Milloin on koulujen ja päiväkotien korjausvuoro?

Koulujen, oppilaitosten ja päiväkotien sisäilmaongelmien korjaaminen maksaisi OAJ:n puheenjohtajan Olli Luukkaisen mukaan itsensä takaisin muutamassa vuodessa.
Koulu- ja päiväkotikiinteistöjen korjaaminen kerralla kuntoon kustantaisi arvioita 1–1,5 miljardia euroa. Kuntien voimavarat eivät tähän tietenkään riitä, vaan tarvitaan määrätietoinen valtiovallan panostus, erillinen investointiohjelma. Olisiko väylähankkeiden jälkeen vihdoin koulujen ja päiväkotien vuoro, Luukkainen kysyy.

Kosteus- ja homevaurioihin liittyvien terveyshaittojen vuosikustannukseksi arvioitiin vuonna 2012 noin 450 miljoonaa euroa. Arvio sisältää oireista, sairauksista, työkyvyn menettämisestä sekä työtehon ja tuottavuuden laskusta aiheutuvat kustannukset. Kukaan ei tarkkaan pysty edes arvaamaan, kuinka suuri vaikutus lapsena sairastumisella on tulevaan terveyteen ja työuriin tai terveysmenoihin.

– Kaikki suuretkaan kaupungit eivät ole selvittäneet tai tiedä, missä kunnossa niiden päiväkodit ja koulut ovat, mikä on käsittämätöntä. Herkimmin kosteus- ja homevaurioista sairastuvat lapset. Sisäilmaongelmista tiedetään, mutta niihin ei vieläkään puututa riittävän vakavasti lasten terveyden kannalta.

– Sisäilmaongelmat aiheuttavat jatkuvasti vakavia haittoja ja jopa terveyden menetyksiä myös työntekijöille. Sairastuneista opettajista kuitenkin vain joka kymmenes saa ammattitautipäätöksen, Luukkainen hämmästelee.

OAJ:n barometrin mukaan yli kolmasosalla (35 %) työpaikoista oli todettu terveydelle haitallinen sisäilmaongelma 12 edellisen kuukauden aikana.

– Oppimisympäristöjä kehitetään niin, että ne vastaisivat paremmin nykyisiä oppimistapoja, digitaalisuutta ja uusia opetussuunnitelmia. Koulun kehittämistyö on vaikeaa, ellei koulu, päiväkoti tai oppilaitos ole turvallinen ja terveydelle vaaraton paikka opiskella ja tehdä työtä. Hyvä sisäilma edistää tutkitusti myös oppimista, Luukkainen muistuttaa.

Olli Luukkainen puhuu tänään Vihaiset äidit -kansalaisryhmän järjestämässä sisäilmamielenilmauksessa Kansalaistorilla Helsingissä.