Ollaanhan ystäviä vaalien välilläkin?

”Juhlapuheiden ykkönen, budjettineuvottelujen ­kakkonen.” Näin realistisesti kuvailivat OAJ:n ­haastattelemat kuntapäättäjät koulutuksen ja ­kasvatuksen tilannetta kuntien päätöksenteossa.

Tämän ovat saaneet tuntea nahoissaan niin ­oppilaat kuin opettajatkin viime vuosina. Mutta ­miten tilanne muuttuu, kun sosiaali- ja terveys­toimen tehtävistä suurin osa siirtyy maakunnille ja yli puolet kuntien tehtävistä onkin sivistystointa? Siirtyykö kasvatus ja koulutus vihdoinkin myös budjettineuvottelujen ykköseksi? Syytä olisi, mikäli kunta aikoo säilyä elinvoimaisena ja houkuttelevana niin tulevaisuuden asukkaille kuin yrityksillekin.

Ensi kevään vaaleissa kuntiin valitaan jälleen uudet valtuutetut, joiden käsissä on paitsi budjettivalta, myös monet strategiset kysymykset: Annetaanko opetusryhmien­ kasvaa, palkataanko sijaisia, saako henkilöstö päivittää säännöllisesti osaamistaan? Rajataanko lasten oikeutta varhaiskasvatukseen ja palkataanko jokaiseen lapsiryhmään vähintään yksi lastentarhanopettaja? Entä mikä on kunnan digistrategia?

Valtuutetut valitsevat myös monia keskeisiä vaikuttajia, kuten johtavat virkamiehet, lautakuntien jäsenet sekä kunnan edustajat tärkeille paikoille. Näitä ovat muun muassa ammattikorkeakouluja ylläpitävät osakeyhtiöt, ammatillisen koulutuksen kuntayhtymät sekä jotkut yksityisten oppilaitosten, kuten musiikkiopistojen toimielimet.

OAJ on parhaillaan käynnistämässä omaa vaalikampanjaa, jossa korostamme laadukkaan kasvatuksen ja koulutuksen ratkaisevaa merkitystä kunnan elinvoiman kannalta. Koulutukseen kannattaa investoida, koska jokainen euro tulee monikertaisena takaisin. Kunnan kannattaa myös olla hyvä työnantaja, koska vain hyvinvoiva henkilöstö tekee tuloksekasta työtä.

Seuraamme vaalien alla nykyisten päättäjien toimintaa ja tarjoamme yhteistyötä ja asiantuntemustamme ehdokkaiden avuksi. Haluamme olla päättäjien ystäviä myös vaalien välillä. OAJ:n kansallisen, alueellisen ja paikallisen tason aktiivitoimijat ovat mielellään kanssasi yhteistyössä ja kertomassa suu­ressa muutoksessa olevan opetusalan arjen iloista ja huolista.

Arvoisa nykyinen ja tuleva kuntapäättäjä, yhteydenottosi on aina tervetullut!

Heljä Misukka on OAJ:n koulutusjohtaja
helja.misukka@oaj.fi