Lobbari Liperistä

Opettajavaltuutetun työtä on paitsi päätöksenteko, myös muiden valtuutettujen perehdyttäminen koulutusasioihin, Nina Räty sanoo.
Kuusi miinus.

Se on OAJ:n Pohjois-Karjalan alueasiamiehen Nina Rädyn arvio alueensa kuntapäättäjien koulutusasioiden tuntemuksesta.

– Parhaansahan he yrittävät, mutta kasvatus- ja koulutusasioiden kokonaisuus on todella iso. Opettajavaltuutettuna koen itseni lobbariksi, eli minun on tavattava ja tiedotettava sivistyslautakunnan jäseniä säännöllisesti. Mutta eihän kutonen vielä hylätty ole, Räty naurahtaa.

Räty on erityisluokanopettaja, pääluottamusmies ja myös ensimmäisen kauden kokoomuslainen kunnanvaltuutettu Joensuun naapurikunnassa, 12 000 asukkaan Liperissä. Kunta on sen kokoinen, että sen päätöksenteon jälki näkyy valtuutettujen omin silmin kenties suurempia kuntia kirkkaammin.

– Me opettajat näemme, mitä tapahtuu, kun alakoulussa ei pystytä järjestämään riittävästi­ erityisopetusta tai kun varhaiskasvatusta käytetään lähinnä säästökeinona. Ongelmia siirtyy eteenpäin, aina varhaiskasvatuksesta yläkouluihin.

Vaikka politiikka määritellään usein ­yhteisten asioiden hoitamiseksi, Rädyn katse on yksilössä.

– Kuntapolitiikkahan on lopulta yksilön ­kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista huolehtimista. Pitäisi aina ajatella yksilö eikä eurot edellä.

Haastattelupäivänä OECD julkaisi jokavuotisen Education at a Glance -koulutusvertailun. Siitä käy ilmi, että maineeltaan koulutuksen ja kasvatuksen mallimaa Suomi on monella mittarilla OECD-maiden keskitasoa. Usein Suomi jää jopa keskiarvon alle, varsinkin verrattuna Pohjoismaihin.

Selvityksen mukaan Suomessa ongelmana on esimerkiksi se, että 20–24-vuotiaista nuo­rista miehistä jopa viidesosa on joutilaana eli koulutuksen ja työelämän ulkopuolella. Lisäksi suomalaislasten osallistuminen varhaiskasvatukseen on vuodesta toiseen silmiinpistävän alhaista verrokkimaihin nähden, vaikka varhaiskasvatuksen on tutkimuksissa osoitettu parantavan oppimistuloksia myöhemmin koulussa.

– Nämä asiat näkyvät meillä Liperissäkin selvästi. Lapsi ja nuori ei ole saanut myllerryksessä tukea, jota hänen olisi pitänyt saada.

OAJ:n jäseniä on Suomen kuntien valtuustoissa yhteensä noin 800. Seuraavalla vaalikaudella koulutusasioiden tuntemus korostuu, kun kasvatuksesta ja koulutuksesta tulee sote-uudistuksen myötä kuntien suurin tehtävä.

Teksti: Matias Manner
Kuva: Annika Rauhala

Teksti on julkaistu Opettaja-lehden vaalijuttusarjassa lehdessä 16/2016.