Lapissa huoli koulutuksen keskittämisestä – uhkaako opettajakato?

Inarin Sajoksessa Lapin terveisiä OAJ:n Olli Luukkaiselle kertoivat Saamelaisalueen koulutuskeskuksen rehtori Liisa Holmberg (vas.) sekä OAJ Lapin alueasiamies Marko Bohm ja puheenjohtaja Tiina Kyrö.
OAJ:n kuntavaaleja kohti kuljettava On the road -kiertue saapui maanantaina pohjoisimpaan määränpäähänsä Inariin. Esiin nousivat saamelaisalueen erityispiirteet sekä koulutuksen keskittämispaineet.
Nyt äänessä ovat OAJ:n Lapin alueyhdistyksen asiamies Marko Bohm ja puheenjohtaja Tiina Kyrö. He kertovat Lapin alueen terveisiä puheenjohtaja Olli Luukkaiselle ja lappilaiselle keskustan kansanedustajalle Mikko Kärnälle.

Mielessä on esimerkiksi toisen asteen koulutuksen tulevaisuus sote-uudistuksen kiemuroissa. Lukioiden määrä saattaa vähentyä, ja se tarkoittaa monilla pienemmillä paikkakunnilla myös opettajakatoa, koska usein sama opettaja työskentelee sekä yläkoulussa että lukiossa.

Koulutuksen karsimisella laajoja seurauksia

Lappi on laaja alue, ja keskittämispaineissa voi käydä niin, että sekä oppilaitokset että opiskelijat kärsivät.

Yhtenä esimerkkinä voisin mainita sen, kun sosionomikoulutus loppui Rovaniemeltä muutama vuosi sitten. Sitä on nyt vain Kemissä, ja Rovaniemellä alkaa olla vaikeaa löytää osaavaa työvoimaa. Muutenkin täällä voi käydä niin, että kauimmaiset opiskelijat eivät lähde opiskelemaan pitkien etäisyyksien päähän, Bohm kertoo.

Saamelaisalueella puhuttavat etenkin saamen kielten ja kulttuurin välittäminen eteenpäin, niin varhaiskasvatuksessa kuin aikuisopinnoissakin.

Saamelaisalueen koulutuskeskuksen rehtori Liisa Holmberg ja keskustan kansanedustaja Mikko Kärnä pohtivat Inarissa muun muassa arktisen koulutuksen erityispiirteitä.

Sivistys tärkeään rooliin kuntavaaleissa

Marko Bohmin mielestä on tärkeää, että OAJ on läsnä maakunnissa ja myös täällä Suomi-neidon pääpuolessa.

– On tärkeää, että OAJ käy kuuntelemassa jäsenistönsä kuulumisia ja huolia, ja yhtä tärkeää on, että nämä tiedot kerrotaan sitten suoraan kansanedustajille. Lisäksi tietysti on mukava tavata oaj:laisia eri puolilta Lappia. Näissä on monenlaista verkostoitumista, Bohm sanoo.

Hän haluaa vielä muistuttaa äänestämisen tärkeydestä kuntavaaleissa.

Näissä tapaamisissa haluamme myös muistuttaa, kuinka tärkeää on äänestää ihmistä, joka ymmärtää sivistyksen päälle.

Teksti: Jenni Leukumavaara
Kuvat: Kaisa Siren