Elokuussa: Haasta oppilaat sitoutumaan #enkiusaa-kampanjaan

Keskustele oppilaiden kanssa kiusaamisesta ja koulusi puuttumiskulttuurista ja -toimintatavoista. Tulostakaa tai kirjoittakaa koulun tai luokan säännöt posterille ja sitoutukaa kaikki kiusaamattomuuteen painamalla posteriin peukalon jälki.
Jos et halua sekoittaa tätä muiden sääntöjen läpikäymiseen, kirjoita esimerkiksi #enkiusaa keskelle posteria. Korosta oppilaille, että painaessaan sormenjälkensä hän sitoutuu yhteisiin sopimuksiin, ja samalla opettaja sitoutuu sormenjäljellään toimimaan yhteisesti sovittujen puuttumiskeinojen mukaisesti. Se on myös opettajalta lupaus puuttua kiusaamiseen.

Voitte järjestää juhlallisen tilaisuuden, jossa kaikki koulussa lupaavat toisilleen olla kiusaamatta. Osallisuutta voi vahvistaa vaikkapa pyytämällä oppilaita lupaamaan vieruskavereilleen ”kättäpäälle ja minä en kiusaa”.

Kiinnittäkää posteri näkyvälle paikalle ruokalaan tai paikkaan, missä ruokajono kiemurtelee. Siitä on kiva pitkin vuotta katsoa, missä oma sormenjälki sijaitsee. Isompien oppilaiden kanssa posteriin voi kirjata jonkun sopivan lauseen: ”Meidän koulussa on hyvä meininki.” ”Tolkkiksessa ei kiusata.” tms.

Samanlaisen lupauspaperin voi kierrättää vanhempainillassa. Vanhemmat lupaavat puhua kotona lapsilleen kaverisuhteista ja siitä, että ketään ei jätetä luokassa yksin, kertoa huomioitaan kiusaamisesta, omalta osaltaan ennalta ehkäistä kiusaamista jo kodissa huomaamissaan tilanteissa ja osallistua asiallisesti kiusaamisen selvittelyyn.

Kun sitten joku oppilas kuitenkin kiusaa, on posteriin helppo palata. ”Missä sinun sormenjälkesi on? ” ”Sinähän olit luvannut, että et kiusaa, miten pääsi käymään näin?” Ja lopulta: ”Kaikki erehtyvät. Nyt olet palauttanut mieleen, että olet luvannut olla kiusaamatta. Vahvistetaan sopimus painamalla sormenjälkemme uudelleen posteriin/vanhoihin sormenjälkiimme.”