Ministeri: Opettajien töitä ei siirretä ohjaajille

Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen vakuutti OAJ:n järjestämässä keskustelussa Suomi-areenalla, että opettamisesta vastaavat jatkossakin korkeasti koulutetut opettajat.
Koulutusleikkausten ja resurssien riittävyyden sävyttämässä keskustelussa nousi esiin ministeriön tuore esitysluonnos. Luonnoksen mukaan opiskelijoita tukisi työssäoppimispaikoilla jatkossa koulutuksen järjestäjän nimeämä ohjaaja eikä opettaja.

Keskustelun aiheena oli opettajien arvostus, jonka OAJ:n tuore selvitys kertoo vähentyneen viimeisten kymmenen vuoden aikana. Tilaisuutta juontanut Eeva Lehtimäki tivasi ministeri Sanni Grahn-Laasoselta, että missä opettajien arvostus näkyy, jos ammatillisessa koulutuksessakin ollaan menossa tällaiseen suuntaan, että opettajan työtä voisi jatkossa hoitaa kuka tahansa koulutuksen järjestäjän nimeämä ohjaaja.

– Eikö opettajiin enää luoteta, vai haetaanko tälläkin vain säästöjä? Lehtimäki kysyi.

Grahn-Laasonen vakuutti, että tähän suuntaan ei tulla Suomessa kulkemaan.

–Meidän kannattaa suomalaisessa koulutusjärjestelmässä pitää tiukasti kiinni siitä, että meillä korkeasti koulutetut opettajat opettavat, Grahn-Laasonen sanoi.

OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen onkin tyytyväinen ministerin linjaukseen.

–Pidän tätä erittäin hyvänä ja tärkeänä kannanottona ministeriltä. OAJ luottaa tässä ministerin sanaan, Luukkainen sanoo.

OAJ on kritisoinut esitysluonnosta, sillä toteutuessaan muutos muun muassa uhkaisi ammattitaidon laatua ja opiskelijoiden oikeusturvaa.

Lue myös:

Teksti ja kuva: Heikki Pölönen