajan ammatin arvostuksen heikentymisestä. Toimittaja ja aktivisti Maryan Abdulkarim kertoi olevansa kahden koululaisen vanhempana todella huolissaan siitä, millaisen koulutuksen hänen lapsensa tulevat saamaan. Abdulkarim sai yleisöltä raikuvat aplodit haastamalla opetusministeri Sanni Grahn-Laasosta keskusteluun koulutusleikkausten vaikutuksesta.

Tulevatko lapsemme saamaan samantasoista koulutusta, jonka me olemme saaneet, vai olemmeko me kasvattamassa seuraavaa sukupolvea vähäisemmillä resursseilla? Abdulkarim kysyi.

Abdulkarim vaati, että poliitikot resursoivat opettajien työhön riittävästi, jotta työn arvostus säilyy. Huolen resurssien riittävyydestä toi esiin myös OAJ:n neuvottelujohtaja Petri Lindroos. Lindroosin mielestä Suomi sahaa koulutusleikkauksilla omaa oksaansa.

Grahn-Laasonen huomautti käyneensä itse koulunsa pahimman laman aikaan 1990-luvulla, jolloin esimerkiksi ryhmäkoot kasvoivat. Hän sanoi toivovansa, että nyt vältetään silloin tehtyjä virheitä.

En puolusta koulutusleikkauksia, mutta mielestäni niistä pitäisi siirtyä koulutuksen kehittämiseen. Kehysriihessä hallitus päätti, että koulutusleikkausten aika on ohi, ja silloin me pystyimme tekemään jo 150 miljoonan euron edestä panostuksia koulutukseen. Tämä on nyt mielestäni oikea suunta, Grahn-Laasonen sanoi.

Houkutteleeko vaativa työ jatkossa?

Tilaisuutta juontanut Eeva Lehtimäki toi suomalaisen koulutusjärjestelmän vahvuutena esiin ammattitaitoiset opettajat ja sen, että opettajankoulutukseen riittää hyviä hakijoita. Ammattitaitoa tarvitaan, sillä OAJ:n selvityksen mukaan sekä opettajat itse että muut suomalaiset pitävät opettajan työtä vaativana.

Vaativuuden allekirjoitti myös keskustelua kommentoinut porilaisopettajista ja rehtorista koostunut raati. Raati toi esiin jatkuvasti muuttuvat ja lisääntyvät vaatimukset.

Opettajilta vaaditaan jatkuvasti hirveästi uutta. Opettajien osaamisen kehittämisen ei pitäisikään olla ainoastaan koulutuksen järjestäjien vastuulla, vaan ihan kansallisesti nykyistä organisoidummin järjestetty.

Jos vaatimustaso jatkuvasti nousee, hiipuuko työn houkuttelevuus? Muusikko Maija Vilkkumaa kertoi olevansa luottavainen siitä, että opettajan työ säilyy houkuttelevana ja muuttuu kenties entistä paremmaksi. Myös TAT:n Yrityskylän toiminnanjohtaja Tomi Alakoski sanoi luottavansa siihen, että opettajan työ säilyttää vetovoimaisuutensa.

Hyvä uutinen ammatillisille opettajille

Resurssien riittävyyden lisäksi keskustelussa pohdittiin muun muassa sitä, onko opettajilla työssään tarpeeksi valtaa ja vapautta. Lisäksi Eeva Lehtimäki tivasi ministeri Grahn-Laasoselta, että missä opettajien arvostus näkyy, jos ammatillisessa koulutuksessakin suunnitellaan opettajien korvaamista ohjaajilla.

– Eikö opettajiin enää luoteta, vai haetaanko tälläkin vain säästöjä? Lehtimäki kysyi.

Grahn-Laasonen vakuutti, että Suomessa pidetään kiinni siitä, että korkeasti koulutetut opettajat hoitavat jatkossakin opettamisen.

Eli en pidä tätä suuntaa toivottavana, en halua tätä Suomeen, Grahn-Laasonen sanoi.

Katso koko keskustelu

Keskustelun voi katsoa kokonaan MTV:n Katsomossa.

OAJ:lla ohjelmaa myös keskiviikkona

OAJ:n ohjelma Suomi-areenalla jatkuu myös keskiviikkona 13. heinäkuuta. OAJ järjestää Porin torilla kello 15 luovan vartin, jossa ajatuksena on kehua opettajia luovilla tavoilla. Omat kehumisperformanssinsa esittävät muun muassa tanssitaiteilija Jorma Uotinen, Suomen Ammattiin Opiskelevien liiton puheenjohtaja Jasmina Khabbal ja Suomen Lukiolaisten Liiton puheenjohtaja Elli Luukkainen. OAJ:n teltta Kansalaistorilla on auki kello 1017.

Lue myös:

Teksti ja kuva: Heikki Pölönen