Jorma Uotiselta kiitoslaulu: ”Opettaja ymmärsi erilaisuuteni”

Tanssitaiteilija Jorma Uotisen koskettava esitys sai Suomi-areenalla yleisön kyyneliin. Esityksellään hän kehui ja kiitti opettajaa, joka auttoi häntä hyväksymään oman erilaisuutensa. Katso video!

Jorma Uotinen käsitteli esityksessään erilaisuutta ja sen hyväksymistä.

Erilaisuus ja monimuotoisuus ovat tulleet keskeiseksi osaksi yhteiskunnallista todellisuuttamme. Miten oppisimme ymmärtämään erilaisuutta ja hyväksymään sitä? Uotinen kysyi.

Opettaja ymmärsi ja hyväksyi

Uotinen lähetti lämpimät kiitokset ja kehut entiselle opettajalleen Kauko Hulpiolle. Opettaja ymmärsi Uotisen herkkyyttä eikä pakottanut tätä liikuntatunneilla osallistumaan joukkueurheilulajeihin. Kun muut pelasivat jääkiekkoa, koripalloa tai jalkapalloa, Uotinen sai lähteä kävelylle.

Kun pääsin kadulle, aloin tanssia pelkästä ilosta, kun minua ei pakotettu yleiseen muottiin. Erilaisuuteni hyväksyminen on ollut sen jälkeen elämäni kantavia voimia, Uotinen sanoi.

Erilaisuuden hyväksymistä Uotinen kertoi käsitelleensä paljon myös taiteessaan. Hänen esityksensä huipentui herkkään lauluun, jolla Uotinen muistutti, että erilaisuudesta huolimatta kaikki ovat pohjimmiltaan samanlaisia ja haluavat vain olla jonkun rakastamia.

Kiitän ja kehun opettajaani, koska kokemus hyväksytyksi tulemisesta on kumuloitunut aina tähän päivään asti ja saa minut nyt laulamaan tällä tavalla. Voimia kaikille opettajille vaativaan tehtävään!

Opettajien ylistystä alusta loppuun

OAJ:n Suomi-areenalla pitämän luovan vartin ajatuksena oli kehua opettajia sanoja säästelemättä. Kehuilla haluttiin muistuttaa opettajien tekemän työn tärkeydestä, sillä OAJ:n selvityksen mukaan opettajan ammatin arvostus on heikentynyt viimeisten kymmenen vuoden aikana.

Jorma Uotisen lisäksi opettajiaan ylistivät Suomen Lukiolaisten Liiton puheenjohtaja Elli Luukkainen, Suomen Ammattiin Opiskelevien Liiton puheenjohtaja Jasmina Khabbal sekä kirkolliskokouksen tulevaisuusvaliokunnan puheenjohtaja Katri Korolainen.

Elli Luukkainen kiitti opettajia saamastaan luottamuksesta ja henkisestä tuesta. Korolainen kertoi seuraavansa Helsingin opetuslautakunnan jäsenenä tarkkaan koulumaailmaa ja sanoi ihailevansa työtä, jota opettajat tekevät usein vaikeissakin olosuhteissa. Hän pyysikin yleisöä miettimään hetken ajan, kuka on juuri se itselle tärkeä opettaja. Sitten hän johdatti kaikki laulamaan Nuoruustangon oodina näille opettajille.

Khabbal herätteli yleisöä muistamaan, kuinka tärkeä rooli opettajilla on opiskelijoiden elämässä varsinkin ammatillisessa koulutuksessa, jossa opettajalla on suuri vastuu opiskelijoiden pedagogisesta koulutuksesta ja osaamisen kertymisestä. Hän omisti runoesityksensä ensimmäisen tutkintonsa vastuuopettajalle, ja kiitti häntä siitä, että hän oli ollut esikuva, piiskuri ja tuki.

Opettaja on se, jota katson ylöspäin: wau, tuollainen ihminen haluan olla, kun valmistun, Khabbal sanoi.

Oman kehupuheenvuoronsa sai pitää myös tilaisuuden juontanut OAJ:n koulutuspoliittinen asiantuntija Suvi Pulkkinen.

Te olette kaikki aivan uskomattomia. Haluan kiittää ja kehua kaikkia opettajia siitä, että teette työtä sydämellä ja rautaisella ammattitaidolla. Se tekee Suomesta paremman paikan ihan joka päivä, Pulkkinen sanoi.

Lue myös:

Teksti ja kuva: Heikki Pölönen
Video: Julius Koivistoinen
Kappaleen sanoittanut ja säveltänyt: Sirkka-Liisa Sass

Päivitetty 18.7.2016: Lisätty kappaleen säveltäjän ja sanoittajan nimi.